Bochtverlichting

Gestart door MalcomX, 05-12-2014 18:39:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

speedyT5

#15
Vind ik ook echt verwarrend en irritant op rotondes.
als nou iedereen gewoon zijn richtingaanwijzer gebruikt zoals de wet voorschrijft is het veel duidelijker.
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

StefanCJ

Inderdaad net of er een mistlamp kapot is. Vind het niet mooi. Meedraaiende 'normale' verlichting is dan wel weer functioneel.

KIM

En vele malen duurder.
Dat is de overweging.

MalcomX

Dat wordt dus een DS, staat hier al heel lang op het verlanglijstje. Technisch verder een draak van een auto........ ha ha.

Lunadust

Die nachtblindegeleidelampen zijn zeker in combinatie met het steeds vaker niet gebruiken van richtingaanwijzers en het onnodig voeren van mistlampen echt een drama.
Ze zouden, net als de zogenaamde dagrijverlichting, per direct verboden moeten worden.
Hoeveel gestoorde en ongeinteresseerde wegmisbruikers die je
daar in het donker mee ziet rijden, totaal onbewust van het feit dat er achter dus niks brand....

Huftergedrag. Dat is het.
Techneut, geen dichter.

V70 classic

Citaat van: Lunadust op 07-12-2014 10:42:45
Die nachtblindegeleidelampen zijn zeker in combinatie met het steeds vaker niet gebruiken van richtingaanwijzers en het onnodig voeren van mistlampen echt een drama.
Ze zouden, net als de zogenaamde dagrijverlichting, per direct verboden moeten worden.
Hoeveel gestoorde en ongeinteresseerde wegmisbruikers die je
daar in het donker mee ziet rijden, totaal onbewust van het feit dat er achter dus niks brand....

Huftergedrag. Dat is het.


Als je gewoon iedereen bv die met mistverlichting aan 120 rijdt zou bekeuren voor te hard rijden.
Immers 120 rijden als je niet meer denkt te zien dan 50 m is levensgevaarlijk.

Dan zou het voeren van die verlichting een stukje minder worden  :eusa_whistle:
Het is immers niet aan oom agent om te zien wat jij ziet.

Groet
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Piet

Citaat van: -D©©©L- op 07-12-2014 10:12:53
Dat er verwarring plaatsvind t.o.v. de richtingaanwijzer komt naar mijn idee ook vooral omdat er een behoorlijk aantal auto is waarbij, net als in de bijvoorbeeld de golf 4, de richtingaanwijzer zodanig in de koplamp is weggewerkt dat je 3 keer moet kijken of er wat knippert of niet.
Alleen recht van voren is het helder te zien. 

Inderdaad, sommige knipperlichten zijn ongelofelijk slecht te zien.
Dat dat ooit goedgekeurd is....

Lunadust

Zolang gadgets op auto's actief gebruikt worden, geen probleem.
Idd start stopsystemen mogen verboden worden.
Die klote systemen verminderen de doorstroming van het verkeer.
Maar gelukkig zijn de meeste wegmisbruikers tegenwoordig zo verwend met al die actieve en passieve regelsystemen dat ze nauwelijks nog weten waar ze mee onderweg zijn of überhaupt hoe het werkt. Om nog maar te zwijgen over telefoon en navigatie gebruik.

Techneut, geen dichter.

UserID25761

Citaat van: 855T5+ op 07-12-2014 14:06:31
Iemand die klaagt over 0,3 seconden vertraging door start stop systemen en invloed daarvan op de doorstroming heeft het goed wies kapot, dat is mijn mening. Laat je nakijken zeg, of ga naar een cursus anger management ofzo. Wordt het een stuk rustiger zonder al die opgefokte haa(s)tponems op de weg. Je bent er niet alleen en je betaalt ook ook niet in je eentje de belasting om op de weg te kunnen rijden, laat staan aanleggen. De gemiddelde reactietijd van optrekken bij rood naar groen is toch al meer dan een seconde, daarnaast zijn er nog zat die dan nog de pook in de versnelling moeten zetten, dus waar hebben die lui met 0,3 seconden het over? Ik zou juist zeggen, ik juich die geautomatiseerde systemen toe, wordt het juist een beetje sneller in het verkeer, statistisch gesproken dan.

Met vriendelijke groet,

Dhr. Spee.

Nou nou

Lunadust

Citaat van: 855T5+ op 07-12-2014 14:06:31
Iemand die klaagt over 0,3 seconden vertraging door start stop systemen en invloed daarvan op de doorstroming heeft het goed wies kapot, dat is mijn mening. Laat je nakijken zeg, of ga naar een cursus anger management ofzo. Wordt het een stuk rustiger zonder al die opgefokte haa(s)tponems op de weg. Je bent er niet alleen en je betaalt ook ook niet in je eentje de belasting om op de weg te kunnen rijden, laat staan aanleggen. De gemiddelde reactietijd van optrekken bij rood naar groen is toch al meer dan een seconde, daarnaast zijn er nog zat die dan nog de pook in de versnelling moeten zetten, dus waar hebben die lui met 0,3 seconden het over? Ik zou juist zeggen, ik juich die geautomatiseerde systemen toe, wordt het juist een beetje sneller in het verkeer, statistisch gesproken dan.

Met vriendelijke groet,

Dhr. Spee.


Neem een Twizzy.
;)
Techneut, geen dichter.

Lunadust

Ik ben niet opgefokt (meer) in het verkeer.
Ik kan me wel mateloos ergeren aan wegmisbruikers die vooraan staan bij het stoplicht,
Met weet ik wat bezig zijn, maar niet met de weg, en als het groen word wachten tot er iemand achter ze gaat toeteren, waarna dat startstopsysteem ik werking gezet moet worden, dan nog een versnelling inleggen. Waarna dat stoplicht op oranje springt zodat die wegmisbruiker er zelf nog net door kan en alles erachter weer rood heeft.

Mocht ik kort door de bocht overkomen, sorry no offence.
Soms ben ik dat ook.  ;)

Ik maak dit dagelijks mee....
En dan ben ik niet degene die als eerste bij het stoplicht staat.


Die Twizzy is inderdaad dat duracel apparaat van renooit.
En was een grapje.
Techneut, geen dichter.

UserID25761

Citaat van: Lunadust op 07-12-2014 16:56:13
Ik ben niet opgefokt (meer) in het verkeer.
Ik kan me wel mateloos ergeren aan wegmisbruikers die vooraan staan bij het stoplicht,
Met weet ik wat bezig zijn, maar niet met de weg, en als het groen word wachten tot er iemand achter ze gaat toeteren, waarna dat startstopsysteem ik werking gezet moet worden, dan nog een versnelling inleggen. Waarna dat stoplicht op oranje springt zodat die wegmisbruiker er zelf nog net door kan en alles erachter weer rood heeft.

Mocht ik kort door de bocht overkomen, sorry no offence.
Soms ben ik dat ook.  ;)

Ik maak dit dagelijks mee....
En dan ben ik niet degene die als eerste bij het stoplicht staat.


Die Twizzy is inderdaad dat duracel apparaat van renooit.
En was een grapje.

vast met de mobiele telefoon  :eusa_whistle:

Edit: Sorry de smartphone  :eusa_angel:

Lunadust

We kennen elkaar  ;D

ik ben ook niet echt politiek correct op papier. (Of digitaal)


Was het maar alleen de smartfone.
Vaak laptops, papieren, lippenstift.
Zolang het maar niet verkeer te maken heeft.
Techneut, geen dichter.

V70 classic

Citaat van: 855T5+ op 07-12-2014 16:39:26
Ik ga ook een duit in het zakje doen:

Omdat de meeste mistlampen helemaal geen echte mistlampen zijn maar alleen ornamenten en dus meetal een klein pitje met een grote halogeenlamp erin betreft die niet eens goed afgebakend licht geeft naar alleen beneden (je vraagt je af hoe dat door EC keuringen komt) en een fellere lichtopbrengstpereceptie hebben -door het felle pitje- van vaak helderder dan de koplamp erboven, schijnt zo´n hoeklampje voornamelijk in andermans gezicht en geeft nauwelijks of geen  licht extra in de hoek waar je in wilt gaan. Het dubbel gebruiken van goedkopere mistlampen als bochtverlichting is dus in de praktijk een heel slecht idee, vandaar ook dat er ook zo over geklaagd wordt door anderen. Het is in de praktijk een poor-mans solution die helemaal niet werkt maar alleen leuk bij de borreltafel is.
De enige echte oplossingen, zoals hier al vaker vermeld, als je tenminste echt licht in je bocht wilt, is adaptieve bochtverlichting, in de vorm van met het stuurwiel meedraaiende lampen of anticiperend veranderende reflectoren op basis van signalen, zoals de clignoteur of ook het stuur, en daadwerkelijk gericht licht sturen in de gewewnste hoek en nergens anders.
Iedere andere oplossing is bullshit.
Probeer maar eens in de bocht te kijken met alleen je mistlampen aan. Dat zal je goed tegenvallen, vooral als je het vergelijkt met het normale dimlicht.

Zo, dat zijn mijn twee centen, maar goed, als je het toch wilt doen, verwacht dan vooral seinende tegenliggers en boze weggebruikers:
ikzelf sein altijd tegen ieder VAG product met die achterlijke bochtlampen die mij verblinden en zoveel licht geven dat mijn pupillen samenknijpen en
ik niet eens meer zie waar zo´n auto heengaat, laat staan dat ik de clignoteurlamp nog zie. Het zou absoluut verboden moeten worden, dergelijke bochtshit.

Zo en nu een bavaria  ;D


Op de NN zit dat systeem en het werkt fijnloos moet ik zeggen.

grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

KIM

Citaat van: 855T5+ op 07-12-2014 16:39:26
Omdat de meeste mistlampen helemaal geen echte mistlampen zijn maar alleen ornamenten en dus meetal een klein pitje met een grote halogeenlamp erin betreft die niet eens goed afgebakend licht geeft naar alleen beneden (je vraagt je af hoe dat door EC keuringen komt) en een fellere lichtopbrengstpereceptie hebben -door het felle pitje- van vaak helderder dan de koplamp erboven, schijnt zo´n hoeklampje voornamelijk in andermans gezicht en geeft nauwelijks of geen  licht extra in de hoek waar je in wilt gaan. Het dubbel gebruiken van goedkopere mistlampen als bochtverlichting is dus in de praktijk een heel slecht idee, vandaar ook dat er ook zo over geklaagd wordt door anderen. Het is in de praktijk een poor-mans solution die helemaal niet werkt maar alleen leuk bij de borreltafel is.
De enige echte oplossingen, zoals hier al vaker vermeld, als je tenminste echt licht in je bocht wilt, is adaptieve bochtverlichting, in de vorm van met het stuurwiel meedraaiende lampen of anticiperend veranderende reflectoren op basis van signalen, zoals de clignoteur of ook het stuur, en daadwerkelijk gericht licht sturen in de gewewnste hoek en nergens anders.
Iedere andere oplossing is bullshit.
Probeer maar eens in de bocht te kijken met alleen je mistlampen aan. Dat zal je goed tegenvallen, vooral als je het vergelijkt met het normale dimlicht.

Ik vraag me af of je wel eens hebt gereden met een auto met statische bochtenverlichting. Ik heb het gedaan en ondanks dat ik het een lelijk gezicht vind, zou ik het graag op mijn auto hebben. Het werkt namelijk bijzonder prettig bij slecht verlichte bochten in de omgeving war ik rijd.

Statische bochtenverlichting is vele male goedkoper dan dynamische bochtenverlichting, dus als ik een nieuwe auto zou aanschaffen dan wist ik het wel. Je praat niet bepaald over een paar tientjes verschil. Dat is precies de overweging die de fabrikant ook heeft gemaakt.

En bochtenverlichting die verblindt? Dat verzin je om je statement kracht bij te zetten want dat is pertinent onwaar.
De mensen zullen vast begrijpen waarom jij naar ze seint  :eusa_wall: