citrofiel stelt zich voor

Gestart door citroen, 02-02-2015 16:59:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petrolhead

Citaat van: Lunadust op 02-02-2015 22:12:10
Als een citrofiel de wegligging van een 850 kan waarderen word het tijd voor nieuwe stabilisatoren en schokbrekers rondom :eusa_whistle:

;D :eusa_clap:

citroen

Erg leuk, over die veerbollen.....nee, ik ga niet happen.
Ben ik eens aardig over een vreemd merk ;)

Wat betreft de olie; zo was ik het ook van plan te doen. Klopt het dat er 6 liter in gaat?

850blues

#17
Citaat van: citroen op 03-02-2015 08:15:48
Wat betreft de olie; zo was ik het ook van plan te doen. Klopt het dat er 6 liter in gaat?

Geen boekje bij de auto?

6l. is teveel, maar toch goed dat je het vraagt.
Er is dacht ik tussentijds een wijziging geweest m.b.t. de carterinhoud, oud model 5.3 l. nieuw 5.8 l.

Welk MY jij hebt durf ik zo niet te zeggen *,  maar je weet het snel genoeg: 5.0 l en dan later nog ff peilen.
't Verschil tussen min-max is volgens mij 1 l.

Zo tussen 1/2 tot 3/4 max is op zich voldoende, de rest wordt vaak snel verbruikt door onze roffels.


* @ Ludo: kom er maar in.

< edit > Ik heb ondertussen een link naar een handleiding voor je gevonden  - KLIK , maar lees op blz 112 van die pdf dat er in het begin zelfs nog minder olie in ging, namelijk 4.25l en 4.75l (incl. filter) **

** @ Ludo: ???
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Lunadust

Citaat van: citroen op 03-02-2015 08:15:48
Erg leuk, over die veerbollen.....nee, ik ga niet happen.
Ben ik eens aardig over een vreemd merk ;)



Geeft niks, ik heb 2 citroens versleten, een AX en een Xsara.
Niet met veerbollen maar toch niet te vergelijken met een Roffel.
Ik nu bezig om 2 peugeots te verslijten.. een 306 met 4 ton erop en een 304 cabrio. Ik kan wat hebben zeg maar  ;D

Veel plezier.. van de week een '93 850  20V voorzien van 6.5 liter olie incl filter... soms kan er meer in..  vullen en peilen....
Techneut, geen dichter.

UserID6342

Citaat van: citroen op 03-02-2015 08:15:48
Erg leuk, over die veerbollen.....nee, ik ga niet happen.
Ben ik eens aardig over een vreemd merk ;)
:eusa_clap: :eusa_clap: ;D ;D

citroen

Citaat van: Lunadust op 03-02-2015 09:37:39
Citaat van: citroen op 03-02-2015 08:15:48
Erg leuk, over die veerbollen.....nee, ik ga niet happen.
Ben ik eens aardig over een vreemd merk ;)



Geeft niks, ik heb 2 citroens versleten, een AX en een Xsara.
Niet met veerbollen maar toch niet te vergelijken met een Roffel.
Ik nu bezig om 2 peugeots te verslijten.. een 306 met 4 ton erop en een 304 cabrio. Ik kan wat hebben zeg maar  ;D

Veel plezier.. van de week een '93 850  20V voorzien van 6.5 liter olie incl filter... soms kan er meer in..  vullen en peilen....

Mijn xsara was van achter nogal stug. Was waarschijnlijk niet zoals het hoorde.

Ik zal de peilstok goed in de gaten houden bij het vullen.

citroen

Citaat van: 850blues op 03-02-2015 08:48:33
Citaat van: citroen op 03-02-2015 08:15:48
Wat betreft de olie; zo was ik het ook van plan te doen. Klopt het dat er 6 liter in gaat?

Geen boekje bij de auto?

6l. is teveel, maar toch goed dat je het vraagt.
Er is dacht ik tussentijds een wijziging geweest m.b.t. de carterinhoud, oud model 5.3 l. nieuw 5.8 l.

Welk MY jij hebt durf ik zo niet te zeggen *,  maar je weet het snel genoeg: 5.0 l en dan later nog ff peilen.
't Verschil tussen min-max is volgens mij 1 l.

Zo tussen 1/2 tot 3/4 max is op zich voldoende, de rest wordt vaak snel verbruikt door onze roffels.


* @ Ludo: kom er maar in.

< edit > Ik heb ondertussen een link naar een handleiding voor je gevonden  - KLIK , maar lees op blz 112 van die pdf dat er in het begin zelfs nog minder olie in ging, namelijk 4.25l en 4.75l (incl. filter) **

** @ Ludo: ???


Dank je voor de link.

Snellebaksteen

Welkom! CX is en blijft een prachtige wagen. Ik heb ook vele jaren Citroën gereden, van Visa tot XM en alles wat er tussen zit. Heerlijke auto's maar de betrouwbaarheid en degelijkheid van Volvo is toch wel erg fijn. Zelfs met mijn Xantia was altijd wel iets mis, en dat was toch een hele degelijke Citroën.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

glenfiddich1983

Harry, welkom op het forum met de 850 in bijzondere kleur!

En succes met de inbouw van de SC805!

Het was leuk weer eens een forumlid ontmoet te hebben :)
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

razorx

Welkom op het forum. Citroen maakt inderdaad leuke wagens. Mijn vrouw heeft er vele versleten voordat ze aan de 850's ging.

UserID6342

Citroën was zeer zeker leuk in de jaren '70-'90 !  Een simpel wondertje van vernuft blijf ik de 2CV4 en 2CV6 vinden, heerlijk om aan te werken, geweldig comfort en verder helemaal niets ;D.

Een ID/DS, SM, CX, XM waren hele andere type wagens, geweldig comfort, sleutelbaar alhoewel soms echt niet makkelijk, maar superluxe in verhouding met de andere merken, voor een groot deel te danken aan de geweldige vering.  Nu was die vering, en al helemaal bij een CX, ook het grootste struikelpunt...  Als bijvoorbeeld de retourleiding klapte, had je en geen vering meer en geen stuurbekrachtiging en geen remmen en wat is het een butklus om die leiding te vervangen.  Ik weet nog dat daar ergens in de beginjaren '80 een bepaalde modificatie voor is geweest bij de Citroëndealers wat werd opgelost met een voorloper van de tie-wrap ;D ;D.  Dan kwam de leiding ietsjes hoger te zitten en kon hij het chassis niet zo makkelijk meer raken.

citroen

Leuk Dirk342, dat je niet eenkennig bent wat betreft merk. Dat was ik wel; er was citroen- eigenlijk CX- en er waren vreemde merken.  De 850 leert mij dat er meer onder de zon is. En hij brengt meer vertrouwen, alhoewel dat meer aan de reputatie ligt misschien. Wonderlijk genoeg had de CX prestige die ik jaren heb gereden vrijwel geen problemen. Niet meer dan gewoon onderhoud, uiterst betrouwbaar. Voordat de roest haar in de greep kon krijgen heb ik hem helaas total-loss gereden op een kruispunt.

Nog altijd staat de break automaat op mijn verlanglijstje, maar die zijn nauwelijks meer te vinden. Een totale revisie/restauratie is erg duur, maar wie weet ...ooit?

De 850 is iets te zacht aan de voorkant zo zei Volvobug die hem even onder de loep heeft genomen. Vandaar mijn verwondering over de zachte vering. Ik laat het maar even zo, maar de schokbrekers zullen een keer vervangen moeten worden. De achterdempers worden binnenkort vervangen bij de apk. Heb al twee gebruikte nivomats liggen van ES. Eens kijken wat er dan van de zachte vering overblijft.

glenfiddich1983

Heb je de radio nu al helemaal goed werkend?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

citroen

Citaat van: glenfiddich1983 op 15-02-2015 20:25:21
Heb je de radio nu al helemaal goed werkend?

Nee. Bij een ander forumlid ga ik binnenkort de originele stekker uit zijn sloper halen. Dan leg ik de boel weer opnieuw aan.
Maar er is nog zoveel te doen aan de auto dat het even opschuift. Maar hij speelt goed, dat is het belangrijkste!