crash test Dacia logan

Gestart door gero, 03-12-2014 18:08:14

Vorige topic - Volgende topic

V70 classic

Citaat van: V70R^2 op 06-12-2014 11:23:39
Citeer
Weer verkeerd perspectief.
Een Leopard tegen een muur en een Megane tegen een muur.
Ik gok op de Megane.

Met een leopard tegen een muur, zet ik in op de leopard blijft er geen muur over ;D

maar idd, beide direct tot stilstand zit ik liever in de megane met kreukelzone...

Als je de variabele auto vs ???? Eruit haalt ben ik get er mee eens.
Hoe meer energie je kwijtraakt buiten je lichaam om, hoe beter je er vanaf komt.

Groet
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

henry classic v70

Panda heeft trouwens een hele grote kreukelzône > van voor- tot achterbumpert  :evil:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

V70R^2

Dat is precies waar het om draait :)

Daarbij is tegenwoordig de constructie zo gemaakt dat het dashbord/het stuur/de pedalen blijven waar ze zitten na een crash, (tenzij je met 200km/h die spreekwoordelijke muur in rijd, daar is geen enkele kreukelzone tegen opgewassen).

Ongelukken in de jaren '80-90 hadden vaak tot gevolg dat de bestuurder/passagier enkele ledematen moest missen doordat bijvoorbeel een pedaal naar vorgen kwam en je voet eraf sneed. En heden ten dage is de auto zo ontworpen dat het frame dat het dashbord en de pedalen op de plek houd het laatste is dat vervormt. De auto om de kooi heen zal krimpen en de krachten zo goed mogelijk verwerken, enkel wanneer de klap zodanig hard is dat alles heeft meegegeven zal die kooi vervormen/scheuren naargelang de energie die nog over is en niet verwerkt kon worden.

Vraag je mij waar ik in wil zitten, een volvo van de jaren '80 of een simpele nieuwe polo, dan zal ik altijd voor die laatste nieuwere kiezen.

KIM

Citaat van: V70 classic op 06-12-2014 11:59:20
Hoe meer energie je kwijtraakt buiten je lichaam om, hoe beter je er vanaf komt.

Groet

En daar gaat het juist om.
Je kunt als fabrikant geen rekening houden met de variabele "voertuig dat je tegen komt". Als je een idee wilt krijgen over hoe het met de veiligheid is gesteld, dan kun je alleen met vaste waarden werken (alhoewel het blok waar ze tegen aan rijden ook flexibel is).

Alle argumenten in dit topic hebben dus alleen maar te maken met persoonlijke en/of unieke situaties. Daar kan geen auto op geconstrueerd worden, en dus ook niet op getest. EuroNCAP vertelt je dus ook niet hoe je uit de auto zult stappen na willekeurig welk ongeval maar vertelt wel hoe auto's zich tot elkaar zullen verhouden. En daarnaast vergelijken ze ook appels met appels want daar gaat het om bij een vergelijk.
Als je voor een nieuwe auto in de markt bent, zoek je naar een auto in een bepaald segment. Je zult dus een 850 moeten vergelijken met een V70 of een BMW 5 serie.
Ik geloof dat ik liever in de V70NN zit als in mijn 850  :eusa_think:

Wat ook vrijwel alle fabrikanten doen is onderzoek uitvoeren op werkelijke ongevallen. Ook EuroNCAP doet dat. Dat is om een beter inzicht te verkrijgen wat er gemiddeld genomen gebeurt tijdens een ongeval. Aan deze situaties worden tests bij fabrikanten en EuroNCAP zoveel mogelijk afgestemd.

V70 classic

Citaat van: KIM op 06-12-2014 12:27:28
Citaat van: V70 classic op 06-12-2014 11:59:20

Groet

En daar gaat het juist om.
Je kunt als fabrikant geen rekening houden met de variabele "voertuig dat je tegen komt". Als je een idee wilt krijgen over hoe het met de veiligheid is gesteld, dan kun je alleen met vaste waarden werken (alhoewel het blok waar ze tegen aan rijden ook flexibel is).

Alle argumenten in dit topic hebben dus alleen maar te maken met persoonlijke en/of unieke situaties. Daar kan geen auto op geconstrueerd worden, en dus ook niet op getest. EuroNCAP vertelt je dus ook niet hoe je uit de auto zult stappen na willekeurig welk ongeval maar vertelt wel hoe auto's zich tot elkaar zullen verhouden. En daarnaast vergelijken ze ook appels met appels want daar gaat het om bij een vergelijk.
Als je voor een nieuwe auto in de markt bent, zoek je naar een auto in een bepaald segment. Je zult dus een 850 moeten vergelijken met een V70 of een BMW 5 serie.
Ik geloof dat ik liever in de V70NN zit als in mijn 850  :eusa_think:

Wat ook vrijwel alle fabrikanten doen is onderzoek uitvoeren op werkelijke ongevallen. Ook EuroNCAP doet dat. Dat is om een beter inzicht te verkrijgen wat er gemiddeld genomen gebeurt tijdens een ongeval. Aan deze situaties worden tests bij fabrikanten en EuroNCAP zoveel mogelijk afgestemd.

Daarom sprak ik ook over een omslag punt.
Per definitie zit je beter in een zwaarder voertuig omdat deze moeilijker stopt.
Op een geg moment, zullen de kreukelzones het winnen  van dit gewicht.   
Daarom ook even het voorbeeld tank / auto.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

bhengeveld

Auto-ongelukken zijn fucking scary. Ik heb ooit een Opel Corsa in de kont van een Mercedes SUV geboord. De Mercedes stond stil op een 80 km weg om af te slaan en ik had net heel even een andere track op de CD opgezet. Ik kon nog remmen, maar de klap was indrukwekkend, ook die van de gordel op m'n borstkas. Ik had de versnellingspook er kompleet uitgerukt (daar had ik m'n hand op liggen). Godszijdank had de Mercedes chauffeur zijn voet op de koppeling, waardoor deze een eind verder kon rollen. Mercedes chauffeur ook compleet ongedeerd. Ik moet er niet aan denken dat deze op de rem stond...

De opel stierf ter plekke:  :-X

jkV70

Wat is er mis met een Dacia Logan?

Oostblok nostalgie van Renault, en helemaal geen slechte auto.

Als ik niet een relatief goedkope V70 Classic had gevonden had ik onmiddellijk een Dacia Logan gekocht, o.a. wegens de bijtellingsterreur in Nederland.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

StefanCJ

Niets mis met een Dacia Logan. Tja, een mooie auto is het niet (alhoewel smaken verschillen uiteraard) maar om goedkoop van A naar B te rijden is het prima. De techniek is al oud en de kinderziektes zijn er dan ook wel uit ondertussen.