Zwarte Volvo 850 2.5T & Blauwe 850 2.0T

Gestart door Berserk-Volvo, 05-02-2015 23:03:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Berserk-Volvo

Ik had me al eens eerder voorgesteld op het forum, maar dat is inmiddels al bijna een jaar geleden.
Geloof dat in de tussentijd (dat ik niet online kwam) m'n account is gereset dus bij deze een nieuwe update.

Inmiddels heb ik dus twee 850's. Puur Hobbymatig. De 2.0 is echt een (voornamelijk optisch) opknappertje maar rijdt wel heerlijk.
De 2.5 is in stuk betere conditie. Nog niet zo heel lang in mijn bezit dus nog even afwachten wat er allemaal komt bovendrijven. Ergens deze week even langs de dealer brengen voor een kleine checkup.

M'n eerste 850 estate is een 211pk 2.0 turbo (Italiaanse versie) uit 1995 met een top van minimaal 230km/u (Gps op de autobahn, harder durfde ik niet met een 20 jaar oude auto  :eusa_shifty: )
De nieuwste telg in m'n wagenparkje is een zwarte 850 station met 'n geblazen 2,5 liter motortje van 193 pk's uit '96.
Erg rustige motor, totaal andere rijstijl dan de twee liter.

Wel had ik al wat dingetjes, zoals de spiegels die wel opzij bewegen maar niet omhoog/omlaag. Contactje?

En zo wordt aan één kant de verwarming niet warm.
Het is een 'Electronic climate control'. Zie afbeelding.
Toevallig iemand ervaring mee?  :eusa_whistle:

Nog geen kans gehad om foto's te maken van de Volvo familie naast elkaar, telkens te donker. Maar morgen zal ik hier ook wat foto's zetten!
Tevens heb ik nog wat beeldmateriaal van verschillende klusjes, wat ik later in de betreffende topics zal plaatsen.





Dit is de 2.0


440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

Berserk-Volvo

Een korte opsomming wat ik zelf aan de 2.0 T5 had gedaan:

Nieuwe accu en vloeistoffen, olie filter.

Nieuwe bougies, -kabels, verdeler & rotor.
Dat maakte echt een gigantisch verschil hoe de motor liep! Was zwaar verwaarloosd, ruim een milimeter van de bougies afgebrand. Geen wonder dus dat ie soms een slag oversloeg..

Remschijven & blokken vóór vervangen.

Handrem binnenwerk vernieuwd.

Veerschotel rechtsvoor kraakte en dus vernieuwd.

De linker voorwiel lager en ashoes vervangen.

Tweemaal m'n kachel radiator vervangen.
laat je hierbij niet gekmaken door de garage dat je dashboard eraf moet! Ik haalde hem er voor hun deur met een torx setje binnen(!) 20 minuten uit en stond ermee bij hun aan de balie 'of ze deze toevallig op voorraad hadden'.

Van een dikke bout met de kolomboormachine zelf een wielbout-sleutel gemaakt omdat die bij een vorige eigenaar was blijven liggen en ik toch echt de slotbout eraf moest halen omdat de banden droog waren.
Gelijk de slotbouten door normale vervangen.

Nog wel meer klusjes gehad maar dit is wat ik zo even kon opnoemen.
Heb nog een waslijst aan andere dingen. Vooral Elektronica, nokkenas sensors, relais brandstofpomp.. etc

440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

cornelis-b

Welkom Noord Hollander, lekker bezig en een 2.0 T-5 is een heerlijke auto.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

diederickvolvo

Mooi gedaan, merk je verschil met die spoorstang?
Ziet er verder erg  mooi uit!
Bij ons ook, was de kachel radiateur stuk kwam de garage met een rekening van 1240 euro.
Uiteindelijk alles gefixed voor 38 =D

Berserk-Volvo

Ik merk nog niet heel veel verschil met de spoorstang.
Maar rij er ook nog niet zo lang mee.
Bij mij kwam ie met het dubbele bedrag aanzetten (!)
Iets van €2400.- en dat kwam omdat ze dan het gehele dashboard moesten demonteren want anders kwam je er niet bij.
Hij raadde me aan om maar wat anders te zoeken want dat geld was ie niet meer waard.. nja toen ik direct erna binnen 20 minuutjes de radiator los had en ermee binnen liep vroeg ie eerst nog wat het was. De betreffende radiator dus..
Ze hadden hem niet op voorraad en ben er ook nooit meer geweest.
Verder heel vriendelijke mensen hoor, maar niet echt goed adres voor reparaties.

Terplekke meteen de kachel-leiding omgelust met een stuk slang van m'n Brandblusser en twee slangklemmen. En zo kon ik naar een groothandel rijden voor een radiator.
440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

)()()sT

Die ECC is van Deltamil, hadden we ook in onze eerste 855.
Wellicht blijft er aan een kant zo'n stelmotortje hangen?

Boeijke

Heeft je garage zich niet vergist met de airco condensor? Dan moet het dash er idd uit. ( hoeft niet helemaal, maar is wel makkelijker)

glenfiddich1983

Citaat van: Boeijke op 06-02-2015 14:11:32
Heeft je garage zich niet vergist met de airco condensor? Dan moet het dash er idd uit. ( hoeft niet helemaal, maar is wel makkelijker)

Dan nog zou 2400 euro een achterlijk hoog bedrag zijn voor een airco verdamper ;)

Net zoals de door diederickvolvo genoemde 1240 euro voor de kachelradiateur. Ook absurd.

Sommige garages schamen zich ook nergens voor ;D
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70geRwin

Welkom en lekker bezig met je Volvo's.
Ik kan je de poldermeeting in Heemskerk aanraden komende september.

Berserk-Volvo

Dankje! September zal ik gelijk even noteren.
Het stelmotortje vind ik direct achter de controle unit in het dashbord ?
Of had je het over de spiegels?

Wat betreft die garage, het ging echt om de kachel radiator, het zeek er letterlijk uit.. de airco verdamper hadden we het totaal niet over gehad. Of zij moeten intern een communicatie foutje hebben gehad, dat hun werkplaats dacht dat het om de verdamper ging..
Maar dan nog veelsteveel geld voor zoiets..

440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

cornelis-b

De Noord Hollandse Polder meeting is dit jaar op 12-09-2015 deze wordt later in het meeting topic aangekondigd.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Boeijke

Mee eens, die bedragen zijn bezopen. Bij die garage zagen me dus noooooooooit meer terug.

Btw. Welkom hier. Mooi "stel"heb je.

Berserk-Volvo

Gisteravond nog even nieuwe vonkjes geplaatst (blauwe), de oude zagen er nog wel redelijk uit dus maar eff bewaard. Zat wel een aardig zwartig laagje op de ring rond de electrode.
Over een week eens kijken hoe zich dat ontwikkeld.

440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

Berserk-Volvo

Vandaag de zwarte 2.5T laten uitlezen.
het Lambdasonde lampje brande brande al een poosje maar omdat dit OBD-2 is kon ik het zelf niet uitlezen en bleef het liggen..

Blijkt foutcode P0172 te zijn. (Mengsel te rijk)

Nou had ik al eerder de luchtfilter vervangen, die was echt goed smerig(!)
Ik las elders dat dit 'n oorzaak kan zijn dus hoop dat ik er nu vanaf ben..
440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

V70geRwin

Er zijn best wel wat mensen in NH met uitleeskabel en software.
Als je in de buurt van Castricum komt lees ik hem zo voor je uit.