hoe lang voordat motor warm is?

Gestart door ruspek, 04-12-2014 20:39:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Heb ik ook in Old Faithful. Werkt best aardig. Toch kan het niet in de schaduw staan van een echte brandstofkachel. Daar is de prijs dan ook naar.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

UserID25761

#32
Citaat van: Snellebaksteen op 08-12-2014 16:53:04
Ik zie meer in een hele eenvoudige versie op 220. Zoiets als dit maar dan nog goedkoper:

http://www.conrad.nl/nl/motorvoorverwarmer-230-v-verwarmt-het-koelwater-841843.html

Plug ik hem gewoon in op de oprit. Klaar.

zo verrekte jammer dat ik dan weer in een flat woon  :eusa_wall:
Want zoiets is ideaal natuurlijk. maar ja waar haal ik de 220 vandaan  :eusa_whistle: :eusa_angel:

ben overigens wel driftig opzoek naar een garage in de buurt

petrolhead

Wat ik me afvraag is de olie op temperatuur belangrijk of het blok volledig op bedrijfstemperatuur. Speelt denk ik  pas als je een ronde gaat rijden op de ring. Iig ik houd er rekening mee met de R.
Bij de platte geslagen kever is bij mooi weer de olie naar 20 km pas op temperatuur. Oke er zit ook veel olie in het blok. Daarna wat meer toeren, maar niet maximaal.  Ik hanteer na ongeveer minimaal 50 km de pk's volledig van stal wordt gehaald als het nodig is of voor de kick. Misschien onzin maar voelt goed.

volvobug

50 km is wel ruim genomen Charles, bij meeste auto's met olietemperatuurmeter is mijn ervaring dat koelwater na ca 5 minuten op temperatuur is en olie na een kwartier (ongeveer). Als dat voor jou 50 km is rij je dus 200km/uur  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Lunadust

De platgeslagen vw is een 3.0 of 3.2 911?
En die komt met dit weer buiten  :-[

Voordat met deze temperaturen de 12 liter olie warm is ben je in dat geval wel een 20 minuten onderweg.
Ik kan me "50 km grens" goed voorstellen.
Mijn trouwauto komt tussen oktober en april echt niet uit de verwarmde stal.

Techneut, geen dichter.

petrolhead

#36
 @ Ruud ;D bijdehand!

petrolhead

Citaat van: Lunadust op 08-12-2014 21:37:00
De platgeslagen vw is een 3.0 of 3.2 911?
En die komt met dit weer buiten  :-[

Voordat met deze temperaturen de 12 liter olie warm is ben je in dat geval wel een 20 minuten onderweg.
Ik kan me "50 km grens" goed voorstellen.
Mijn trouwauto komt tussen oktober en april echt niet uit de verwarmde stal.



Neen, Ze slaapt nu. Het is een 964 cabrio uit 1991.

Lunadust

Zuinig  op zijn hoor. :eusa_pray:
Deze prinsesjes worden langzaamaan zeldzaam.
En stijgen harder in waarde dan een Van Gogh.
Mijn trouwauto is van mijn schoonvader.
1989 3.2 coupé  in cassis metallic met originele fuchs eronder
Techneut, geen dichter.

Ewout Schalkwijk

Om op je vraag terug te komen denk ik dat olietemperatuur het belangrijkst is. Een blok kan niet op temperatuur zijn als de olie dat niet is. En de KVS temperatuur zegt heel weinig over de olie temperatuur.

In mijn handbak voel ik het ook duidelijk aan de olie in m'n bak. Vanaf een graad of acht onder nul merk je toegenomen schakelweerstand. Helaas ben ik na vijf keer schakelen die indicator kwijt want dan rijd ik nog 30 km in de zelfde versnelling tot de eerste rotonde. Dan is de bak soepel en de motor ook al ruim op temperatuur.


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

petrolhead

@lundadust

Lol!
Zijn we zeker! En het blok is droog.
Laatst weer een taxatierapport laten maken en ik kan je vertellen dat dit meer op papier oplevert dan het geld op de bank te zetten. Kijk maar wat bijvoorbeeld de vragenprijzen in Duitsland zijn in vergelijking met Holland.

Leuk om te horen dat je getrouwd bent in een classic Porsche van je schoonvader. Deze Porsches zijn puurderer. Goede opvoeding heeft je vrouw gehad  ;D

Lunadust

Ik klaag niet,
Ik ben gezond, mijn vrouw is gezond en de familie die we nog hebben is over het algemeen ook gezond.
Dat is alles wat telt.
Mijn vrouw wil ik voor alles op de wereld niet kwijt.
Techneut, geen dichter.

leons850

Ik heb olietemp meter, met dit weer duurt het inderdaad tussen de 15 en 20km voor hij warm is.
dan is de olie rond de 80 graden.
met dit weer komt bij mij de olie bijna niet tot 90 graden.
dat lukt alleen met erg stevig rijden...
dus zo woon werk verkeer staat hij bij mij op mn werk op 82 graden, hoger lukt niet.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70R^2

Ja dat heb ik ook, olietemp komt bij mij ook echt niet met minder dan 15 a 20km op bedrijfstemperatuur. Bij vorst zeker 20km+ op de snelweg.

Vraag mij wel af welke temperatuur de versnellingsbakolie heeft, en hoelang het duurt eerdat die ook op 90 graden zit?


elianmars

#44
Voor degenen die graag de olie willen voorverwarmen:  http://shop.strato.de/epages/10116541.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10116541/Products/0060 (ik krijg de link niet klikbaar, dus even copy/paste)
Zou ik mijn wagen ook handig zijn, ware het niet dat ik een temperatuursensor in de carterplug heb zitten en deze graag wil behouden  :eusa_shifty:


Ik ben toevallig de laatste dagen aan het zoeken naar een motor/koelwater voorverwarmer. Die van Conrad verwarmt tot 60 graden.
Deze verwarmt tot ca 80 graden en is goedkoper: http://www.owlheizer.de/epages/62795520.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62795520/Products/OWL-1

Helaas is het bij mijn wagen lastig om iets dergelijks te monteren, aangezien de koelwaterslangen van de kachelradiateur (waarop dit apparaat moet worden aangesloten) direct naar beneden lopen en het apparaat rechtop gemonteerd moet worden. Dan moet ik gaan werken met knietjes en dergelijke.