850 2.3 T5 problemen?

Gestart door MaikelT5, 30-01-2015 16:46:10

Vorige topic - Volgende topic

MaikelT5

Hallo mede Volvo rijders,

Ik ben Maikel en heb een tijdje geleden een 850 T5 gekocht. Een estate omdat het wat makkelijker is om voor mijn werk wat spullen mee te nemen.

Echter loop ik nu tegen wat problemen aan en ben er niet zeker van wat te doen. Meeste van jullie hebben meer verstand hiervan dan dat ik zelf heb. Jullie hulp is welkom.

In de onderstaande video is de auto te horen en tikt hij behoorlijk. Daarnaast is de olie een hele vreemde kleur.

http://youtu.be/EoolYJUpWyM

Hoor graag jullie reactie hierop.

Maikel

Died850

Lijken mij je kleppen die je hoort tikken. Is dit gefilmd bij een koude motor of een warme motor? Als ik je peilstok zo zie lijkt er sludge aan te zitten...
Ik zou een olie wissel doen (met filter uiteraard) zal m goed doen als ik het zo zie/hoor.

MaikelT5

Bedankt voor je snelle reactie.
Dit is gefilmd met een warme motor na zo'n 20km rijden. Op 5 februari krijgt ie een Volvo jaarbeurt, dan zullen ze ook de olie en oliefilter meenemen.

De kleppen die zo tikken, is dat heel erg schadelijk of kan dit nog niet zoveel kwaad?

Died850

Het is niet erg als je je kleppen hoort tikken bij een koude motor.
Het moet echter wel weg zijn na een stukje rijden. Weet niet of 20KM daar genoeg voor is.
Ik denk als je een oliewissel doet dat het tikken weg zal zijn en de troep aan je peilstok ook weg is. Of je koppakking moet kapot zijn..

MaikelT5

Ja bij een koude motor doet hij het inderdaad, echter bij een warme motor ook nog. Bij een warme motor kan het meerdere problemen aangeven?
Hoop dat een oliewissel dan voldoende is.

cornelis-b

Olie ziet er uit als vers geklopte mayonaise. Als ik dit zo zie dan denk ik dat er heel veel korte stukjes met de auto zijn gereden en dat er gewoon een hoop condens en olie gemengd zijn. Het getik is ook niet zo vreemd want deze oliemix heeft totaal geen functie meer.

Advies is zo snel mogelijk deze bagger er uit, spoelolie er in en daarna afvullen met goede olie, uiteraard ook het filter vervangen en dan de auto eens goed warm rijden, minimaal een goede 50 kilometer.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

leons850

En tijdens de beurt meteen even een nieuwe olie stok en peilbuis monteren.de nieuwe versie dicht beter af waardoor je nog minder last hebt van die gele drap.
is de auto al gecontroleerd op carterdruk?
dit in verband met de carterventilatie.

Misschien maar even het stage 0 topic lezen. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

MaikelT5

Cornelis-b bedankt voor je reactie!
Er zijn inderdaad veel korte stukken gereden met de auto, woon werk verkeer is zo'n 14km per dag. Daarnaast veel kleine stukjes na stilstand. Is er een manier om te voorkomen dat er condens gemixt kan worden met de olie?

De auto staat gepland op 5 februari, kan ik het beste even niet rijden en 5 februari direct naar Volvo brengen? Neem aan dat zij jou advies ook zelf zullen uitvoeren, of moet ik los vermelden dat ze de motor moeten flushen?

MaikelT5

Leons850 wat kost een nieuwe peilstok en peilbuis?
De auto is vandaag even snel gecontroleerd door Volvo, ze gaven aan dat ie op de oliedop nog vacuum zoog dus dat het in orde was.

leons850

Citaat van: MaikelT5 op 30-01-2015 17:40:41
Leons850 wat kost een nieuwe peilstok en peilbuis?
De auto is vandaag even snel gecontroleerd door Volvo, ze gaven aan dat ie op de oliedop nog vacuum zoog dus dat het in orde was.

Plus minus 45 euro, montage is goed te doen, recent zelf ook nog gedaan bij mijn eigen auto.
Lijkt er inderdaad op dat je carterventilatie dan goed is.
De nieuwe peilstok heeft 2 o-ringen waardoor er bijna geen vocht meer bij komt Trouwens.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ludo

Niet panikeren mensen....
Topics over sludge aan de peilstok komen al zo lang als het forum bestaat voor.
Helemaal niks aan de hand, als de buitentemperatuur (iets) stijgt, verdwijnt het als sneeuw voor de zon.

leons850

Citaat van: Ludo op 30-01-2015 17:47:55
Niet panikeren mensen....
Topics over sludge aan de peilstok komen al zo lang als het forum bestaat voor.
Helemaal niks aan de hand, als de buitentemperatuur (iets) stijgt, verdwijnt het als sneeuw voor de zon.

Nieuwe peilstok en buis en het verdween bij mij ook als sneeuw voor de zon. ;D
ik vond het al raar dat ik sludge kon hebben met 800km per week. Nu korte stukjes met nieuwe stok en buis en nergens meer last van. Best wel nuttig dus. ;)

cornelis-b

Geen paniek Ludo maar TS geeft het al aan: "veel korte stukken gereden met de auto, woon werk verkeer is zo'n 14km per dag. Daarnaast veel kleine stukjes na stilstand"

Gewoon verse olie er op en zorgen dat het vocht er uit is en dan eens hoed goed warm rijden. Desnoods even wat spoelolie er in.

Maikel korte stukjes vinden onze motoren echt niet lekker.

edit: Typo vervangen ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

MaikelT5

Heren, allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik laat Volvo de olie verwisselen en dan hoop ik dat het verdwenen is. Zal Volvo even navragen wat het totaal plaatje kost om een peilstok en buis te vervangen, dan heb ik alles in 1 keer gedaan.

Zal jullie op de hoogte houden hoe het is verlopen.

Bedankt  ;D