LED alternatief voor Xenon/HID dim- groot- of mistlampen?

Gestart door 855T5+, 06-12-2014 12:18:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hertogjan6

Gwn simpele h1 leds www.xenonlamp.nl ga ze zo ff zoeken staan in het begin van mijn blog ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

-D©©©L-

Is iets van lichtbeeld belangrijk of alleen de kleur ?

hertogjan6

Citaat van: -D©©©L- op 08-12-2014 20:12:12
Is iets van lichtbeeld belangrijk of alleen de kleur ?
lichtbeeld... En kleur... Maar volgens mij is xenon daar de beste oplossing mee..of gewoon hele andere units achter het gat  :eusa_think:
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

855T5+

Citaat van: hertogjan6 op 08-12-2014 20:18:28
Citaat van: -D©©©L- op 08-12-2014 20:12:12
Is iets van lichtbeeld belangrijk of alleen de kleur ?
lichtbeeld... En kleur...

Precies:

Mijn post ging erover of iemand al ervaring had met de door mij getoonde high power/lumen output LEDs of vergelijkbare, dus qua lichtbeeld, kleur en plaatsingsperikelen.
Ik heb wel al genoeg ervaringen met low power varianten (100-600 lumen) gezien/gelezen, en de rode draad door die ervaringen is  dat ze zelfs in mistlamparmaturen weinig licht schijnen te geven. Maar wat doet een LED lamp met 2400...4000 lumen dan (als een halogeen nominaal 1600 lumen afgeeft)?
Dat was dus de vraag.
Volvo: Mutatis Mutandis

V70 classic

zag laatst een filmpie van iemand die had wat extra LED verlichting gemonteerd
had 82000 lumen.
lichtbeeld was geeen spraken van.
asvalt verdampte zowat  :eusa_shifty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

855T5+

#20
Citaat van: V70 classic op 08-12-2014 20:44:18
zag laatst een filmpie van iemand die had wat extra LED verlichting gemonteerd
had 82000 lumen.
lichtbeeld was geeen spraken van.
asvalt verdampte zowat  :eusa_shifty:
Haha ;D

Overigens: veel licht is nog geen veel warmte (common misunderstanding), dat was bij ouderwets licht misschien zo waarbij door omzetting van elektrische energie een beetje licht (zichtbare straling) en heel veel warmte (eigenlijk dus onzichtbare IR straling) werd geproduceerd, denk aan de aloude gloeilamp en ja, ook halogeen.
Maar asfalt kan natuurlijk wel "verdampen" als alle energie van al die fotonen samen komt op één heel klein plekje (meestal laser dan), maar bij LED dus niet.

82.000 lumen is wel serieus veel licht trouwens: equivalent qua licht dan aan meer dan 50 halogeen 55W lampjes op 13,2 Volt! Ik zie dat al op ´t front van mijn Volvo 850, heb je wel een aanhanger met generator nodig voor de benodigde power (ca. 2,8kW). Vraag me daarom af hoeveel power die LEDs dan nodig hadden? Ook nog zo´n ca. 20*50W=1000W, 1 kW!
Volvo: Mutatis Mutandis

V70 classic

Citaat van: 855T5+ op 08-12-2014 20:51:05
Citaat van: V70 classic op 08-12-2014 20:44:18
zag laatst een filmpie van iemand die had wat extra LED verlichting gemonteerd
had 82000 lumen.
lichtbeeld was geeen spraken van.
asvalt verdampte zowat  :eusa_shifty:
Haha ;D

Overigens: veel licht is nog geen veel warmte (common misunderstanding), dat was bij ouderwets licht misschien zo waarbij door omzetting van elektrische energie een beetje licht (zichtbare straling) en heel veel warmte (eigenlijk dus onzichtbare IR straling) werd geproduceerd, denk aan de aloude gloeilamp en ja, ook halogeen.
Maar asfalt kan natuurlijk wel "verdampen" als alle energie van al die fotonen samen komt op één heel klein plekje (meestal laser dan), maar bij LED dus niet.

82.000 lumen is wel serieus veel licht trouwens: equivalent qua licht dan, aan meer dan 50 halogeen 55W lampjes op 13,2 Volt! Ik zie dat al op ´t front van mijn Volvo 850, heb je wel een aanhanger met generator nodig voor de benodigde power (ca. 2,8kW). Vraag me daarom af hoeveel power die LEDs dan nodig hadden? Ook nog zo´n ca. 20*50W=1000W, 1 kW!

Dat verdampen was slechts dichterlijk bdoeld.
Maar het was wel een vreemd gezicht de weg was gewoon wit zover je kon kijken.
ff googlen en je bnt er

Hmm was blijkbaar geen LED maar hier is de link
https://www.youtube.com/watch?v=jPKy1KAz8OM
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

BBS

Citaat van: V70 classic op 08-12-2014 21:02:07
Citaat van: 855T5+ op 08-12-2014 20:51:05
Citaat van: V70 classic op 08-12-2014 20:44:18
zag laatst een filmpie van iemand die had wat extra LED verlichting gemonteerd
had 82000 lumen.
lichtbeeld was geeen spraken van.
asvalt verdampte zowat  :eusa_shifty:
Haha ;D

Overigens: veel licht is nog geen veel warmte (common misunderstanding), dat was bij ouderwets licht misschien zo waarbij door omzetting van elektrische energie een beetje licht (zichtbare straling) en heel veel warmte (eigenlijk dus onzichtbare IR straling) werd geproduceerd, denk aan de aloude gloeilamp en ja, ook halogeen.
Maar asfalt kan natuurlijk wel "verdampen" als alle energie van al die fotonen samen komt op één heel klein plekje (meestal laser dan), maar bij LED dus niet.

82.000 lumen is wel serieus veel licht trouwens: equivalent qua licht dan, aan meer dan 50 halogeen 55W lampjes op 13,2 Volt! Ik zie dat al op ´t front van mijn Volvo 850, heb je wel een aanhanger met generator nodig voor de benodigde power (ca. 2,8kW). Vraag me daarom af hoeveel power die LEDs dan nodig hadden? Ook nog zo´n ca. 20*50W=1000W, 1 kW!

Dat verdampen was slechts dichterlijk bdoeld.
Maar het was wel een vreemd gezicht de weg was gewoon wit zover je kon kijken.
ff googlen en je bnt er

Hmm was blijkbaar geen LED maar hier is de link
https://www.youtube.com/watch?v=jPKy1KAz8OM
Er rijd hier ergens een vrachtwaggel rond met 14!! extra Hella lampen van 100W op zijn auto. :o En alles werkt ook, alhoewel alles apart schakelbaar is.
Als hij zijn grootlicht aan zet..... :o :o :o
Volvoloos....

V70 classic

Citaat van: BBS op 08-12-2014 21:09:33
Citaat van: V70 classic op 08-12-2014 21:02:07
Citaat van: 855T5+ op 08-12-2014 20:51:05
Citaat van: V70 classic op 08-12-2014 20:44:18
zag laatst een filmpie van iemand die had wat extra LED verlichting gemonteerd
had 82000 lumen.
lichtbeeld was geeen spraken van.
asvalt verdampte zowat  :eusa_shifty:
Haha ;D

Overigens: veel licht is nog geen veel warmte (common misunderstanding), dat was bij ouderwets licht misschien zo waarbij door omzetting van elektrische energie een beetje licht (zichtbare straling) en heel veel warmte (eigenlijk dus onzichtbare IR straling) werd geproduceerd, denk aan de aloude gloeilamp en ja, ook halogeen.
Maar asfalt kan natuurlijk wel "verdampen" als alle energie van al die fotonen samen komt op één heel klein plekje (meestal laser dan), maar bij LED dus niet.

82.000 lumen is wel serieus veel licht trouwens: equivalent qua licht dan, aan meer dan 50 halogeen 55W lampjes op 13,2 Volt! Ik zie dat al op ´t front van mijn Volvo 850, heb je wel een aanhanger met generator nodig voor de benodigde power (ca. 2,8kW). Vraag me daarom af hoeveel power die LEDs dan nodig hadden? Ook nog zo´n ca. 20*50W=1000W, 1 kW!

Dat verdampen was slechts dichterlijk bdoeld.
Maar het was wel een vreemd gezicht de weg was gewoon wit zover je kon kijken.
ff googlen en je bnt er

Hmm was blijkbaar geen LED maar hier is de link
https://www.youtube.com/watch?v=jPKy1KAz8OM
Er rijd hier ergens een vrachtwaggel rond met 14!! extra Hella lampen van 100W op zijn auto. :o En alles werkt ook, alhoewel alles apart schakelbaar is.
Als hij zijn grootlicht aan zet..... :o :o :o

Vorige week kon er een gaan pinnen met zn lampjes.
Nu geld of je vrachtwagen nemen we mee.
Stop politie meen ik.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

855T5+

#24
Ondertussen heb ik

deze LEDs gevonden op Alibaba.
Klik op´t plaatje voor de actuele link, als´t nog bestaat, daar staat ook meer informatie over lichtbeeld e.d.,
wanneer je naar beneden scrollt (mocht dat betrouwbare info zijn).
Meest opvallende is dat hier een lampje met aan beide zijden een LED is afgebeeld en
dat is wat we willen voor H1 (niet voor H4, want daar zit juist een kleine reflector in
het originele halogeen lampje zelf, schijnt dus ook 180 graden voor grootlicht),
hoewel het van de advertyentie nog onduidelijk blijft of H1 daadwerkelijk leverbaar is en wat het dan kost.
De prijsrange is wel veelbelovend: 30...45 dollar afhankelijk van afnamehoeveelheid.
De lichtstroom is ca. 2400, maar in werkelijkheid ongeveer 2000lumen,
hetgeen net iets meer is dan een 55Watt halogeen, zeg overeenkomend met een 70Watt halogeen.
Minder fel dan een Xenon (mooi), maar feller dan halogeen (mooi). Wel een kleur van 6000k (beetje blauw).

Als je op de advertentie naar beneden scrollt kom je lampen tegen die wel lijken op die van dopie trouwens.

En vervolgens deze:

Dit begint er veelbelovend uit te zien, vooral de prijsrange 10-40 euro en de maatvoering,
maar de lichtstroom voor deze H1´s is net ietsje meer dan halogeen van 55W.
Ik had liever iets van 30W en 3000lumen gezien, dus zoek nog wat verder.

Edit: beginpost aangepast met deze info.
Volvo: Mutatis Mutandis

classicT5

Lijken me nogal ver uit te steken, denk dat je afdekkap jiet meer past.

Wel interessant hoe hard het met deze techniek gaat.

855T5+

Citaat van: classicT5 op 08-12-2014 21:45:17
Lijken me nogal ver uit te steken, denk dat je afdekkap jiet meer past.

Wel interessant hoe hard het met deze techniek gaat.

Eens, dat is een kwestie: wat dat betreft hadden we beter een ander type fitting kunnen hebben, maar ja...
Volvo: Mutatis Mutandis

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

855T5+

#28
@Cornelis-b: Yup, ik had net deze gevonden: alweer betere LEDs dan de Cree´s, dus meer licht per LED:
Hier een H1
Good find trouwens, maar bij Alibaba direct is waarschijnlijk goedkoper?
Pas trouwens op: de meeste entries vermelden weliswaar H1, maar is meestal een lokkertje,
omdat ze bij nadere beschouwing die helemaal niet in het assortiment blijken te hebben:
er zijn er maar een paar die dat wel hebben. H1 wijkt dan ook af van alle andere sockets zo´n beetje.
De link die jij geeft heeft ook geen H1, ook al melden ze het wel, je kunt die nl. niet opgeven bij bestelling,
kijk even bij sockettype onderaan hun pagina (nogmaals: dit is bij de meeste aanbieders zo, is een weetje).

Ik begin nu ook dat uitstekende deel in combinatie met de opgave van waterresistant en IP68 beter te begrijpen:
De hele lampjes zijn waterdicht volgens IP68 en kunnen dus als het ware onder water branden.
Dat betekent dat het uitstekende deel dus door de afdekkap van onze koplampen moet steken en
het gat wordt dan afgedicht door de siliconenafdichtring net boven het ventilatordeel.
Moet wel pas gemaakt worden en dat lijkt me spannend.
Misschien kunnen we hier iets mee:
rubberen afdichtingen, maar dan andersom monteren als op´t plaatje.
Hoe dan ook het geribte deel steekt dan achter je behuizing uit,
terwijl de lampbehuizing gewoon dicht blijft. De zgn. bijgeleverde ballasten zijn dus geen ballasten maar zoals verwacht,
maar constante stroombronnen voor de LEDs, dus (totaal) iets anders dan bij Xenon.
Bij sommige nieuwer tupen is zelfs die constante stroombron komen te vervallen want ingebouwd in de voet,
maar dat geldt dan voor bijna alle sockettypes, maar vaak nog niet voor de H1´s,
die dan wel nog een externe constante stroombron hebben (even wachten dus nog).
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

#29
Deze levert wel H1 en is ook wat duurder.
Heeft nog externe constante stroombronnen en steekt behoorlijk ver uit (oplosbaar).
Maar geen ventilator meer in de voet: tweede generatie, niet meer nodig.
Omdat deze de verbeterde CREE/ETI LEDs al heeft geeft ie veel meer licht: 40W/4800lumen.
de hoogste waarde tot nu toe 3 keer zoveel als halogeen! (theoretisch). Wow!

Was dus marketingpraat: twee lampen opgeteld, dus nog gewoon 20W/2400lumen per lamp, wel ETI LEDs.
Lijkt me qua lichtstroom uitstekend. Ook Redelijke prijs: ca. 65 dollar.
Ik ga n´s kijken of ik die terug kan vinden op Alibaba.



BTW: De nieuwere ETI LEDs doen 120lumen/Watt, 20% meer dan CREEs dus.

Edit: Gevonden op Alibaba, iets wat er sterk op lijkt,
prijsrange tot 30 euro per set, dus minder dan de helft als op eBay,
alleen een minimum orderafname van 500 sets...dus nog even verder zoeken.



Edit: Gevonden, minimum afname 20 stuks, prijs 30 dollar per set. Weer ietsje dichter bij doel.
Die 20 stuks kan gemixed worden met H3´s, dus dat kan interessant zijn om ook mistlampen in te slaan.
Voorts komen er (zoals bij alles) verzendkosten bij, hier opgegeven naar de USA van ca. 130 dollar,
dus equivalent aan ca. 4,5 dollar per set extra.
Hier op Alibaba.

Pas op: op het plaatje staat een andere socket, maar in de link is expliciet H1 genoemd en getoond.

Ik ga nog zoeken naar een aanbieder die een sample van 1 stuks toestaat.
Hier lijkt er eentje te zijn die claimt H1 en 1 set te kunnen leveren (prijsrange 40...60 dollar),
dus waarschijnlijk 60 dollar plus verzendkosten (etc.) voor een sample.
Hier nog eentje, ietsje goedkoper,
dus waarschijnlijk 50 dollar plus shipping etc. voor een sample.
Volvo: Mutatis Mutandis