schakelbussen: welke kopen

Gestart door Vulk, 14-12-2014 14:03:50

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Als je toch alles los hebt, dan kan je er sowieso twee monteren denk ik. :)

volvobug

Vulk wordt proefkonijn, o nee, dat ben ik zelf al geweest. Dan wordt hij de eerste objectieve om mijn schakelbussen te proberen, ze zijn onderweg Thomas  ;).

Alvast wat montage info. Er zijn twee rubberen bussen in de schakelstangen, wat ik noem de horizontale (voor de voor-achteruitbeweging van de pook) en de verticale (voor de links - rechts beweging van de pook). Mijn bevinding is dat de horizontale veelal het meest versleten is.

Na verwijdering van de luchtfilterbak kun je er goed bij. Klipje los, bus los van de shifter en dan kun je hem met fors duwen er wel uit krijgen. Evt. wat glijmiddel aanbrengen op het randje  :eusa_shifty:

Na verwijdering van de metalen binnenste bus krijg je dit:

Vervolgens moet je met een dremel of ander slijptolletje o.i.d. de overblijvende resten van de bevestiging weghalen, zodat het binnenwerks mooi rond wordt. Deze metalen bus moet er nl. in:

Zodat je dit krijgt als eindresultaat:

Overigens is het voor montage in de schakelstang noodzakelijk om eerst het rubber terug te plaatsen in het oog, om daarna met wat WD40 het metalen busje in het rubber te drukken.

Het eindresultaat:

Ik weet van Vulk dat het even kan duren voordat hij aan montage toekomt, maar ik hoor graag tzt de bevindingen hier. Ik kan geen garantie geven dat het veel verschil uitmaakt met volledig massieven bussen maar het idee is wel aardig toch?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

leons850

Ziet er goed uit Ruud!  :eusa_clap:
Ik heb ze zelf van nylon gedraaid maar die zijn wel massief.
Deze heb ik ook voor de binnenzijde van de auto, deze wil ik komende tijd ook nog een keer gaan plaatsen.
Daarnaast heb ik nog een setje messing bussen liggen voor onder de kap, misschien dat ik die ook nog eens ga proberen.

Mag ik vragen wat precies je beweegredenen zijn om voor het rubber er omheen te kiezen?
Misschien iets met comfort?
Ja ik ben misschien met m'n 24 jaar wel zo dat ik denk als het maar super schakelt en comfort ach heb er toch een shortshifter in zitten. ;)
Toch ben ik wel benieuwd hoe jou oplossing zich gedraagt dus ik ga de bevindingen van Thomas ook volgen.

Ben benieuwd.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

volvobug

Citaat van: leons850 op 13-01-2015 00:11:47

Mag ik vragen wat precies je beweegredenen zijn om voor het rubber er omheen te kiezen?
Misschien iets met comfort?

Was meer een quick fix & cheap ass oplossing omdat ik de draaibank toch heb staan en destijds ontdekte dat mijn schakelbus vergaan was. En waarbij ik in ieder geval het idee zou hebben dat het rubber nog iets dempt (comfort dus  ::)) voor zover dat mogelijk is. Na montage is het best wel een strak geheel, denk dat massief niet veel verschil maakt. Maar tussen de oren is deze oplossing comfortabeler  ;D

leons850

Klinkt logisch. ;D
Het werkt dat is het belangrijkste. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

mehn

Citaat van: volvobug op 12-01-2015 23:58:55
Vulk wordt proefkonijn, o nee, dat ben ik zelf al geweest. Dan wordt hij de eerste objectieve om mijn schakelbussen te proberen, ze zijn onderweg Thomas  ;).

1 ding weet je nu zeker; als Thomas ze "goedkeurt" zijn ze écht goed ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

blastaway

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en vooral de bevindingen van Thomas
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

Sweij

Nou ken ik Thomas niet, maar ik ben ook wel benieuwd. Mocht er ooit een serie gedraaid worden voor verkoop op het forum, dan houd ik me aanbevolen.

... oke, eerst mijn schakelbussen eens bekijken. Na 15 jaar en 235.000 ervaring zouden ze nog niet heel ver heen mogen zijn lijkt me zo.

V70R^2

Citaat van: Sweij op 13-01-2015 09:46:19
Nou ken ik Thomas niet, maar ik ben ook wel benieuwd. Mocht er ooit een serie gedraaid worden voor verkoop op het forum, dan houd ik me aanbevolen.

... oke, eerst mijn schakelbussen eens bekijken. Na 15 jaar en 235.000 ervaring zouden ze nog niet heel ver heen mogen zijn lijkt me zo.

160.000km op de R en ze zijn/waren bij mij al gescheurd, heb er de nylon van ET in zitten. Ben wel benieuwd naar de bevindingen hier van de massieve met OEM rubber rand.

Sweij

Ben benieuwd of het slecht in de 1 en achteruit schakelen bij koud weer dan ook beter wordt... maar vermoedelijk zit dat toch echt in de bak zelf.

leons850

Anders heb ik ook nog wel ergens de maten van mijn nylon bussen voor op de bak.
Tevens zou ik de messing bussen ook kunnen opmeten en hier posten als hier vraag naar is.

Vulk

Vandaag zijn ze gemonteerd geraakt bij mij! Een klein klusje met een bijzonder fijn resultaat.
Het schakelen gaat nu bijzonder strak. Het schakelen gaat heel vlot en een versnelling missen is nu haast onmogelijk. Voorheen was dat wel anders. De auto voelt er een pak solider mee aan doordat de pook veel steviger is.

Een fijne upgrade/herstelling!
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,71255.msg1568481.html#msg1568481

diederickvolvo

Brutaal vraagje: ik wil mijne ook vervangen, kan ik ze hier op het forum kopen. en zo nee, waar raden jullie aan?
dankuwel!

portlock

'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

volvobug

Citaat van: diederickvolvo op 27-01-2015 01:10:29
Brutaal vraagje: ik wil mijne ook vervangen, kan ik ze hier op het forum kopen. en zo nee, waar raden jullie aan?
dankuwel!

je kan mij pb'n als je wilt, voor de oplossing met de bussen in het bestaande rubber.