Welk type schokbrekers / veren

Gestart door Fetta, 09-12-2014 16:41:28

Vorige topic - Volgende topic

Fetta

Ik vroeg mij af hoe-en-wat het nu precies zit met de schokbrekers onder mijn 855 T5-R.

Waaraan kan ik zien wat er onder mijn 855 geschroefd zit?
Nivomats?

Ze is vrij laag, of dit origineel is, geen idee....

855T5+

Goede vraag: antwoord is en blijft lastig. Ik heb er al een hele studie van gemaakt maar ben nergens gekomen. Reden van de studie: ik wilde weten wat iemand tweede hands eigenlijk echt aanbood!
Eigenlijk is het niet (meer) mogelijk tweedehands OEM veren te beoordelen op hun werkelijke eigenschappen, omdat meestal de verfsplashes (waaraan ze te herkennen zouden zinn) verdwenen zijn en de dikte en lengte van de veren nergens gepecificeerd staan. Maar zelfs al zou dat wel het geval zijn, ervaring met de stabilatiebars (waar hetzelfde min of meer voor geldt) leert dat de gemeten diameter altijd willekeurig dikker is dan de opgegeven maat, omdat die voor de kale ongespoten bars geldt, zo blijkt. Dua de dikte van de verf en vuil meemeten levert niets zinnigs op, temeer daar de verschillen in dikte in de 0,5mm klasse vallen en de meetfout snel groter is. Ook hebben de veren natuurlijk een andere lengte in ingebouwde en uitgebouwde toestand en ook nog na enkele uren respectievelijk. Kortom, niet te achterhalen.
Het goede nieuws is dat een T-5R af fabriek een OEM verlaagd onderstel heeft. Dat betekent rondom -20mm t.o.v. standaard onderstel. Ieder OEM onderstel is trouwens hetzelfde voor een 850, dus een verlaagd onderstel voor een T-5R, T-5 en 850R is altijd hetzelfde (ook al wordt anders beweerd), er zijn alleen verschillen voor de achterveren tussen 850 sedan (854) en 850 estate (855): t.w. normale vering vs. nivomat, waarvoor geldt dat niets daarvan uitwisselbaar is, dus de veren van de estate met nivomats zouden niet uitgewisseld moeten worden met die van een sedan met normale veren, maar het kan technisch wel, hoewel dus een verkeerde combinatie. Om het ingewikkeld te maken: een sedan kan ook met nivomats uitgevoerd worden en een estate met gewone vering. Alleen als je dus de hele historie precies kent van de auto kun je weten wat er precies onder zit, anders niet. Dan, tenslotte, hebben oorsponkelijk gemonteerde nivimats wel een inslagnummer, maar ingebouwd is dat niet (meer) te zien. Alleen als je uitbouwt is dat eventueel te zien. Hoe dat zit met normale veren weet ik niet. Maar oude veren (15 jaar plus) moet je sowieso vervangen. Kortom, zonder precieze hostorie niet te achterhalen, alleen te gokken, helaas.
Ohw: er zijn alleen voor de C70 dikkere stabistangen geleverd, maar die kon je wel apart achteraf bestellen voor alle andere 850/x70s, want passen wel. Geldt dus ook voor alle veren en schokbrekers.
Bij niet OEM veren en shocks zijn er meer mogelijkheden tot herkenning. Gele veren en rode veren hebben vaak een inslag op opdruk die te herleiden is via Google tot wat het is. Shocks hebben misschien ook een typeplaatje dat nog te herkennen is.

Duidelijk? I doubt it. Ik wou dat t beter was.
Volvo: Mutatis Mutandis

volvobug

Aanvullinkje: nivomats herken je echt wel, die zijn ruim 7 cm in diameter.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

855T5+

Citaat van: volvobug op 09-12-2014 20:36:39
Aanvullinkje: nivomats herken je echt wel, die zijn ruim 7 cm in diameter.
Dat is correct, maar welk type precies wordt wat lastiger, dat bedoelde ik,
maar je hebt gelijk, nivomats zijn (veel) dikker dan normale achterschokbrekers.
Kijk trouwens ook even hier: (post van johan1989)

Fetta

Hmmm....lastige materie, zoals ik al verwacht had.
Ik ga eens meten.
Ik wil eigenlijk voor en achter alles compleet nieuw zetten, vandaar mijn vraag.
Ben sterk aan het denken om lakse nieuw te nemen van bijv. Een aftermarket merk, bilstein oid.

Als ik me bij de dealer meld met chassisnummer en motortype, moeten zij me toch het originele spul nieuw kunnen leveren?

Voor veert de wagen vaak ver door. Maar ik lees op het forum dat dat een kwaaltje is van veel 850's.

855T5+

Citaat van: Fetta op 09-12-2014 23:11:20
Hmmm....lastige materie, zoals ik al verwacht had.
Ik wil eigenlijk voor en achter alles compleet nieuw zetten, vandaar mijn vraag.
Als ik me bij de dealer meld met chassisnummer en motortype, moeten zij me toch het originele spul nieuw kunnen leveren?
Neen, helaas niet, want al het verlaagde spul voor 850 is niet meer leverbaar en het meeeste voor de x70classic ook niet meer:
bij je VIN nr toont de dealer VIDA dan vervangende bestelnummers voor normale hoogte veren en shocks.
Dat past natuurlijk, maar is niet noodzakelijkerwijze hetzelfde wat eronder zat.
Het goede nieuws is dat voor de 850 voorvering Volvo zowel bij normale als bij verlaagde rijhoogte dezelfde schokbrekers toepast:
het verschil in rijhoogte wordt door verschillende veren gemaakt.
Dit geldt nadrukkelijk niet voor de achtervering icm nivomats, daar is zowel veer als nivomat anders.
De exacte verschillen bij x70classic ken ik (nog) niet precies.

Sbv

Je kan achter normale nivomats kopen en dan de verlagingsbussen er tussen dan sta je weer op zelfde hoogte als met verlaagde nivomats. Normale zijn bij mijn weten nog gewoon te koop. Voorzijde dempers geen probleem die zijn nog gewoon te koop, los en als set

855T5+

Citaat van: Sbv op 10-12-2014 07:49:50
Je kan achter normale nivomats kopen en dan de verlagingsbussen er tussen dan sta je weer op zelfde hoogte als met verlaagde nivomats. Normale zijn bij mijn weten nog gewoon te koop. Voorzijde dempers geen probleem die zijn nog gewoon te koop, los en als set
Ter completering voor degenen die niet weten wat verlagingsbussen zijn:
Verlagingsbussen zijn after market opzetbussen van 20mm dik die aan de binnenkant van de carosserie boven de nivomats geplaatst worden waardoor het bevestigingspunt van die nivomats 20 mm hoger komt te liggen en de carosserie dus 20 mm lager. Daardoor kun je normale lengte nivomats gebruiken. Je moet ze wel gebruiken met de verlagingsveren die bij verlaagde nivomats horen, kan niet met de normale veren. Ze kosten tweede-hands (wanneer aangeboden) tussen de 35-50 euro en nieuw bij ET ca. 80 euro. Nadeel kan zijn dat je bij de estate een stuk uit de houten bodemafdekplaten moet frezen om plaats te maken voor de bussen.
M.b.t. de voorvering: zolang het normale hoogte spul betreft klopt het natuurlijk wat Sbv zegt, precies zoals ik bedoelde, maar verlaagde veren zijn niet meer verkrijgbaar, terwijl het voor de schokbreker dus niet uitmaakt: is hetzelfde bij verlaagd en bij normale rijhoogte, dus ja, die heeft volvo dus nog wel, maar de verlaagde veren dus niet meer. Een verlaagde set voor de voorpoten is dus niet meer verkrijgbaar, om de puntje op de i te zetten. Pas op: de Volvo dealer zal wel degelijk een setnummer opgeven, maar dat betreft dus ALTIJD een normale rijhoogte set, ze vertellen dat er alleen niet bij, opletten dus!

Edit: geldt voor de 850, voor de x70classic weet ik (nog) niet precies. Is deels anders, hangt van de uitvoering af (FWD/2WD, AWD, AWD R, AWD zonder AWD, etc.)

Fetta

Ok, goeie info, waarvoor dank!

Als ik het zo 1-2-3 bekijk, kan ik net zo goed een complete set rondom monteren van bijv. bilstein of koni.
Ben ik van alle gezever af, wel of geen nivomats.

Eerlijk gezegd vind ik mijn 855 lager liggen dan de gemiddelde T5, althans, zo lijkt het.
Denk dat ik meneer Thuurbo er eens naar laat kijken en een oordeel vellen wat het beste te doen is.....

Nogmaals: nuttige info, thanx! :eusa_clap:

855T5+

Dat lijkt me heel verstandig, succes!

blastaway

Sow, een ware studie aan gericht. Zal heel wat tijd hebben gekost. Ik trek bij mij alles er onder uit en zet een aftermarket schroefset terug.
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

)()()sT

blastaway

Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

leons850

Toch zou ik liever air hebben dan een consequente buikschuiver.
Maar dat is mijn mening. ;)

Zo kwam ik een poosje geleden op een klein event in de buurt deze A4 allroad tegen met air.

Vond het echt briljant, altijd al afgevraagd hoe zo'n ding er uit zou zien als hij laag stond.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

855T5+

Citaat van: leons850 op 10-12-2014 13:00:18
Toch zou ik liever air hebben dan een consequente buikschuiver.
Maar dat is mijn mening. ;)

Zo kwam ik een poosje geleden op een klein event in de buurt deze A4 allroad tegen met air.

http://i831.photobucket.com/albums/zz239/leon130890/2014-09-07153221_zps618758c8.jpg

Vond het echt briljant, altijd al afgevraagd hoe zo'n ding er uit zou zien als hij laag stond.
Op het risico af dat deze posting gierend uit de bocht loopt: ;D
Een Audi als een Citoen DS: Vorsprung durch Technik (maar dan geheel anders). 8)