Bokken en terugkerende 2 - 3 - 2 storing

Gestart door Mvh, 25-01-2015 23:05:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mvh

Hallo,

Ik heb een 850 T5 2.3. Loopt erg mooi. Alle vacuumslangen zijn nieuw. Gasklep is brandschoon. Stappenmotor is schoon.

Echter als ik langzaam in de 1 of 2 rijd met weinig toeren 1000 - 1500. Wil hij uit zichzelf nog wel eens gasgeven. Dus reageerd hij bokkerig.

Ook heb ik eens in de 1000 km de foutcode 2 - 3 - 2. Ik heb de benzinedrukregelaar al vervangen. Telkens als ik de code reset hoor je de druk er van afgaan en gaat het weer 1000km goed.

Waar moet ik beginnen? Ik dacht zelf aan de gasklep positie sensor. Dit lijkt mij een normale potmeter. Wat gebeurd er als daar bijvoorbeeld een klein stukje uit de koolstofbaan weg is? Je zit dan niet in foutcode gebied maar hij geeft wel even een andere waarde.

Ik weet echter niet hoeveel invloed deze sensor heeft?

Alvast bedankt,

Martijn
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

remeeus

Hoogst waarschijnlijk lambda sensor defect, weet je toevallig wanneer deze voor het laats vervangen is?

storingscode:
2–3–2                 Adaptieve lambdaregeling, stationair                             Storingslampje licht op

Mvh

Die code gaat volgens mij niet alleen over de lambda sonde. Die is trouwens een paar jaar oud. Het gaat geloof ik over het vacuum systeem.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

remeeus

waar heb je de code uitgelezen dan?

Welke pin?

UserID6342

Even een bot antwoord; als je het zo zeker weet MVH, waarom los je het zelf niet op dan ??

-D©©©L-

Ik heb pas een dergelijk geval onder handen gehad; uiteindelijk bleek het de LMM te zijn.
Gasklep potmeter kan je gewoon meten met een ohmmeter, heel langzaam draaien als je een trage digitale meter hebt.

Mvh

Citaat van: Dirk342 op 25-01-2015 23:42:32
Even een bot antwoord; als je het zo zeker weet MVH, waarom los je het zelf niet op dan ??

Ik ben nergens zeker van. Maar als ik die code hier op het forum opzoek. Komen er heel veel verschillende oplossingen uit. Vandaar mijn vraag.

@marco. Deze heb ik al eens verwisseld met een andere. Net als de stappenmotor. Heeft niks geholpen. Ik zal hem proberen door te meten;)

@remeeus. Deze heb ik uitgelezen op a2. En als ik hem dus reset dan word de druk van de regelaar los gelaten/aangepast. ;)
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

remeeus


UserID6342

De reden dat ik zo bot doe, is om aan te geven dat er (weer eens) in de verkeerde hoek word gezocht....

TS zegt dat alle vacuümslangen nieuw zijn, hoe is het met de slang naar de EVAP klep toe, hoe is het met de slang van de carterventilatie op het spruitstuk (het beruchte knietje bij de stuurpomp), hoe is het met de slang naar de rembekrachtiger toe, hoe is het met de aansluitingen op het 'kerstboompje' ?

Dan als 2e; 2-3-2 is ergens een fout in adaptieve lambdaregeling, vaak is de lambdasensor de boodschapper en niet de veroorzaker.  TS zegt dat de lambdasensor 'enkele jaren oud' is.  Hoe oud, hoeveel kilometers ervaring, originele Bosch of imitatie ?

De TPS-sensor, een vuil gasklephuis of ralle stationairregelaar kan dit gedrag / deze foutcode niet veroorzaken, een gare LMM wel, zoals Marco ook al zegt !

Als TS stapsgewijs bovenstaande controleert, zoals beschreven, denk ik al dat TS een heel eind is.  De LMM even uitwisselen met eentje die zeker goed is (dan zou je die heel snel al kunnen uitsluiten).

Met alle respect, ik snap dat TS het zelf wilt doen en dat kan ik echt waarderen maar door het verkeerd 'storingzoeken' kan dit een heel langdradig verhaal gaan worden, wat absoluut niet noodzakelijk is / hoeft te zijn.

Zoals een mede-forummer een poosje geleden zei; "het goed storing zoeken / diagnosticeren is vaak moeilijker als het oplossen van de betreffende storing"

Mvh

Dirk.

Ik heb de luchtmassameter al verwisseld met een goede. Lambdasonde is een bosch. Zal de factuur er even bij zoeken. Het beruchte knietje is nieuw. Heb die slang al over het spruitstuk gelegd. Carterventilatie is schoon. 10000km geleden. Slang naar rembekrachtiger is goed. Net als de aansluitingen op het kerstboompje. Alles netjes vast met kleine slangenklemmetjes.

Als de lmm of lambdasonde niet goed is waarom zou ik de storing dan eens in de zoveel km krijgen? Nu is de storing weer weg en is het dus lastig zoeken
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

Sbv

Bekabeling naar Lambda sensor al doorgemeten ? Er kan ergens een draadbreuk optreden

Ludo


WhizzMan

Bij een defecte LMM kan het even duren omdat die dan een "subtiel" verkeerd signaal geeft. Je managementsysteem gaat dan meestal te arm mengen waardoor je weer een aanpassing krijgt van je long-term-fuel-trim waarde, want je lambdasonde geeft aan dat er waarden niet kloppen. Tegen de tijd dat je LMM zoveel afwijking heeft dat je LTFT te veel af gaat wijken, ga je pas een storing in je ECU krijgen. Op dat moment is je LMM al lang zo ver heen dat je auto niet lekker meer rijdt en je vermogen mist. Als je lambdasonde ook nog eens vervuild is en daardoor trager reageert, rijdt je auto nog veel beroerder, vaak zonder dat je een storingsmelding krijgt.

Lambda kan je eventueel met warme draaiende motor meten of hij "pendelt" tijdens stationair. Hij zal dan op de 2 draden die signaal (dus niet verwarming) voeren moeten schommelen tussen de 0.4 en 1.1 volt ongeveer. Bij een vervuilde lambda gaat dat traag, soms maar een paar keer per minuut. Een schone gaat veel sneller heen en weer, vaak zo snel dat een digitale multimeter het niet eens bij kan houden.

Dirk noemt de slang naar de evap klep, je klep zelf kan ook nog lekken. Als je met het afdoppen van die slang ineens geen problemen meer hebt, of als je met zuigen aan de klep als ie dicht staat nog steeds (benzine)lucht krijgt, weet je waar je het moet zoeken. Ik zou zelf niet graag aan die slang zuigen, maar wellicht dat je met een injectiespuit of zo kan kijken of ie echt goed afsluit?

RoelNL

Ik heb geen idee waar 'evap' voor staat kan iemand dit even toelichten?

Alvast bedankt!
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

-D©©©L-