Auto start niet, waar te zoeken?

Gestart door glenfiddich1983, 08-12-2014 11:21:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

glenfiddich1983

Partner belt op, de V70 wil niet starten. Startmotor draait niet, LPG-pomp slaat wel aan, spanning van de accu 12.25 volt (met multimeter gemeten).
Zijn er nog dingen die uitgeprobeerd kunnen worden?

Zou 12.25 volt voldoende moeten zijn om te starten?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

gero

Als de accu de start motor niet rond krijgt dan is deze te zwak, paar weken geleden ook bij mij gebeurt.

mede door de kou wordt er momenteel veel van de accu gevraagd.

groet

audy

Ries van de Zilverschuit

Mij lijkt dat die 12.25 volt wel genoeg is. Mijn ervaring is dat je pas bij omstreeks de 11,75 volt in het rode gebied komt, van wel of niet meer starten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70R^2

Ik heb hetzelfde probleem momenteel, 11,5 volt gemeten en was genoeg om de startmotor aan te laten gaan, maar niet meer genoeg om door te starten.

Dus 12,25 zou genoeg moeten zijn. Als het voorhanden is even met een booster/startkabel erbij proberen om het uit te sluiten.

Hoor je de startmotor het wel proberen, de "klik"?

glenfiddich1983

Net zelf even gekeken. 11.8 volt geeft hij aan met contact uit.
Als ik wil starten hoor ik een luide TACK en verder niks.
Bij contact aanzetten gaat lpg pomp aan en daarna ook weer uit, is ook niet normaal volgens mij, led indicatortje van lpg hoort volgens mij na aanzetten contact gewoon aan te blijven.

Volgens mij gewoon accu dus. Of heeft iemand nog suggesties?

Alvast bedank!!
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

kulk

Ja, die TACK duidt op een te zwakke accu. Vraag blijft natuurlijk of je accu gewoon stuk is of niet goed meer oplaadt door een slechte dynamo.

glenfiddich1983

Citaat van: kulk op 08-12-2014 13:42:05
Ja, die TACK duidt op een te zwakke accu. Vraag blijft natuurlijk of je accu gewoon stuk is of niet goed meer oplaadt door een slechte dynamo.


Dynamo ziet er zo op het oog splinternieuw uit, een heel stuk schoner en frisser dan die van de S70 althans, dus denk dat die door de vorige eigenaar al eens vervangen is. Zegt natuurlijk niet alles, maar enfin.

Mijn partner vertelt me doodleuk dat de auto al een paar weken soms wat moeizaam start...  :eusa_whistle:
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70R^2

hahaha ;D Dan had het voorkomen kunnen worden!

Maargoed, waarschijnlijk tijd voor een nieuwe accu.

glenfiddich1983

Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70R^2

haha ;D Ik heb er een 12V 65 Ah en de ander een 12V 72Ah erin zitten. Zal weinig verschil maken denk ik.

glenfiddich1983

Maar de 55AH startaccu die er nu in zit lijkt me wat krap, niet?
De auto maakt wel redelijke ritten (60km heen, 60km terug), maar de stoelverwarming, achterruitverwarming etc wordt ook goed gebruikt.

Wat kan ik er het beste in zetten? 72AH Varta?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

maruska

dat hangt samen met je dynamo... als je dynamo te klein is voor je accu, zul je nooit een complete lading kunnen maken.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

V70R^2

Varta 72Ah heb ik ook. Opzich maakt Ah niet uit, het gaat om de startkracht die korte tijd nodig is. Niet hoeveel hij uren lang kan geven.

Maar daar ga ik naar een gebied waar ik weinig kennis van heb, zou iemand kunnen bijspringen wat de startkracht van een accu is en hoe die gemeten wordt?

kulk

Gisteren iets geleerd van een andere forumlid over koude startstroom, moet schijnbaar mininimaal 440 ampere zijn, jouwe heeft maar 420

V70R^2

Ja die waardes bedoelde ik, dan heeft TS dus sowieso een accu nodig met meer startcapaciteiten :)