Bochtverlichting

Gestart door MalcomX, 05-12-2014 18:39:45

Vorige topic - Volgende topic

BBS

Citaat van: KIM op 07-12-2014 19:22:34
Citaat van: 855T5+ op 07-12-2014 16:39:26
Omdat de meeste mistlampen helemaal geen echte mistlampen zijn maar alleen ornamenten en dus meetal een klein pitje met een grote halogeenlamp erin betreft die niet eens goed afgebakend licht geeft naar alleen beneden (je vraagt je af hoe dat door EC keuringen komt) en een fellere lichtopbrengstpereceptie hebben -door het felle pitje- van vaak helderder dan de koplamp erboven, schijnt zo´n hoeklampje voornamelijk in andermans gezicht en geeft nauwelijks of geen  licht extra in de hoek waar je in wilt gaan. Het dubbel gebruiken van goedkopere mistlampen als bochtverlichting is dus in de praktijk een heel slecht idee, vandaar ook dat er ook zo over geklaagd wordt door anderen. Het is in de praktijk een poor-mans solution die helemaal niet werkt maar alleen leuk bij de borreltafel is.
De enige echte oplossingen, zoals hier al vaker vermeld, als je tenminste echt licht in je bocht wilt, is adaptieve bochtverlichting, in de vorm van met het stuurwiel meedraaiende lampen of anticiperend veranderende reflectoren op basis van signalen, zoals de clignoteur of ook het stuur, en daadwerkelijk gericht licht sturen in de gewewnste hoek en nergens anders.
Iedere andere oplossing is bullshit.
Probeer maar eens in de bocht te kijken met alleen je mistlampen aan. Dat zal je goed tegenvallen, vooral als je het vergelijkt met het normale dimlicht.

Ik vraag me af of je wel eens hebt gereden met een auto met statische bochtenverlichting. Ik heb het gedaan en ondanks dat ik het een lelijk gezicht vind, zou ik het graag op mijn auto hebben. Het werkt namelijk bijzonder prettig bij slecht verlichte bochten in de omgeving war ik rijd.

Statische bochtenverlichting is vele male goedkoper dan dynamische bochtenverlichting, dus als ik een nieuwe auto zou aanschaffen dan wist ik het wel. Je praat niet bepaald over een paar tientjes verschil. Dat is precies de overweging die de fabrikant ook heeft gemaakt.

En bochtenverlichting die verblindt? Dat verzin je om je statement kracht bij te zetten want dat is pertinent onwaar.
De mensen zullen vast begrijpen waarom jij naar ze seint  :eusa_wall:

En dat is waar. ;) De enige beperkende factor hierin is de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende mistlampen die Volvo in de classics gezet heeft....
Mochten er andere mistlampen voor verkrijgbaar zijn is dit zeer zeker iets wat ik ook wel graag zou willen hebben....
Volvoloos....

Boom89

Volvo heeft als ik het me goed herinner ook bocht verlichting, maar dat komt vanuit de koplamp zelf!

Dacht de V60 :eusa_think:

En dan bedoel ik niet het mee draaien van de koplampen. Maar met led verlichting die opzij aangaan.

Snellebaksteen

Citaat van: BBS op 07-12-2014 20:14:03
De enige beperkende factor hierin is de Kwalitatief Uitermate Teleurstellende mistlampen die Volvo in de classics gezet heeft....
Dat beperkt zich niet alleen tot de classics helaas. De mistlampen op een N zijn ook om te huilen zo slecht. De saaie S40 heeft wel echte mistlampen.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

grijzev70tdi

De 480 ook en die branden dan ook ongeveer altijd ;D
Grolsch, het klinkt al lekkerder

classicT5

Grappig, kwam gisteren politiebus (vw transporter) tegen en die had ook zijn mistlamp aan bij afslaan.

Als zelfs de politie het al doet ;-)

leons850

Bij een transporter zit de bocht verlichting in de mistlamp.
sterker nog, is de zelfde lamp.
alleen brand er dan maar 1. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

haasje

volgens mij is het of bochtverlichting of mistlamp, niet beide. Of 2 lampen in 1 fitting

leons850

Volgens mij 2 lampen in 1 fitting, wat Erwin zegt.
zie hier.

Maar zeker weten doe ik niet.
bij vw is het wel zo dat als je de mistlampen uit hebt staan en je bijv naar rechts gaat dat in de rechter mistlamp iets gaat branden. Maar of dit nou een ander gloeidraad is of niet dat weet ik niet.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

haasje

Als bv de wetgeving in Duitsland wel bochtverlichting toestaat krijgt een auto dus daar een typegoedkeuring, andere europese landen nemen deze keuring gewoon over. Volgens europese regels hoef je niet meer in elk land een eigen typegoedkeuring te halen. Je gaat dus je auto laten keuren in een land dat jouw het beste uitkomt.

grijzev70tdi

Mistlamp die verblind? Denk dat te hoog afgestelde koplampen meer verblinden. Al dan niet door meer gewicht achterin de auto (waardooor de voorkant omhoog komt)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

maruska

Citaat van: grijzev70tdi op 10-12-2014 10:15:16
Mistlamp die verblind? Denk dat te hoog afgestelde koplampen meer verblinden. Al dan niet door meer gewicht achterin de auto (waardooor de voorkant omhoog komt)
* maruska ziet schakelaar koplamphoogteverstelling en nivomat. geen omhoog komende voorkant met verblindende koplamp ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

leons850

Citaat van: 855T5+ op 10-12-2014 10:40:34
Dit heeft natuurlijk niets met bochtverlichting te maken.
- Koplamphoogteafstelling is wel degelijk een APK item
- zie verder maruska's opmerking: als je niet hoe je knopjes werken, tsja
- koplampverblinding komt vooral bij VAG producten voor door met kracht verkeerd om gemonteerde lampjes😁

Volgens mij ben jij niet zo'n fan van de VAG producten of wel. ;)
Ik ben er redelijk mee opgegroeid dus heb er weinig tegen.
Gelukkig kon ik wel gewoon een lampje wisselen.

spijky

Citaat van: leons850 op 10-12-2014 12:54:06
Citaat van: 855T5+ op 10-12-2014 10:40:34
Dit heeft natuurlijk niets met bochtverlichting te maken.
- Koplamphoogteafstelling is wel degelijk een APK item
- zie verder maruska's opmerking: als je niet hoe je knopjes werken, tsja
- koplampverblinding komt vooral bij VAG producten voor door met kracht verkeerd om gemonteerde lampjes😁

Volgens mij ben jij niet zo'n fan van de VAG producten of wel. ;)
Ik ben er redelijk mee opgegroeid dus heb er weinig tegen.
Gelukkig kon ik wel gewoon een lampje wisselen.

+  1

Wat een drukte over bochtenverlichting.
En wat een frustratie tegen een merk,
Auto's hebben nu eenmaal een Europese typegoedkeuring, basta!!
apk en wetgeving word er later altijd weer op aangepast.
Ik heb 13 jaar bij VW/Audi gewerkt en daar heb ik die jaren al veel moois voorbij zien komen.

Bochtenverlichting werkt prima, niks mis mee.
Simpele techniek, met voordelen. (waarom moeilijk doen als het makkelijk kan)
Als Volvo dit ontwikkeld had vond iedereen het zeker geweldig.

My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

spijky

Misschien ben ik een beetje kort door de bocht, maar ik mag ook een mening geven.

Verder hoef je je niet aangesproken te voelen.
Alle meningen die zijn gegeven dragen ziezo al niet bij aan de vraag van de topic starter.

Laten we ons weer op de vraag richten.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

elianmars

Ik vind die zogenaamde bochtverlichting/flash-mistlampen zwaar irtitant. Wie dat ooit verzonnen heeft..... ::)