Hilko's Roffel

Gestart door hilko73, 03-01-2015 16:36:09

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Voordeel is dat je je auto zo van a tot z kent ;)

Gaat zo te zien wel goedkomen, succes

hilko73

De dynamo is vervangen. Samen met nog heel wat slechte verbindingen in draadjes.
De oude dynamo was best een beetje aan het eind vanz'n latijn, met de nieuwe wordt er iig duidelijk beter geladen en kun je gewoon apparaten inschakelen zonder toerental-val.

Dat is allemaal mooi, maar hikken, dat doet ie nog steeds. Wel deed ie dat nu anders, namelijk nog voordat de meter van de kvs temperatuur in het midden stond. Dus of er iets meer aan het kapot gaan, of... geen idee. Letterlijk niet, ik ben klaar met vervangen van onderdelen. Alles is nu nieuw of van bewezen goed functionerende afkomst.

Is er hier iemand die zin heeft om eens een dagje met me mee te puzzelen/meten/bedenken?

Ik ga volgende week alleen nog even de compressie meten, daarna houdt het op met ideeën. Of de compressie moet zo slecht zijn dat dat aanwijsbaar de oorzaak is, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Daarvoor slaat de auto veel te goed aan bij het starten.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Oh ja, en de lambda-sonde vervangen, dat kan nog. Er zit een gebruikte in. Nieuwe heb ik liggen, ook niet bepaald een originele maar goed. Als er wat verandert kom ik eindelijk op het goede spoor. Hoop ik.

arjen850

Mooi dat de dynamo in ieder geval goed is :D wellicht overheen gelezen, maar heb je de IAD sensor (lmm zeg maar) al eens verwisseld? Heb er hier al 2 gehad met een hik,  en 2 maal was dit de oplossing.

hilko73

Die heb ik gewisseld inderdaad en loste niets op. Daarna is ook de vervanger gefrituurd geweest in een backfire. Ik durf dus niet met 100% zekerheid te zeggen dat ie het goed doet, maar afgekoppeld verandert er in ieder geval niets.
De dynamo is meer dan prima; stationair laadt ie al op 14,01V, erg netjes. Samen met een nieuwe kabel van dynamo naar starter is het hele elektra gedeelte in die hoek nieuw. Dat merk je ook aan de auto, maar nou moet die hik er dus nog uit :)

BBS

Citaat van: hilko73 op 05-03-2016 18:40:32
Oh ja, en de lambda-sonde vervangen, dat kan nog. Er zit een gebruikte in. Nieuwe heb ik liggen, ook niet bepaald een originele maar goed. Als er wat verandert kom ik eindelijk op het goede spoor. Hoop ik.
Zou de (gebruikte) lambda sensor dit hikken kunnen veroorzaken?
Ik weet wel dat een slecht functionerende sensor slecht lopen van een blok wel kan veroorzaken....
Volvoloos....

elianmars

Citaat van: hilko73 op 05-03-2016 19:45:31
Daarna is ook de vervanger gefrituurd geweest in een backfire.

Sorry dat ik er om lach  :eusa_shifty:

Knap dat je het zo lang volhoudt om het probleem te vinden. Ik ben ook geen opgever, maar op een gegeven moment is het klaar voor mij......

hilko73

Ik schreef het ook om te lachen :)
Het is hobby, de auto staat geschorst in een stalling waar ik ook mag sleutelen.
En ik geef deze niet op. Maar af en toe wanhopen, dat doe ik wel ;)

hilko73

Citaat van: BBS op 05-03-2016 20:32:38
Citaat van: hilko73 op 05-03-2016 18:40:32
Zou de (gebruikte) lambda sensor dit hikken kunnen veroorzaken?
Ik weet wel dat een slecht functionerende sensor slecht lopen van een blok wel kan veroorzaken....
Als de gebruikte nieuwe stuk is wel. Lambda-sensoren kunnen allerhande hele rare storingen veroorzaken, ben ik achter. Maar of dat bij mijn auto ook hét probleem is weet ik pas als ik hem vervangen heb. Met meten lijkt ie goed maar dat zegt ook niet alles.

arjen850

Citaat van: hilko73 op 05-03-2016 19:45:31
Die heb ik gewisseld inderdaad en loste niets op. Daarna is ook de vervanger gefrituurd geweest in een backfire. Ik durf dus niet met 100% zekerheid te zeggen dat ie het goed doet, maar afgekoppeld verandert er in ieder geval niets.
De dynamo is meer dan prima; stationair laadt ie al op 14,01V, erg netjes. Samen met een nieuwe kabel van dynamo naar starter is het hele elektra gedeelte in die hoek nieuw. Dat merk je ook aan de auto, maar nou moet die hik er dus nog uit :)

Gewisseld met een nieuwe? Wellicht eens 1 proberen van iemand anders  een auto waar geen hik in zit. Moest er hier ook meerdere proberen voordat ik het verholpen had. Staat de distributie op tijd?

hilko73

Distributie staat op tijd, uitgebreid onderzocht een week of wat geleden.
Nieuwe ILTS is te bestellen, zo duur zijn die dingen niet...

hilko73

Compressie op alle 5 gelijk, bijna 10 bar. Lambdasonde vervangen. En een GEBROKEN originele en nieuwe bougie gevonden! Vanavond foto's.

elianmars

Zou dat veroorzaker van de hik zijn?

maruska

gebroken ? ben erg benieuwd...
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

volvobug

Citaat van: hilko73 op 08-03-2016 14:48:20
Compressie op alle 5 gelijk, bijna 10 bar. Lambdasonde vervangen. En een GEBROKEN originele en nieuwe bougie gevonden! Vanavond foto's.

Bingo? Ben benieuwd.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.