M59 troubles

Gestart door groene volvo, 08-01-2015 10:16:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

groene volvo

Een tijdje geleden heb ik iets in de aandrijving van mijn 855R aan gort gereden. Het betreft een 855r die net de 200 000 km gepasseerd is, was op zijn 2de koppeling aan het rijden ( vervangen bij 120 000 km) vermogen lichtjes meer dan standaard => rica chip en een uitlaatje. Zou een 280 pk hebben, verlaagd=>niks extreem maar de cardans hebben zo een andere hoek in het diff.

What happened: het is droog, ik heb goede grippy banden, ik was in een puberale bui en wou zwarte streepjes maken. Ik zet hem in zijn 1 , geef wat gas , BAF, ik laat de koppeling komen, met stuiterende wielen vertrek ik. De volle 10 meter want dan zegt er iets " krak" en verlies ik aandrijving. Ik heb hem toen laten afslepen en hem een tijdje gestald.

Wat nu : gisteren ben ik eens gaan vissen achter de oorzaak van het probleem. Ik kan ontkoppelen en door alle versnellingen gaan, echter als ik de koppeling laat opkomen dan beweegt de auto voor geen meter, precies alsof de handrem opstaat. Als ik hem in zijn vrij gewoon voort wil duwen dan verloopt dit ook zeer moeizaam.
Ik heb dan beide kanten afzonderlijk opgekrikt. De bevindingen : De korte linkse cardan draait gewoon dol , alsof het een achterwiel is, de rechterkant valt rond te draaien maar zeer moeizaam, ik vermoed dat dit de sperwerking is.

Wilt dit zowiezo zeggen dat mijn diff eraan is ? of kan het dat de linkse cardan in het diff is afgebroken ? ( als je 1 cardan uit een sperdifferentieel trekt, dan draait de andere kant toch zeer stroef? correct?
In de aanloop naar dit alles maakte de bak/het diff geen aardige geluiden.

Heeft er iemand nog tips inzake dingen die ik kan checken voor betere diagnose zonder dat de bak eronderuit moet?
Ik had gedacht om de linkse cardan eens uit de bak te halen volgende week.

Mijn dank bij voorbaat voor het meedenken. :)


sieperman

Ik zou de linker (bestuurderskant) aandrijfas er eens uit halen, als ik dit verhaal lees zou het mij niet verbazen als de aandrijfas in de bak gebroken is.

Jans Duiven

Citaat van: groene volvo op 08-01-2015 10:16:06
Een tijdje geleden heb ik iets in de aandrijving van mijn 855R aan gort gereden. Het betreft een 855r die net de 200 000 km gepasseerd is, was op zijn 2de koppeling aan het rijden ( vervangen bij 120 000 km) vermogen lichtjes meer dan standaard => rica chip en een uitlaatje. Zou een 280 pk hebben, verlaagd=>niks extreem maar de cardans hebben zo een andere hoek in het diff.

What happened: het is droog, ik heb goede grippy banden, ik was in een puberale bui en wou zwarte streepjes maken. Ik zet hem in zijn 1 , geef wat gas , BAF, ik laat de koppeling komen, met stuiterende wielen vertrek ik. De volle 10 meter want dan zegt er iets " krak" en verlies ik aandrijving. Ik heb hem toen laten afslepen en hem een tijdje gestald.

Wat nu : gisteren ben ik eens gaan vissen achter de oorzaak van het probleem. Ik kan ontkoppelen en door alle versnellingen gaan, echter als ik de koppeling laat opkomen dan beweegt de auto voor geen meter, precies alsof de handrem opstaat. Als ik hem in zijn vrij gewoon voort wil duwen dan verloopt dit ook zeer moeizaam.


Ik heb dan beide kanten afzonderlijk opgekrikt. De bevindingen : De korte linkse cardan draait gewoon dol , alsof het een achterwiel is, de rechterkant valt rond te draaien maar zeer moeizaam, ik vermoed dat dit de sperwerking is.

Wilt dit zowiezo zeggen dat mijn diff eraan is ? of kan het dat de linkse cardan in het diff is afgebroken ? ( als je 1 cardan uit een sperdifferentieel trekt, dan draait de andere kant toch zeer stroef? correct?
In de aanloop naar dit alles maakte de bak/het diff geen aardige geluiden.

Heeft er iemand nog tips inzake dingen die ik kan checken voor betere diagnose zonder dat de bak eronderuit moet?
Ik had gedacht om de linkse cardan eens uit de bak te halen volgende week.

Mijn dank bij voorbaat voor het meedenken. :)




Bij 120.000 is de koppeling al vervangen?
Dat is bijzonder snel

leons850

Citaat van: Hans Duiven op 10-01-2015 20:34:39
Bij 120.000 is de koppeling al vervangen?
Dat is bijzonder snel

Als je vaker zo met je koppeling om gaat vind ik het niet heel raar.
Wanneer ik graag even strepen wil trekken zorg ik wel voor een natte weg ofzo. Ach en met mijn m56 moet ik gewoon in 1 of 2 vol gas geven. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

The Demon

Als je iets wil slopen, dan krijg je dat ook wel voor elkaar.  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

groene volvo

Ik zoek geen goedkeuring voor mijn puberaal gedrag, dit zwarte strepen gedoe was voor mij een 1keer en nooit niet meer ervaring ( toch niet van stilstand in het droge)  :)

De vorige eigenaar had de koppeling naar eigen zeggen vervangen omdat hij de druklager hoorde rammelen.

Ik hoop dat de cardan in de bak is afgebroken want volvo levert geen m59's meer en een revisie blijkbaar ook niet zo vanzelfsprekend...

leons850

Citaat van: groene volvo op 13-01-2015 16:30:34
Ik zoek geen goedkeuring voor mijn puberaal gedrag, dit zwarte strepen gedoe was voor mij een 1keer en nooit niet meer ervaring ( toch niet van stilstand in het droge)  :)

De vorige eigenaar had de koppeling naar eigen zeggen vervangen omdat hij de druklager hoorde rammelen.

Ik hoop dat de cardan in de bak is afgebroken want volvo levert geen m59's meer en een revisie blijkbaar ook niet zo vanzelfsprekend...

Zo bedoelde ik het eerlijk gezegd ook niet.
Dat strepen trekken snap  ik wel dat dit wel eens leuk is.
Bedoelde meer, probeer dat op vermogen te doen en niet op je koppeling. ;)
Nu weet ik niet of dit te doen is met een m59, vandaar dat ik ook schreef:

Citaat van: leons850 op 10-01-2015 20:57:58
Wanneer ik graag even strepen wil trekken zorg ik wel voor een natte weg ofzo. Ach en met mijn m56 moet ik gewoon in 1 of 2 vol gas geven. ;)

Met droog weer kan ik nog niet voluit in z'n 1 of 2 dus die strepen heb ik zo.

Hoop ook voor je dat het mee valt, zou toch vervelend zijn.

Ik denk altijd zo, banden zijn goedkoper dan een bak dus wanneer het zwaar word voor de auto dan op de banden en niet op de koppeling/bak. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

groene volvo

#7
No offence taken hoor, ik wil zo een daden niet goedpraten. Ik wil maar zeggen dat ik niet constant burnouts doe. Verder is het ook wel pech hebben dat je bij de eerste poging de boel gelijk in de vernieling rijdt. :)
Ik kan niet anders dan clutchdumpen in het droge, ik heb maar een 280pk en (te) brede grippy banden  ;D
Maargoed, die les heb ik wel geleerd, dat doe ik nooit meer. Afwachten hoeveel mijn leergeld bedraagt.

Deze week kom ik er niet meer toe om de cardan te demonteren, kaarsje branden tegen volgende week, ik zal echt ontzettend blij zijn als ik gewoon de pen van de cardan in de bak heb afgebroken :)

groene volvo

Ik ben niet blij, de cardan is nog heel , het diff is kapot  :(
iemand tips of best practices ?  :P

Maarten-t5

Ik weet dat boxpin van het volvospeed forum nog wel eens een bak uit elkaar trekt. Eigenlijk zou je moeten weten wat er uitwisselbaar is tussen de bakken.
Eerlijk gezegd denk ik dat het zoeken wordt naar een gebruikte m59, of een m56 eronder evt. met een quafe of gripper diff.

Sbv

Misschien een Quaife sperdiff inbouwen ?

Nordschleife850R

Het diff en de rechteraandrijfas zijn de enige verschillen t.o.v de M56

Nordschleife850R

Citaat van: Sbv op 22-01-2015 07:47:12
Misschien een Quaife sperdiff inbouwen ?

Dit gaat niet passen in een M59 bakhuis

groene volvo

Een ander diff in de M59 steken zal niet lukken dus?

Ik ben wel van de strekking " als je het doet moet je het goed doen"
Daarom ben ik meer fan van reviseren en weten dat het goed is , zelfs al zou ik gaan voor de M56 met quaife optie.
Maar blijkbaar is reviseren niet zo evident  :-\

Maarten-t5

De onderdelen van de bak zijn niet los te krijgen.
Je kan wel van twee bakken 1 maken, of swappen naar een nieuwere m66, als je bang bent voor een versleten m56.
Die swap heeft wel meer omhanden, maar er is wel info over te vinden. Heeft alsnog geen sperdiff.