Aanjager blijft lopen

Gestart door joonas, 31-01-2005 21:45:10

Vorige topic - Volgende topic

joonas

Goedenavond,

ik heb effe zitten zoeken maar kon het probleem wat ik heb nergens vinden.

Allereerst, ik ben behoorlijk a-technisch vwb auto's.
Ik wil misschien een 850 Estate 2.5 20V op G3 gaan kopen.
Nu zegt de verkoper dat de aanjager van de verwarming blijft doordraaien wanneer hij de auto uitgezet heeft. Hij haalt nu elke keer de zekering eruit.
Wat kan het probleem zijn en is dit een groot cq duur probleem?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Joonas

Jeroentjuh

Je kan eens kijken naar de kachelweerstand......

Maar kan ook zeggen dat je de auto wel wil kopen maar dat dan de kachel goed moet werken ;)

Burrie

Hallo,

Dit heb ik sinds vorige week ook (nog eens erbij!!!! :P).

De aanjager begint soms gewoon te blazen op vol vermogen (stand 4) en is daar met geen mogelijkheid van af te krijgen (verschuiven van de schakelaar levert niets op).

Zelfs de auto van het contact afzetten helpt  niets, de aanjager blijft vol enthousiast maximaal blazen.  :-\

Na een tijdje stoptie hier weer mee, en functioneert alles normaal. Ik heb dit nu al een paar maal meegemaakt. Niet echt prettig.

Wat kan dit zijn?

Wat is (en waar zit) de kachelweerstand??  ???

Alvast bedankt.

gr.

Bur

thuur

Burrie

Hey Thuur,

Dankjewel. Ik hoop dan dat het de schakelaar is en niet de weerstand.

Wellicht dat ik het bedieningspaneel eens los haal en de schakelaar eens aan een nadere inspectie onderwerp (om mee te beginnen althans).
Dan nog wat contactspray ertussen ofzow??

Kijken of het dan opgelost is.

gr.

Bur

thuur

Nee nee nee, geen contactspray!! ;D

Helpt in het begin uitstekend, maar zal het probleem naar verloop van tijd verergeren. Beste is gewoon alcohol (bij de drogist).

Wat ik altijd doe als ik een schakelaar verdacht vind is hem een aantal malen flink op en neer halen. Evt. vervuiling op de contacten haal je zo (zij het zeer tijdelijk) even aan de kant. Als het daarna werkt zoals het zou moeten (een weekje aankijken) is de schakelaar verdacht.

De schakelaar zelf kun je dan het best vervangen als het probleem daarmee verdwenen is.

Maar eerst relais-tjes nalopen (vooral 105 en 106), contactslot controleren of dit nog goed schakelt (of de sleutel geen speling heeft in stand II), en de kachelweerstand (meer info: even zoeken op het forum, staat genoeg over geschreven ;))

Gr 8)

Burrie

Ow ok.

Ik heb al een paar keer flink heen en weer bewogen met de schakelaar.
Maar dat hielp helaas niets.

Kans dus dat het de schakelaar niet is.

Waar zitten die relaitjes 105 en 106?

Speling in stand II zal ik moeten controleren. Maar voor de rest wordt alles uitgeschakeld als ie van contact is. Het is echt puur en alleen de aanjager.

V.w.b. de kachelweerstand: dat zal ik eens op het forum gaan zoeken,

thuur

Relais zitten gewoon in de relaiskast ;D
(naast zekeringen, even schroefjes losmaken)

Speling op je contact openbaart zich meestal als eerste dat het ABS lampje wel eens wil aangaan, of andere systemen uitvallen. Als de motor loopt en je krijgt het ABS lampje aan het branden door aan je sleutel te wiebelen, heeft ie z'n beste tijd al gehad. Vervangen, andere kwaaltjes e.d. staat ook incl. super duidelijke foto's op het forum.

Suc6! ;)

Gr 8)

Burrie

Dat zal ik dan eens gaan proberen strax.

Thnx.

Bur

Burrie

Haaj,

Daar ben ik weer:

Tja, al een tijdje bleef de aanjager gewoon volle mep draaien, ook als de sleutel uit het contact was.  Als je dan een tijdje gereden had, dan deed ie het plotseling wel weer zoals het hoort. Vreemd. Waarschijnlijk de kachelweerstand.
Echter sinds gisteren blijft ook de radio aan en blijft de sigaretten aansteker van stroom voorzien als de sleutel uit het contact is.
Niet goed dus......wellicht blijven er nog andere apparaten stroom trekken, die ik zo 1-2-3 niet in de gaten heb.

Nu heb ik op het forum gelezen dat dit of wordt veroorzaakt door het contactslot, of door een relais. Welk relais kan dit veroorzaken. Het lijkt mij immers goedkoper om eerst eens een nieuw relais te proberen en dan pas een nieuw contactslot.

Alvast bedankt weer.

Groetjes,

Bur

P.S. Oh ja.....dat de CD-wisselaar slechts muziek aan de rechterkant van de auto gaf en de radio over alle 4 de boxen, dat was de oorzaak van een loszittend stekkertje aan de cd-wisselaar. Dank voor de tips. Ik heb weer volledig geluid.

thuur

Welcome back ;D

Het zijn de relais met de grote J erop (zwarte vierkante). Waar ze zitten had ik al geschreven ;)

Kunt ze eens wisselen (je hebt er meer) en kijken of nu andere apparaten blijven draaien.

Suc6.

Gr 8)

Burrie

Hoi,

Wisselen? Je bedoelt dat ik de 2 die er zitten gewoon om kan draaien en dan eens zien of er andere apparaten het blijven doen??
Of zitten er elders in de auto nog van diezelfde relais??

thuur

Ja ;D

Ze zitten naast elkaar, je hebt er minstens 2 (soms 3 afhankelijk van opties). Deze relais ontlasten andere schakelaars (b.v. contactslot) dus voorzien meerdere aparaten in hun stroombehoefte. En ja, het zijn exact gelijke relais'.

Gr 8)

Burrie

Waauw,

Wat een reactie-snelheid.

Maar goed: ik zal ze straks direct omwisselen. Eens zien of dit wat mag baten.
Ik hoop het, want ik heb geen zin in een nieuw contactslot.

Ik laat morgen wat weten.

gr.

Bur

Burrie

Hoi,

Ik heb de relais omgewisseld.
Geen effect. Radio bleef aan, alsook de spanning op de sigarettenaansteker bleef.

Echter vanmorgen alles weer ok. Spanning mooi van de radio en sig. aansteker af als de sleutel uit het contact genomen wordt. Helaas weet ik niet wat de oorzaak ervan was, dus een onzeker gevoel blijft. Maar goed: zo lang het weer functioneert zoals het moet, is het ok.

De aanjager blijft echter gewoon lopen, dus heb ik vandaag maar een nieuwe kachelweerstand besteld. Grote kans dat dit de boosdoener is. Ook heb ik het paneeltje in het dasboard eruit gehad en alle 3 de stekkertjes losgemaakt.  Blower blijf ook dan gewoon volle mep blazen.

Zodra ik deze binnen is en ik 'm gemonteerd heb, laat ik het resultaat weten.

Tjuuus.

Bur