Koeng's 850 T-5: Das Apparat : Nieuwe wagen

Gestart door koeng, 08-02-2015 19:23:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

koeng

#45
De foto's van het geklus van donderdag

De onderdelen vers van Volvo


Achterkant los gehaald


Hij staat! Hij staat weer! Aldus Epke Zonderland


Het paneel hing ook los, maar die kon goed worden vastgezet met een reparatiesetje


Tie-wrap tuning


Dit is al beter


Luchtfilterhuis weer mooi origineel


Kap eraf voor de bougies


Oude bougies (iemand feedback?)



Daarna was de motoruimte weer aan reiniging toe


Eindresultaat van de donderdag


Zaterdagavond deur opengehaald om deurvanger te vervangen


Deze schoef was helemaal dolgedraaid, dus het is me niet gelukt.
Morgen maar weer verder kijken. Ik heb geprobeerd er een 6-kant in te slaan met een verlengstuk en een hamer maar het mocht niet baten, iemand nog tips?




Dit is de eerste auto in mijn bezit waar ik zelf initiatief neem om aan te sleutelen, bij vorige auto's moest er echt wat kapot zijn om me te motiveren er iets aan te veranderen.
Bij mijn 850 probeer ik hem gewoon weer helemaal origineel te maken. Toen ik de deur vanavond op had liggen heb ik bijvoorbeeld ook alle bouten weer goed strak gezet om trillingen en rijgeluiden te verminderen, dat zou ik bij andere auto's nooit doen.

Tot dusver loop ik dus nog tegen 2 problemen aan.

1) De gasveren die na 1 dag al niet meer functioneren  :eusa_wall:
2) De dolgedraaide schroef van de deurvanger  ::)

Alle hulp is welkom,

Fijn weekend nog

Edit: moeders had me aangereden met de trekhaak op de kentekenplaat, dus de luxe platen zijn onderweg en dat kost me helemaal niets   ;D
Volvo 850 T-5 2.3i Vialle LPi 217.000 km's

The Volvoboy

Goed bezig geweest! 8)

Stukje stiller nu met een origineel luchtfilter? :eusa_whistle:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

koeng

Citaat van: The Volvoboy op 28-02-2015 21:51:54
Goed bezig geweest! 8)

Stukje stiller nu met een origineel luchtfilter? :eusa_whistle:

Psssshhh Pssshhh

Werd een beetje vervelend, plus je gaat steeds boost opbouwen en met die 40 liter tank sta je dan om de 2 dagen te tanken ;)
Volvo 850 T-5 2.3i Vialle LPi 217.000 km's

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

UserID6342

Probeer een M8 moer op de bout van de deurvanger te lassen

V70geRwin

Boren.
Weet je zeker dat de gasveertjes niet weer los geplopt zijn.
Niet aaien maar drukken over het bolletje

leons850

Lekker bezig Koen(en)!

Maar waar maak jij de motor ruimte mee schoon? :o
Toevallig nog op de meeting vandaag?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

koeng

Volvo 850 T-5 2.3i Vialle LPi 217.000 km's

leons850

"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Died850

#54
Je bougies zien er nogal zwart uit, was geen overbodige luxe om te vervangen dus ;D zeker als ik zie dat er van een het porselein is gebroken..

De bout van je deurvanger zou ik als nog proberen met een torx los te krijgen, lijkt nog wel wat ''vlees'' op te zitten. Gewoon hard erop drukken en voorzichtig korte krachtige slagen geven. Anders toch een moer erop lassen zoals Dirk al aangeeft of uitboren, met beetje geluk hou je het schroefdraad heel als je het goed doet.

koeng

Nou, de achterklep zit weer op zijn plek na vanmiddag, er was 1 gasveer losgeschoten, maarja allemaal opgelost nu.

Nou rij ik net richting Driebergen en is het eigenlijk einde verhaal, koppeling eruit.

Als iemand me als beun even een prijs geeft voor onderdelen plus montage, dan kunnen we dat euvel ook verhelpen.


Het komt wel een beetje neer op:
Elke keer als ik iets maak, maak ik ook 2 dingen stuk.
Volvo 850 T-5 2.3i Vialle LPi 217.000 km's

The Volvoboy

Aiiii da's echt ff mooi klote :-\

Hier hebben ze een koppelingsset voor niet al te veel geld: http://www.polar-parts.de/transmission/clutch/clutch_kit/clutch_kit_sachs_i87_566_0.htm

Ik zou even vergelijken met de prijs die je moet betalen als je de zooi op je werk bestelt. Druklager zou ik meteen meepakken trouwens. Op bovenstaande site hebben ze geen origineel druklager, dus die zou ik dan ergens anders (op je werk?) halen.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

koeng

Zooo, tijdje geleden alweer.

Sinds kort een paar knappe velgen onder de 850 gezet, overgenomen van forumlid Jeroen, nogmaals dank.
Dit werd mede mogelijk gemaakt door een forumlid die mijn Perfo velgen over wilde nemen, ook dank daarvoor.
Een paar shots van hoe hij er nu bij staat:




Na het recente onderhoud lekker veel kilometer met mijn 850 gemaakt, maar na een paar tussensprintjes op de A12 met een M4
begon mijn koppeling het te begeven en dit werd met de dag erger. 
Nou blijft de koppeling een lastig klusje te zijn en was ik bereid dit uit te besteden, maar toen ik hoorde wat het koste wilde ik de auto liever verkopen  :evil:

Nou ben ik vandaag toch begonnen aan de klus en het viel niet echt heeel erg tegen, het is alleen erg veel werk.
Hieronder een kleine fotoreportage:

Alle meuk loshalen, luchtfilterhuis, accu etc etc


De wielen eraf en de lucht in


Kleine inschattingsfout met het plaatsen van de steun ten opzichte van het sub-frame, zal ook maar 1 keer gebeuren zoiets


Daar istie dan


De bak er helemaal onder vandaan


Krukaskeering meepakken, geleerd van de mannen hier


Subframe er weer onder


En tot zover kwam ik vanavond. Ik denk dat ik op een procent of 60 van de hele operatie ben.
Als de stuurinrichting een beetje meewerkt dan zal het nog een uurtje of 5-6 sleutelen zijn en dan is alles weer tip top in orde.
Ik pak ook gelijk de aandrijfashoezen mee, want die waren zo gaar als ze maar kunnen zijn en anders kan ik dat over een paar maanden weer opnieuw loshalen.

Nu kalm aan doen vanavond, morgen werken, zondag Pasen vieren en maandag op 2de Beundag alles er weer onder, op en aan schroeven.

Nog één plaatje dan


Kallem anus,

Koeng

PS. Als iemand nog tips of wat dan ook heeft, of dingen waar ik absoluut mee op moet letten dan hoor ik het graag.
Volvo 850 T-5 2.3i Vialle LPi 217.000 km's

leons850

Goed bezig geweest Koen,

Ik heb het recent ook gedaan (zonder foto's) met hulp van iemand met een beetje ervaring.
Ik was inclusief vervangen van binnenste stuurstangen en vliegwiel 6.5 uur bezig.
Dit was wel volgas doorgaan, totaal misschien 15min pauze gehouden.

Wat je zegt gewoon veel werk, beetje gestructureerd werken en het komt wel goed.
Kost alleen een hoop tijd.

Wat voor koppeling heb je eigenlijk gemonteerd?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

koeng

Citaat van: leons850 op 03-04-2015 22:35:32
Goed bezig geweest Koen,

Ik heb het recent ook gedaan (zonder foto's) met hulp van iemand met een beetje ervaring.
Ik was inclusief vervangen van binnenste stuurstangen en vliegwiel 6.5 uur bezig.
Dit was wel volgas doorgaan, totaal misschien 15min pauze gehouden.

Wat je zegt gewoon veel werk, beetje gestructureerd werken en het komt wel goed.
Kost alleen een hoop tijd.

Wat voor koppeling heb je eigenlijk gemonteerd?

Een mooie Sachs koppeling van 300 euro incl.
En dan die krukaskeering van Victor nogwat, eurotje of 40-50, weet niet meer precies.

Hopelijk heb ik het maandag af, dan kan ik er dan weer mooi mee naar school aankomende dinsdag.
Die s70 is onderhand ook bijna af he, goeie dag dan!
Volvo 850 T-5 2.3i Vialle LPi 217.000 km's