Wat is beter/fijner? MT of AT ?

Gestart door Boeijke, 07-03-2015 00:11:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Volvoboy

Citaat van: cornelis-b op 08-03-2015 22:17:58
Een MT is wel zuiniger.

Ben ik het nogmaals niet mee eens, het ligt er aan hoe je met de AT rijdt.

Een MT is icm een diesel zeker wel een stuk zuiniger dan een AT.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Mvh

MT. Voor de aanhanger, anders had ik het wel geweten. Gerop aan zo'n pook ;D
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

V70 classic

Citaat van: cornelis-b op 08-03-2015 22:17:58
Een MT is wel zuiniger.

Ben ik het nogmaals niet mee eens, het ligt er aan hoe je met de AT rijdt.

Evenals hoe je met een MT rijdt
Zo een oudbakken AT met rembanden  en koppelomvormer is gewoon dorstiger hoe je het ook draait of keert.
De omvormer slipt altijd een deel van de tijd, nl. tot de overbrugging vaststaat.
dit kost brandstof.

Je kunt dit beperken door het gaspedaal ophoog te houden zodat je bak eerder vast staat en blijft staan.
Maar rijdt je met een MT hetzelfde zul je dus altijd zuiniger zijn want je slaat het eerste deel waar jij met je omvormer ong. 15% brandstof verspeelt over.

In beide gevallen wordt je wel van de weg geclaxoneerd.
Ik hoop an ook dat je die experimenten uitvoert waar ik niet rijdt.

Zoiezo hoor je dan in een prius oid thuis.

groet.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

cornelis-b

Citaat van: V70 classic op 08-03-2015 22:39:28
Citaat van: cornelis-b op 08-03-2015 22:17:58
Een MT is wel zuiniger.

Ben ik het nogmaals niet mee eens, het ligt er aan hoe je met de AT rijdt.

Evenals hoe je met een MT rijdt
Zo een oudbakken AT met rembanden  en koppelomvormer is gewoon dorstiger hoe je het ook draait of keert.
De omvormer slipt altijd een deel van de tijd, nl. tot de overbrugging vaststaat.
dit kost brandstof.

Je kunt dit beperken door het gaspedaal ophoog te houden zodat je bak eerder vast staat en blijft staan.
Maar rijdt je met een MT hetzelfde zul je dus altijd zuiniger zijn want je slaat het eerste deel waar jij met je omvormer ong. 15% brandstof verspeelt over.

In beide gevallen wordt je wel van de weg geclaxoneerd.
Ik hoop an ook dat je die experimenten uitvoert waar ik niet rijdt.

Zoiezo hoor je dan in een prius oid thuis.

groet.

Kom gezellig een bak koffie halen en dan ga ik de auto aftanken dan doen we een rondje IJsselmeer en tank hem weer af dan zie je het resultaat. En nee ik ben geen Prius rijder hoor, verre van dat ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

grijzev70tdi

Het kan gewoon niet dat een AT in een 850 zuiniger is dan een 850 handbak. Is geen eigenwijsheid. Ligt gewoon aan de auto en rijstijl.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Eric850R

Een C70 van het eerste type heeft met automaat buiten bebouwde kom een net iets lager verbruik.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=17724&id2=17725

Ben vwb het verbruik op LPG met mijn C70 automaat tevreden. 11 l per 100 km op 32.000 km.

cornelis-b

Citaat van: grijzev70tdi op 08-03-2015 22:52:11
Het kan gewoon niet dat een AT in een 850 zuiniger is dan een 850 handbak. Is geen eigenwijsheid. Ligt gewoon aan de auto en rijstijl.

Ik noem het zeker geen eigenwijsheid Jasper en ieder mag er het zijne van denken maar ik rij met mijn huidige AT het zelfde als met mijn ex MT. Op de snelweg 1 op 10 / 11 afhankelijk van de drukte maar bij normaal doorrijden is 1 op 11 haalbaar en dan rij ik ongeveer 5 topt 10KM boven de toegestane snelheid. OK ga ik als een sportwagen invoegen en gelijk door trappen naar de meest linker baan en dan maar jagen achter elke auto die ik in het "vizier" krijg dan gaat het gebruik naar 1 op 9 maar dat was met de MT het zelfde.

Ik heb het dus over normaal rijgedrag en zeker geen ouwe l#len rijgedrag. Van 70 naar 120 bij invoegen kan heel snel maar je kan het ook relaxed doen, scheelt brandstof.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

NinaPaul

Citaat van: grijzev70tdi op 08-03-2015 22:52:11
Het kan gewoon niet dat een AT in een 850 zuiniger is dan een 850 handbak. Is geen eigenwijsheid. Ligt gewoon aan de auto en rijstijl.

Inderdaad! Het zijn gewoon de wetten van de mechanica, het is onmogelijk om bij dezelfde omstandigheden zuiniger te rijden met een AT.

En we hebben het hier uiteraard over een volvo 850.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

cornelis-b

Ik ga verder niet meer in op het brandstof verbruik, dit is iets wat ik zelf constateer en als anderen denken dat het niet kan vind ik het prima. Ik vind een AT geweldig rijden maar zou een MT echt brandstof besparen dan hing ik er een MT in.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

NinaPaul

Dan heb je niet dezelfde omstandigheden, simpel.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

cornelis-b

Citaat van: NinaPaul op 08-03-2015 23:45:06
Dan heb je niet dezelfde omstandigheden, simpel.

Kom langs en rij mee, dat is alles wat ik je kan bieden en een kop koffie of een frisdrank natuurlijk
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

leons850

Je bent ook weer een paar jaartjes ouder Henk, misschien daarom wel wat rustiger gaan rijden.
met slip verbruik je altijd meer zoals np al zegt.
de hoeveelheid kun je beperken.
is ook nog eens afhankelijk van de auto.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Died850

Toch moet ik Henk wel gelijk geven.
Men roept vaak dat een AT zoveel onzuiniger is dan een MT bij een turbo maar denk dat het reuze mee vallen. Denk wel dat een MT zuiniger kan zijn maar denk op de snelweg dat je bijna hetzelfde verbruik kan realiseren met een AT.
Ik probeer altijd vlot op te trekken om vervolgens een constante snelheid aan te houden en hier bereik ik vaak een gemiddeld verbruik van 1 op 10 a 11 (snelweg KM's) En dat is dan niet alleen van de boordcomputer gelezen maar ook berekend aan de hand van het tankbonnetje. Snelheid varieert dan met 0 en 7km harder dan toegestaan.
In de stad daarin tegen is het verbruik om te huilen ;D maar dat zal dan wel voornamelijk komen door het geslip wat plaats vindt.

leons850

At rijd relaxer, waarschijnlijk wat minder de drang om wat harder te rijden/trekken op koppel. Dit is beter voor het verbruik.

Feit is, wanneer je een at en mt vergelijkt met precies de zelfde omstandigheden en auto dus op de zelfde manier rijden (bv achter elkaar) dan zal de at meer brandstof nodig hebben.
door de snelweg kun je t verbruik van een at lager maken omdat hij dan in lockup rijd.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

cornelis-b

Citaat van: leons850 op 09-03-2015 06:38:03
Je bent ook weer een paar jaartjes ouder Henk, misschien daarom wel wat rustiger gaan rijden.

Gezien de fanmail uit Leeuwarden die mij regelmatig wordt toegestuurd zal dat wel mee vallen ;D ;D

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien