ThoVolvo en zijn V70 --> Een jaar later... maar veel meegemaakt

Gestart door thovolvo, 07-02-2015 16:24:25

Vorige topic - Volgende topic

thovolvo

Citaat van: grijzev70tdi op 18-02-2015 15:18:04
1 op 12? Wooow.... Dat red ik niet eens met me 480 en die is 500 kg lichter. En allemaal 80 km wegen.

Misschien is je 480 wel 500kg lichter, maar is je rechter voet paar kilo zwaarder dan de mijne? :P

Ik rijd voornamelijk veel lange afstanden en zo min mogelijk in de stad. Ik had eerder over bijna 10.000 km een gemiddeld (boardcomputer... dus niet helemaal eerlijk denk ik :P) gebruik van 8,5 op de 100...  Daarbinnen zat een vakantie naar zuid Duitsland met wat bergweggetjes en paar keer gassen op de autobahn...
De lange stukken (Den Haag - Drenthe) rijd ik altijd lekker rustig aan als ik geen haast heb. (dus 100 op cruise) en dan rijdt hij vaak nog wel zuiniger dan 1/12...
Als je het met een beperkt budget moet doen dan let je er natuurlijk ook wel op hoe je rijdt...  ::)

hilko73

Citaat van: thovolvo op 18-02-2015 13:36:24
Iets met de grote oliediscussie...  :o

Ik ben er nog niet uit, moet ook even goed kijken wanneer ik deze week nog tijd vind om ergens olie te halen.

Ga naar GZG op de 2e van der Kunststraat. Ik haal daar ook altijd mijn spulletjes. Vriendelijke lui, goede koffie en niet te duur. Geven mij normaal gesproken korting die garages ook krijgen. Buiten dat zijn die jongens niette beroerd om even iets uit te zoeken voor je.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

thovolvo

Zo vind je nog is wat op marktplaats... http://link.marktplaats.nl/m896380143

Mijn "oude" 850 10v... Mijn eerste ervaring met het hebben van een eigen Volvo  :eusa_clap:
Wat heb ik een zomer lang genoten van de 10v... Samen met een maat mee naar Zweden op vakantie geweest...  :eusa_whistle:
Zo zag hij er toen uit...

Nu staat hij/zij er een stuk minder vertroeteld bij... en staat te koop als opknapper...

Wel heel henkenbaar wat de verkoper als "werk benoemd" wat hem destijds karakter gaf :D
- Gerommel met sleutel... gingen lichten aan of uit...
- Schokdempers achter... Bij tijdje stilstaan zakte hij inderdaad helemaal in... Als je reed kwam hij weer keurig omhoog (novimats?) :eusa_clap:

thovolvo

Citaat van: hilko73 op 18-02-2015 15:59:24
Citaat van: thovolvo op 18-02-2015 13:36:24
Iets met de grote oliediscussie...  :o

Ik ben er nog niet uit, moet ook even goed kijken wanneer ik deze week nog tijd vind om ergens olie te halen.

Ga naar GZG op de 2e van der Kunststraat. Ik haal daar ook altijd mijn spulletjes. Vriendelijke lui, goede koffie en niet te duur. Geven mij normaal gesproken korting die garages ook krijgen. Buiten dat zijn die jongens niette beroerd om even iets uit te zoeken voor je.

Goede tip :D Ga ik denk ik even langs voor advies :D

grijzev70tdi

Citaat van: thovolvo op 18-02-2015 15:40:18
1 op 12? Wooow.... Dat red ik niet eens met me 480 en die is 500 kg lichter. En allemaal 80 km wegen.

Misschien is je 480 wel 500kg lichter, maar is je rechter voet paar kilo zwaarder dan de mijne? :P

Ik rijd voornamelijk veel lange afstanden en zo min mogelijk in de stad. Ik had eerder over bijna 10.000 km een gemiddeld (boardcomputer... dus niet helemaal eerlijk denk ik :P) gebruik van 8,5 op de 100...  Daarbinnen zat een vakantie naar zuid Duitsland met wat bergweggetjes en paar keer gassen op de autobahn...
De lange stukken (Den Haag - Drenthe) rijd ik altijd lekker rustig aan als ik geen haast heb. (dus 100 op cruise) en dan rijdt hij vaak nog wel zuiniger dan 1/12...
Als je het met een beperkt budget moet doen dan let je er natuurlijk ook wel op hoe je rijdt...  ::)

Door de week rijd ik ermee als een opa... Bij 2500 schakelen enzo. Weekenden geef ik soms wel wat meer gas. Zoalng ik niet op de snelweg kom gaat het allemaal wel, maar daar vliegt het verbruik omhoog
Grolsch, het klinkt al lekkerder

thovolvo

Citaat van: grijzev70tdi op 18-02-2015 18:31:31
Citaat van: thovolvo op 18-02-2015 15:40:18

Door de week rijd ik ermee als een opa... Bij 2500 schakelen enzo. Weekenden geef ik soms wel wat meer gas. Zoalng ik niet op de snelweg kom gaat het allemaal wel, maar daar vliegt het verbruik omhoog

Hmm... Ik kan het verbruik uiteraard ook vrij makkelijk laten stijgen ;) Desondanks was ik destijds ook verbaasd over het "lage" verbruik voor een auto van bijna 1500kg...

thovolvo

Ja ja... heel spannend...  ::)  :eusa_doh:

Valt mee...

Lampje van kentekenverlichting was kapot, dus meteen beide even vervangen... Aangezien de glaasjes helemaal groen heb ik ze maar even schoongemaakt.. Waarschijnlijk niemand die het ziet, maar ik weet het in ieder geval dat het schoon is... :P

Tevens was al eerder het knipperlicht lampje in het zijscherm kapot gegaan en had ik even vervangen voor een witte... Dus er moest nog even een oranje in. Beide ook meteen maar gedaan.

Koelvloeistof was nog een keer gezakt naar min (na het vervangen thermostaat) dus even aangevuld...

Ook heb ik olie gehaald bij GZG naar aanleiding van de tip van Hilko...  Goed advies gehad en ik had 10L voor (uit mijn hoofd) 38 euro...
Aangezien ik 6L nodig heb en graag liter extra wilde ivm verbruik, kon ik beter 2x 5L halen dan 1x 5L en 2x 1L.... Ben nu 3 euro duurder uit ofzo...

Alles is nu in huis om van het weekend lekker aan de slag te gaan :D

hilko73

Ha, de welbekende Torsynth. Gebruik ik al jaren bij auto's met hydraulische klepstoters.

Is het je bevallen daar?
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

thovolvo

Citaat van: hilko73 op 19-02-2015 21:36:28
Ha, de welbekende Torsynth. Gebruik ik al jaren bij auto's met hydraulische klepstoters.

Is het je bevallen daar?

Zeker weten bevallen :D
Goed advies gekregen... Tevens gaf hij mij een lege 1L fles mee omdat het hem handiger leek om een 1L flesje achterin te hebben (voor het geval dat) dan een 5L kan...

thovolvo

Zoo.... Afgelopen weekend en vanmiddag (kom ik later op terug) aan de Volvo gewerkt! Alhoewel, Portlock is de held  :eusa_clap: :eusa_clap:
Hij heeft met name zijn handen vuil gemaakt. Waar ik kon, heb ik geholpen... Erg veel van geleerd en het was erg gezellig!

Bij aankomst eerst staan kwijlen... Wat een prachtbakken die CY en Saffron

Wat hebben we gedaan:
Carterventilatie
Benzinefilter
Oliefilter
Olie verversen
Bougies vervangen
Poetsen
Remklauw linksvoor gangbaar gemaakt

Zaterdag

Heel enthousiast begonnen we om 8.00 op zaterdag ochtend. Al snel liepen we tegen wat dingen aan... Aangezien het een 2.4 non turbo is en geen 2.3 of 2.5 kwamen we er al snel achter dat dingen anders waren. Leek geen probleem... De eerste stoeipartij was de benzineleiding. Deze liep heel anders (tussen inlaatspruitstuk) en dit zorgde voor wat problemen. Aangezien de slang die gebruik was knetter hard was (waarschijnlijk ooit vervangen voor slechte kwaliteit benzineleiding) Na geploeter de leiding doorgeknipt... Daarna kregen we het inlaatspruitstuk er gelukkig af en konden we mooi overal bij  :eusa_whistle:

Nou... lekker bezig, potje vervangen... bleek toch wel nodig tijd om het te vervangen... de mayo kwam ons tegemoet ;)

Alles schoongemaakt en even nieuwe pakking erop doen... hmmm kak, verkeerde pakking... Pakking net iets anders (van een 2.4 en had een van 2.5) dus telefoon gepakt en rondgebeld... uiteindelijk na heel wat belletjes succes bij Brouwer in Rogat... In de Saffron  :eusa_pray: erheen gegaan en opgehaald...
Toen konden we weer verder en was de klus snel geklaard :D

Toen het brandstoffilter vervangen... Zat er vrij snel onder... Maar helaas bleek de klem om het filter er niet veel zin meer in te hebben om weer gemonteerd te worden. Na enig geklooi toch gelukt...

Bougies vervangen... inmiddels net te laat om nog olie te vervangen... dus ervoor gekozen dat de volgende dag te doen. Het werd dus tijd om te starten... beetje spannend natuurlijk, maar vol vertrouwen gestart...
En als een zonnetje...  :eusa_whistle: veel rustigere loop en veel directer op het gas... Tevens testje gedaan met plastic zakje. Zakje werd keurig aangezogen bij stationair draaien...  :eusa_dance: :eusa_clap:

Zondag:

Olie verversen en remklauw loshalen..

Meteen de volvo in olieververs stand gezet... Even bakkie gedaan om alles te laten zakken... Eerst maar is kijken wat we moeten doen.. En na 2sec was het... "die rot 2.4" wat ik hoorde... Ja hoor, een inzetfilter... en ik had...
En aangezien het zondag was nergens te koop.. Dus helaas dat ging hem niet worden. Dan maar op maandag goede filter halen en eind van de middag vervangen...
Aangezien we de klauw nog los moesten halen daar aan begonnen. Remblokken bleken nog ongeveer 1/3 van over te zijn, dus de zuiger moest er al aardig eind uit en bleef hangen. Gelukkig zagen rubbers er nog goed uit dus even alles goed schoongemaakt en de boel gangbaar gemaakt.

Held in actie  :laugh:

Alles er weer onder en klaar is kees.. Trillen zal blijven want schijf krom, dus dat wordt een volgend puntje..

Dan maar even wat poetsen, het oog wil ook wat...

Grilletjes:

Motorruimte voor:

En na:

Alles weer netjes... Weer productieve dag, op naar maandag(middag)...

Maandagmiddag
Filter gehaald... en we zouden het wel even doen...
Blijkbaar had er een heel sterk iemand het filter en plug erin gezet... Zat verschrikkelijk vast  :eusa_wall: Na heel wat gevloek en getier toch alles losgekregen...

En toen filter vol olie, filter en plug weer (normaal) vastgedraaid  en gieten maar...

Zo.... weer starten... en  :eusa_whistle: wat loopt hij weer mooi  :eusa_dance: :eusa_clap:

Een hoop werk, maar heel dankbaar :D

Aangezien ik weer een tijd niet naar mijn moeder zal gaan en de winterbanden eronder zaten gekozen om de zomerbanden er weer onder te zetten... Hij is klaar voor de apk

Mijn eeenorm grote dank gaat uit naar Portlock! Held!  :eusa_clap: :eusa_dance:

portlock

Geen probleem allemaal man, vond het leuk en gezellig
+ onze milieu vervuilers moeten we wel op de weg blijven houden :evil:

Motortje draait weer mooi, nieuwe carterventilatie en olie vond ie wel fijn ;D
Ik denk dat je olie verbruik nu ook wel minder word

Als er weer eens wat is, laat maar weten
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

thovolvo

Citaat van: portlock op 23-02-2015 20:49:18
Geen probleem allemaal man, vond het leuk en gezellig
+ onze milieu vervuilers moeten we wel op de weg blijven houden :evil:

Motortje draait weer mooi, nieuwe carterventilatie en olie vond ie wel fijn ;D
Ik denk dat je olie verbruik nu ook wel minder word

Als er weer eens wat is, laat maar weten

Hij vindt het zeker fijn... En zuiniger... Dat denk ik ook wel, maar het is wel moeilijk nu hij weer zo mooi loopt om niet elke keer vol door te trekken (bij warme motor uiteraard :P)... Hebben voor mijn gevoel wel weer wat paardjes wakker gemaakt :D

V70R^2

Dat zou zomaar kunnen! Goed onderhoud is de eerste pk winst om te behalen :)

Ja, die 2.4 ook altijd met dat inzetfilter, toevallig had ik dat met die S80 ook vorige week, ik zeg ik heb nog wel filtertje liggen, ohja.. inzetfilter ;D

BTW, welke bougies zijn het nu geworden? Achteraf toch nog maar OEM volvo gekozen ?

blastaway

Mooie plaatjes. Altijd leuk zo de werkzaamheden te zien.
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

thovolvo

Citaat van: V70R^2 op 27-02-2015 12:19:04

Ja, die 2.4 ook altijd met dat inzetfilter, toevallig had ik dat met die S80 ook vorige week, ik zeg ik heb nog wel filtertje liggen, ohja.. inzetfilter ;D

BTW, welke bougies zijn het nu geworden? Achteraf toch nog maar OEM volvo gekozen ?

Citaat van: V70R^2 op 27-02-2015 12:19:04

Haha... Volgens portlock is het een "k#t 2.4" :P Zonder gekheid, was gewoon domme pech dat dingen anders waren. De afbeeldingen zijn ook niet altijd even duidelijk welke onderdelen je nodig hebt. Soms staat er v70 97 - 00 non turbo, dus denk je, dikke prima dat is het goede onderdeel, maar blijkt het bij de 2.4
toch anders... Geen man overboord we hebben alles kunnen doen en een volgende keer weet je dat je 3x moet kijken of je het juiste onderdeel hebt... :D

En heb Bosch bougies erin zitten. De enkele poot van de elektroden? (of hoe dat heet :P) was iets van 1 mm langer dan bij de driepoot van de originele die eruit kwamen. Dus dan ben je wel bang dat ze te diep komen en de boel gaan beschadigen. Even goed gezocht op internet of het kon maar bleek geen probleem te zijn. Leek ons al gek dat ze ze zouden verkopen als alternatief voor de OEM... want stond op bon dat ze voor 850, v70 en v70n non turbo gebruikt konden worden...
Daarna om zekerder dan zeker te zijn 1 bougie erin gedaan (andere 4 niet) en in 5 en aangeduwd om motor/krukas 1x rond te laten gaan... Van tevoren gemeten wat ruimte was en erna weer en bleek precies hetzelfde te zijn... Dus toen hebben we ze vervangen.

En OEM is misschien beter? Maar hij loopt nu zo belachelijk mooi(er) na wat we gedaan hebben dat ik dit al helemaal prima vind :D

Ben er erg blij mee hoe mooi en makkelijk hij nu weer loopt, maar dat zal ik al vaak genoeg gezegd hebben inmiddels :P