Hilko's Roffel

Gestart door hilko73, 03-01-2015 16:36:09

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

Nou heb ik het voor mekaar ;D

Ik heb 'm zo laten schrikken dat het hikken over is.

Wat was nou het probleem? Tja, uiteindelijk tóch de acties van de garage die de distributie vervangen heeft en de olielekkage opgelost. Daarna zat de hik erin en dat blijkt dus nu door een lekgeslagen nokkenaskeerring te komen, ontstaan na het vervangen van wat zij een klepdekselpakking noemen. (Ik noem het dichtlijmen). Dat had ik nooit verwacht en dus ook nooit als oplossing bedacht. Ik heb de keerring die er zat vervangen omdat ie een klein beetje lekte, maar dat heb ik wel vaker gezien bij auto's (niet Volvo) die daar dan gewoon goed mee draaiden.

Het te enthousiast inmeppen van de nieuwe nokkenaskeerring achter de verdeler verergerde het probleem. Meteen werd ook duidelijk dat het temperatuur gerelateerd zijn op puur toeval berustte.
Omdat de nieuwe keerring zoveel olie doorliet dat er een soort van watervalletje ontstond in die hoek begon de olie die in aanraking kwam met de verdeler te roken. Tijdens zo'n hik zag je een stroom rook achter de verdelerkap vandaan komen. 1 en 1 is 2, zeker in dit geval. Dus weer een nieuwe keerring gehaald en deze gemonteerd. De verdeler zeer grondig schoongemaakt, evenals de rotor. En de bijna vergane stofkap nu maar achterwege gelaten, daar ik uitgevonden heb dat deze vaker stuk gaat en dan niet meer terug geplaatst wordt.

Zo schoon mogelijk, wel beschadigd allemaal...

En de boel weer schoon in elkaar

Toen het grote moment: starten en even laten draaien. Dat ging helemaal goed. Geen gehik, geen gedoe, gewoon goed draaien. Hik is genezen verklaard bij deze :)  :eusa_dance:

Dan zijn er nog zat andere issues; Momenteel wil de motor niet op benzine blijven draaien en af en toe wil hij ook op LPG niet fatsoenlijk lopen, na het aanslaan. Beetje friemelen bij de AMS ecu en bij relais 103 loste dat tot nog toe weer op, maar daar is nog wel een en ander te verbeteren. Vreemd is wel dat ie dat niet constant doet. Ik denk een matig contactje ergens. Als ie last heeft van klachten zoals ik ze net beschrijf, dan smoort de motor. Net of ie op 2 brandstoffen loopt. Uiteindelijk slaat ie ook af.

Ander puntje is dat de koelventilator waarschijnlijk aan het overlijden is. Als ie inkomt gaat het toerental met een tik naar beneden, als de motor stationair draait. Bij alle andere verbruikers blijft het toerental gelijk, waardoor ik de dynamo/spanningsregelaar voorlopig uitsluit.

Maar inmiddels al wel weer ruim 100 kilometer gereden en dat doet ie toch erreg goed hoor... Daarmee weet ik wel waarvoor ik alle moeite aan het doen ben. Het is een lelijke maar erg fijne auto. Hopelijk kan ik de laatste kleine details nog tackelen. Als dat allemaal goed lukt ga ik eens omzien naar een andere LPG motorkit en de mogelijkheden om Roffel op G3 te krijgen. Edoch, dat is nog altijd toekomstmuziek.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

elianmars

henry classic v70

Citaat van: elianmars op 19-03-2016 23:21:16
De aanhouder wint! :D  :eusa_clap:

Inderdaad, je geduld heeft zich "uitbetaald"... :eusa_clap:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hilko73

Bedankt allemaal.

De hik is overwonnen en áls alles functioneert dan rijdt de auto ook geweldig. Helaas werkt het AMS systeem nog altijd tegen.
Het probleem is als volgt: je start, de motor slaat aan en gaat van benzine naar LPG. Toerental loopt op tot 12- 1300, daarna terug. Na zo'n 5 tot 10 seconden voel je dat de motor te weinig brandstof krijgt. Je kunt er dan ook niet mee rijden.
De ene keer helpt het om een paar keer over te schakelen van LPG naar benzine en terug, maar als ik pech heb kan ik omschakelen tot ik een ons weeg maar dan wil de boel niet in de benen komen.
Vanmiddag lukte het in 2 keer en heb ik de auto ook gelijk weer naar de stalling gebracht.
Dat was een prettig ritje waarbij ik ook nog een filmpje geschoten heb:

Klik voor het filmpje

En keurig netjes stationair

Tja, ik kan het AMS systeem er helemaal uithalen en opnieuw inbouwen, zodat ik zeker weet dat alle fouten eruit zijn. Maar beter even sparen en een beter systeem erin zetten.
Dus, weer schorsen en wachten op betere tijden. Het is niet anders.

petrolhead2.5

Gefeliciteerd  :eusa_clap: Jammer dat AMS systeem niet meer doet wat 't moet doen. Nieuw LPG systeem een optie of wordt dat echt te gek?  ::)

hilko73

Nieuw wordt wat te gek inderdaad. Maar een goede gebruikte ben ik nu aan het zoeken.

hilko73

Goed, Roffel loopt weer op benzine. Nog niet vlekkeloos, maar hij loopt er weer op.
Op LPG blijft het probleem hetzelfde. Starten, over van benzine naar LPG, even blijven draaien, toerental valt naar 500 t/min en uiteindelijk valt de motor uit.

Ra, ra.

Afsluiters en dergelijke heb ik gecontroleerd en werken.

hilko73

Ik vermoed dat ik het probleem met het lopen op LPG gevonden heb.
Ik heb de lambdasonde vervangen, maar niet voor een originele. En ik ben er vrij zeker van dat die sonde het probleem veroorzaakt.
Ik ga de oude sonde dus schoonmaken en terugplaatsen, als dat het probleem oplost komt er alsnog een originele nieuwe in.

hilko73

Gevonden.

Lag inderdaad aan de (niet originele, cheap-ass) lambdasonde. Die maakte de lambdaconverter overstuur.
Ik heb de oude lambdasonde terug geplaatst nadat ik hem schoongemaakt had.

Starten, aanslaan en rijden als een nieuwe. Eindelijk... (applaus hoeft niet ;) )

henry classic v70

Citaat van: hilko73 op 29-03-2016 19:00:19
Gevonden.

Lag inderdaad aan de (niet originele, cheap-ass) lambdasonde. Die maakte de lambdaconverter overstuur.
Ik heb de oude lambdasonde terug geplaatst nadat ik hem schoongemaakt had.

Starten, aanslaan en rijden als een nieuwe. Eindelijk... (applaus hoeft niet ;) )

Ajeto dan  :D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

elianmars

UserID6342

Mooi dat je het gevonden hebt  :eusa_clap: :eusa_clap:.  En een wijze les weer geleerd, dat die goedkope imi troep echt niet werkt bij / in onze auto's...

hilko73

Dat wist ik wel hoor Dirk, maar ik had een niet ori genomen omdat de rekening aardig opgelopen was.
Dat was dus ook m'n eerste verdachte toen ie niet meer op LPG wilde lopen, en dat bleek juist.
Met de oude doet ie het in ieder geval prima, maar die moet ergens in de komende paar duizend kilometer toch echt vervangen worden. Het zal me niets verbazen als het de originele nog is....