eXtremely Random Hobby News

Gestart door JeroenV70, 21-01-2015 00:22:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenV70

Nooit gedacht dat ik een blog zou beginnen over onze XR-HN-xx, onze  V70 2.5 10v Europe Plus Line in Nautic Blue Pearl.
Omdat ik mezelf ondertussen goed genoeg ken, ga ik vooraf niet beloven met welke regelmaat ik deze blog bij ga houden  ;D
(vandaar de naam van dit blog met de vier letters uit het kenteken als inspiratie)

Na me een paar jaar geleden voorgesteld te hebben (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,61757.msg1316959.html) is het een hele tijd rustig geweest. Er staan nu gewoon wat meer kilometers en jaren op de teller zullen we  maar zeggen.
Een paar weken geleden heb ik besloten dat we onze V70  nog jaren door willen rijden en ben ik actief bezig om er een hele goeie van te maken. Daar hoort dan eigenlijk ook wel een soort reisverslag bij, ..... toch?  ::)

Via deze blog wil ik mijn vorderingen van de afgelopen tijd en mijn plannen met jullie delen.
Het begin is bij deze gemaakt.  ;)
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

kulk

Altijd leuk om blogs te lezen, en ook het een en ander bijhouden in een eigen blog is leuk en handig  voor jezelf.  ;)

Ik ben benieuwd en zal het gaan volgen, komt ook omdat ik een vergelijkbare auto rijd.

Veel plezier!

blastaway

kom maar op met die blog! :-)
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

henry classic v70

Maak vooral foto's wanneer je met iets bezig bent... vinden we leuk :D
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

volvobug

Ha Jeroen, ik ga meelezen, leuk dat je het bij gaat houden. Goed bedachte blognaam ook  ;D....

Al een andere aircopomp gevonden?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

JeroenV70

Er is nog geen bevestiging dat er een geschikte aircopomp voor me gevonden is, maar er wordt aan gewerkt.  :)
Via het forum heeft zich iemand gemeld die denkt er een voor me te hebben (in of nabij Hengelo). Ik maak uit de berichten op dat hij samen met een maat Volvo's sloopt en dat zijn maat nu even de nummer op de beschikbare pompen moet controleren en terugmelden.

Vanmiddag de achterspoiler gemonteerd en na wat problemen nu volgens mij nu goed verslag uitgebracht via http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,5366.msg1567778.html#msg1567778

Ik had wat problemen met het plaatsen van de foto's en heb nog snel een Photobucket account aangemaakt om het op te lossen.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

macfocus

Ga ik volgen, te meer omdat ook ik in een V70 2.5 10v Europe (Plus Line) in Nautic Blue Pearl rij ; )
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

JeroenV70

#7
@macfocus: Nou dat vind ik nou eens goede reden om mee te gaan lezen. Top!  ;D

Even iets anders.
De SC-805 lijkt zo'n beetje wel de meest populaire radio voor de auto's op dit forum te zijn en op Internet is er dan ook van alles te vinden over hoe de lampjes van de radio te vervangen en dergelijke. Ik heb dat een beetje bekeken en dacht dat ik zelf dan ook wel de lampjes zou kunnen vervangen in mijn CR-906 waarvan de meeste lampjes al hun branduren opgebruikt hadden.

Plan A:
Radio uit elkaar gehaald en moeten constateren dat alle lampjes op de printplaat gesoldeerd zijn. Heel andere lampjes en soldeerkunsten zijn daarvoor dus vereist.

Plan B:
Op zoek naar een SC-805? Na er wat gezien te hebben toch maar niet. De knopjes willen er nogal eens belabberd uit gaan zien en ik ben dan meteen ook dat vak onder de radio kwijt omdat de SC-805 twee keer zoveel ruimte vraagt als de CR-906. Het geluid is ongetwijfeld beter, maar verder kunnen ze beiden hetzelfde. Aangezien er een CD wisselaar in ligt win in verder geen nieuwe functionaliteit.

Plan C:
De lampjes laten repareren? Ik kwam tijdens mijn zoektocht naar meer informatie kwam ik een advertentie op Marktplaats tegen van iemand die een CR-906 aanbood waarvan hij alle lampjes vervangen had. De beste man woont nog geen 5 minuten  bij me vandaan!

Lang verhaal kort: voor een paar tientjes kan ie er weer jaren tegen.

Als iemand zijn radio wil laten herstellen dan kan ik het contact wel leggen.

Het lijkt natuurlijk allemaal cosmetisch, maar volgens mij gaat het hier om veiligheid. Inmiddels heb ik er voor gezorgd dat alle lampjes in het dashboard, de ECC unit en andere interieurdelen het doen. Je wil toch niet dat de berijders van deze auto (3 stuks bij mij in huis) in het donker naar de juiste knoppen moeten gaan zoeken en hun aandacht niet op de weg kunnen richten?  :eusa_pray: (beetje overdreven)  ;)

Het ziet er natuurlijk ook gewoon beter uit 'savonds  ;D
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#8
Er stonden nogal wat punten op mijn to-do lijst voor deze auto, maar gelukkig zijn er ook al zaken af te melden.
De informatie op dit forum helpt me enorm en daarom probeer ik zelf ook aan te geven wat ik al doende leer. Volgens mij is dat ook het belangrijkste doel van dit forum, toch?

Een tijdje terug gaf mijn jongste dochter aan dat de auto een nieuw geluidje maakte. Na enig onderzoek ontdekte ik dat het de kleine ventilator van de sensor voor de binnentemperatuur was die een brommend geluid maakte. Deze dus:

Bij een bezoek aan de garage werd de sensor even doorgeblazen. Dat is op zich prima om het stof eruit te blazen, maar deed niets af aan de geluidsproductie.
Ondertussen werd ook door de garage al aangegeven dat het geen goedkoop onderdeel was en dat ik er beter gewoon mee door kon rijden.

Het probleem is echter dat als ik het eenmaal gehoord heb en weet waar het probleem zit, dat ik het op wil lossen omdat het geluid me er elke keer aan herinnert dat ik daar nog iets aan zou moeten doen.

Hier op het forum heb ik goede how-to beschrijvingen en foto's gevonden rondom deze sensor en dus zat een oplossing eraan te komen. Na de sensor uitgebouwd, gereinigd en gesmeerd  te hebben had ik nog steeds hetzelfde probleem en ben ik op zoek gegaan naar een vervanger uit een sloopauto.

Ondertussen had ik op Internet gezien dat het onderdeelnummer 3524841 is en dat deze sensor nieuw meer dan 100 euro kost. Daar stond echter ook bij dat het onderdeel niet alleen op de S70, V70 en V70XC tot 2000 gebruikt wordt, maar ook op de C70, de S40 vanaf 2004, de C30 en V50. Dat helpt bij het zoeken op de sloop  :)
Uiteindelijk heb ik de sensor uit een 2007 V50 gehaald, in mijn auto getest met lopende motor, goedgekeurd en mocht ik hem voor 10 euro meenemen. Op de onderdelenlijn staan ze voor 25 euro, dus ik was wel tevreden met mijn aankoop  ;D

Bij het inbouwen had ik even wat problemen om de sensor weer goed gemonteerd te krijgen, maar met behulp van een PDF file hier op het forum heb ik de sensor toch weer in kunnen laten "klikken". Job done! :eusa_dance:

Ander puntje was de vervanging van de gasveren van de achterklep. Daar heb ik nu twee nieuwe originele gasveren op zitten, maar aan één kant is die gasveer al twee keer van de kogel afgeschoten en ik heb geen idee waarom. Suggesties?



JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

De carkit naast de radio is een Parrot MK6000, die zijn volgens mij niet meer te krijgen maar ondersteunen Bluetooth A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) en helpen mij niet alleen als carkit, maar ook om muziek vanaf de telefoon af te spelen over de Volvo speakers.  :)

Vanmorgen zag ik hoe maartendeb de voedingskabel voor zijn telefoon heeft aangelegd van achter het dashboard via het gat van de airmix knop door het rooster en dat lijkt me wel een mooie oplossing die hergebruik verdiend.  :eusa_clap:
(Zie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41368.msg976735.html#msg976735 )

Ik gebruikte dezelfde brodit clip voor een HP6915, maar dat toestel ligt al een tijd werkeloos in de kast. Vandaag heb ik een telefoonhouder besteld voor mijn huidige toestel en overweeg dan ook direct de Parrot knoppen te verplaatsen omdat de passagier deze dan kan bedienen als er gebeld of muziek afgespeeld wordt vanaf zijn of haar toestel.

Daarna mag er uiteraard wel een nieuw ECC louvre klepje op. Dat had ik vakkundig vernield om wat kabels door te kunnen leiden naar achter het dashboard. Niet zo fraai gedaan toen, wel effectief, maar toch zeker voor verbetering vatbaar.  :-[

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Gisteren tegen een nieuw probleempje aan gelopen. Het controlelampje van de achterklep gaat niet meer uit.  :(
De achterklep is goed dicht en de afstandsbediening kan ook gewoon gebruikt worden zonder dat het alarm af gaat.

Via de zoekfunctie weet ik inmiddels dat ik een probleem met een microswitch in het slot of een kabelbreuk moet verwachten. Nu geen tijd om het uit te zoeken. Wordt volgende week.

Is er een manier om na demontage van de achterklepbekleding na te meten of het probleem in het slot zit of in de bekabeling naar voren? (Via de connector op het slot?) Ik zou verwachten dat de stand van de microswitch (open of dicht) daar te meten zou zijn.

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

BBS

Ik zou er een ander gebruikt slot inzetten. Veel sneller klaar mits je pennetjes in de daarvoor juiste gaatjes prikt. Anders gaat je slot een heel eigen leven lijden...
Volvoloos....

JeroenV70

Moet ik er vanuit gaan dat het probleem in het slot zit of kan ik dat via doormeten vaststellen?  :eusa_think:
In het ergste geval haal ik een ander (gaar) slot en is mijn probleem nog steeds niet opgelost.
Ook een vervangend slot zou ik liefst bij de sloper even doormeten.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#13
Ik heb inmiddels een wiring diagram gevonden via http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/V70%20Wiring%20Diagrams

Het lijkt erop dat er het een en ander te meten zou moeten zijn via de connector (24/25) die linksachter net onder het scharnier van de achterklep op de D-stijl zit. Tussen pin 10 (zwart, aarde) en 13 (blauw-bruin) zit de microswitch als ik het goed zie.

Of de klep (lees microswitch) goed gesloten is wordt dan een module voorin de auto doorgegeven via 24/3C denk ik. (Voor zover de theorie  ;D )
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Na wat verdere metingen en testjes denk ik dat ik dat het probleem niet in het slot van de achterklep zit.
Een volgende stap zal zijn om het probleem aan te kaarten in een separaat topic om de hulp van forumleden met meer kennis van elektriciteit in te roepen.

Kort samengevat:
Het gedrag wordt bepaald door de aanwezigheid van zekering 15.

- Zekering 15 geplaatst --> licht in de bagageruimte brandt als de achterklep open is en dooft als de achterklep dicht gaat. Controlelampje in het dashboard gaat aan of uit afhankelijk van de stand van de achterklep.
Alle andere interieurlampjes blijven branden omdat van minstens één deur de microswitch open blijft.
Het lampje in het dashboardkastje schakelt keurig aan of uit afhankelijk van de stand van de klep. Gecontroleerd via video opname vanaf mobiele telefoon. Klepje dashboardkastje dicht is licht uit!

- Zekering 15 niet geplaatst --> Controlelampje in het dashboard blijft branden ongeacht de stand van de achterklep.

Ik heb al minstens een jaar zekering 15 er standaard uit liggen omdat ik de deursloten/microswitches nog op de to-do lijst heb staan. Het controlelampje voor de achterklep heeft echter nooit problemen gegeven. De vraag is dus wat er nu veranderd is.  ::)
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)