herkennen VAG of Ford motor?

Gestart door vancitroennaarvolv, 25-01-2005 19:08:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vancitroennaarvolv

Ik heb met de zoekmodus en browsend geprobeerd te vinden of deze vraag al besproken is, maar kan het niet vinden. nieuw draadje dus maar.

ik wil mijn eerste diesel v70 estate kopen (kom van safrane en C5 diesel). Heb gehoord dat er in de edities van jaren 97/98/99 begin 2000 zowel VAG als ford motoren zijn gebruikt en dat er met de eerste in ieder geval zeer goede ervaringen over duurzaamheid zijn. de tweede moeten dat nog bewijzen (eerste common rail motoren).

Nu is de vraag hoe ik als niet techneut in een klap kan zien of ik met een VAG of Ford blok te maken heb. bijv sereinummer of duidelijke herkennigszaken. misschin zijn er zelfs fotootjes van motorcompartiment in omloop.

Ik maak graag gebruik van jullie ervaring. dank!
VCNV

JCviggen

een "ford" motor zit er eigenlijk niet in de V70's.... àlle V70s van de jaartallen die jij opnoemt hebben de VAG diesel van 140 pk. En de "nieuwe" D5 en 2.4D zijn eigenlijk ook geen ford (tenzij dan onrechtstreeks aangezien volvo eigendom is van de ford groep)

je hebt dus foute info gekregen ;)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

vancitroennaarvolv

hee, dank voor snelle reply!
betekent dat dat die nieuwe motor pas in het nieuwe model is opgenomen? en dat ik dus in het voorlaatste model altijd dat audiblok vind waar iedereen zo enthousiast over is?

Ko

V70 classic heeft een Audi-diesel, 5-cilinder dus een roffel. Rijdt als een trein (beresterk). Succes met het zoeken naar een fijne roffel. Ps zal je wel lukken. Gr Ko.

JCviggen

zelfs in de huidige generatie V70 zat in het begin nog het vertrouwde audi blok (enkele kleine aanpassingen maar in feite nog altijd hetzelfde)

Ik weet niet meer precies wannéér de D5 motor er is gekomen maar das iets van een 2002 geweest geloof ik. Alles daarvoor is sowieso de 140 pk ex-audi :)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Ko

Nieuwe D5 heeft 163pk, ook wel heftig.

vancitroennaarvolv

ja en de lijn van die nieuwe is ook wel heeeel mooi;

maar het is simpel. ik wil tussen de 9 en 11k euro uitkomen voor een tdi estate (wil als citorenrijder nog steeds b reak zeggen ;-)  ) en dan zit je dus in de jaren 97-begin 2000 met kms tussen de 185k en veel hoger; denk zelf dat ik moet kiezen tot ca. 220k en er zelf dan gelijk na aanschaf een distr.riem in laten zetten (kost paar honderd euro scht ik in, maar is de goedkoopste zekerheid).

probeer op basis van postings in dit forum beetje tot beste beeld te komen. er zijn heel veel autos te koop bij zowel handel als particulier en best lastig om het kaf van het koren te scheiden.

thuur

Ford is helemaal geen dieselbouwer. Zo hebben ooit ism Peugeot (beste dieselbouwer ter wereld) een blok ontwikkeld (ongeblazen) en dit later als basis voor de 'TD' gebruikt (wel geblazen dus). Wederom ism Peu is de TDCI geboren. (De TDDI was slechts een tussenstap ook al is ie bijna geheel gelijk aan een TDCI). De TDCI is eigenlijk de eerste Ford diesel die ook echt op een moderne 'turbodiesel' lijkt. (Ook al heeft Peu vast het leeuwendeel ontworpen ;))

Dus eeuh.... Een Ford-diesel?? Kom op zeg! ;) ;D


Gr 8)

vancitroennaarvolv

zo zie je hoe zinvol zo'n forum is. wordt je toch weer heel veel wijzer van; dank.

nu nog op zoek naar de een goeie en gezond exemplaar dus en proberen de bomen en het bos uit elkaar te houden ;-))

)()()sT

Citaat van: thuur op 25-01-2005 20:50:34

Dus eeuh.... Een Ford-diesel?? Kom op zeg! ;) ;D


Gr 8)

Nou Thuur, herinner je je niet die geweldig stille en snelle diesels uit de Ford Transit???  ;D ;D Met ingebouwd roetfilter  8), maar dat hebben die VAG motoren ook :)

thuur

Citaat van: )()()sT op 26-01-2005 15:14:42
Citaat van: thuur op 25-01-2005 20:50:34

Dus eeuh.... Een Ford-diesel?? Kom op zeg! ;) ;D


Gr 8)

Nou Thuur, herinner je je niet die geweldig stille en snelle diesels uit de Ford Transit???  ;D ;D Met ingebouwd roetfilter  8), maar dat hebben die VAG motoren ook :)

Ontzettende knikkerbakken!! Die hadden pas echt een handvol knikkers in de carterpan liggen! ;D ;)

Roetfilter? Waarom stinken die moderne stadbussen dan nog steeds naar oude diesels??? Met mijn kapot recirculatieklepstangetje kan ik alleen maar de fan uitzetten en adem inhouden  :P :-\ :-X


Gr 8)

ovipetje

De V70 classic heeft de heerlijke 140pk 5 cilinder van VW/audi onder de kap liggen. een geweldige motor, een beetje rumoerig als hij koud is, maar eenmaal warm een topper en de 1511 kilo brengt hij met gemak in beweging

Elke 120.000 de distributieriem vervangen(met span en looprol) en dan meteen de waterpomp laten vervangen. Maar dan heb je een uiterst betrouwbare motor met een geweldig geluid.

Succes met de keuze, de mijne heb ik nu dik 2 weken, maar wil nu al nooit meer anders

BobaFett

Citaat van: ovipetje op 27-01-2005 23:16:40
De V70 classic heeft de heerlijke 140pk 5 cilinder van VW/audi onder de kap liggen. een geweldige motor, een beetje rumoerig als hij koud is, maar eenmaal warm een topper en de 1511 kilo brengt hij met gemak in beweging

Elke 120.000 de distributieriem vervangen(met span en looprol) en dan meteen de waterpomp laten vervangen. Maar dan heb je een uiterst betrouwbare motor met een geweldig geluid.

De Audi motor is heerlijk om mee te rijden. Het geluid bij een koude motor klinkt inderdaad wat "rauw", maar da's de wolf die je even onder het schapenvachtje ziet  ;)

Want het nog wel eens gebeuren dat een "Clio" rijder (kleine k#t auto's) zich verbazen/verslikken in de acceleratie van deze wolf  ;D  ;D

Een beul van een auto die (mits onderhouden) je niet in de steek laat (zoals die annekdote van een ANWB'er die verbaasd zei: "een TDI met problemen, komt niet voor!").

volvospoor

#13
Is er technische informatie beschikbaar over die audi 5 cylinder motor? Ik heb er ooit eens iets over gehoord; met name dat het qua bouw zo'n goede motor is. Het lijkt me interessant daar wat meer over te weten.  Zijn er  hyperlinks?

groeten

BasV70

Volgens mij is er weinig info over het audi-blok in volvo-uitdossing. De Haynes-manual voor de 850/V70 behandelt hem niet/nauwelijks, geloof ik. Bij audi kom je ook niet veel verder want volvo heeft gemeend toch het nodige aan het standaard audi-blok te moeten wijzigen, waardoor e.e.a. niet echt meer op elkaar lijkt. Mogelijk dat je via andere-merken-manuals (het blok zat o.a. in de A6 en VW transporter) aan meer info komt. Aan de andere kant is het gewoon een TDI blok, en daar is wel het nodige over te vinden.

Gr. Bas