TOPIC ELDERS VERDER Dashboard / klokkenwinkel valt uit tijdens rijden...

Gestart door 855T5+, 13-02-2015 17:38:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855T5+

Van een C70 uit 1999 (meer gegevens niet bekend) valt het hele dashboard soms uit tijdens rijden.
D.w.z.: alle lampjes gaan uit, alle wijzers gaan naar nul. Soms alle wijzers uit en enkele waarschuwingslampjes aan.
Na enige tijd, niet duidelijk wanneer/hoe lang dat duurt, gaat de boel weer aan.
Soms helpt stil gaan staan, opnieuw starten, soms ook niet.
Uren of dagen later herhaalt zich dit, pauzes niet te reproducren.
Wat kan dit veroorzaken? Is dit een dure/fatale fout?
Wat zijn de gevolgen van zoiets, wat gebeurt er met de km-stand?
Herkent iemand dit / heeft aan de hand gehad / ?

Schiet u maar, aub ;D

(Ligt voor de hand te roepen:
- stekertje los
- kabeltje van de tacho los
Maar zelfs van die twee weet ik (nog) niet precies waar te zoeken bij een dergelijk model...dus graag wat hulp dan
- elektrisch gedeelte contactslot wellicht: waar staat een handleiding op´t forum ter vervanging voor dit model?)
Volvo: Mutatis Mutandis

WhizzMan

Tacho heeft geen kabel meer, alles electronisch. Ik zou eerder aan een slechte massa denken omdat echt alles uitvalt. Het schakelaardeel van het contactslot schijnt ook een oorzaak te kunnen zijn?

henry classic v70

Na het starten de sleutel een fractie terug draaien (1mm) zou wellicht voldoende zijn om die lampjes etc. weer te laten branden..... heb ik ook al 6 jaar  :eusa_whistle:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

leons850

Werkt bovenstaande niet, mogelijk de ABS controller stuk.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70R^2

Ik kwam van de week met een proefrit in een S80 stil te staan, precies de problemen zoals beschreven, laadspanning te laag (al dan niet met lege/dode accu).

Dynamo aan het eind van zijn latijn wellicht?

855T5+

#5
Citaat van: V70R^2 op 13-02-2015 22:14:11
Ik kwam van de week met een proefrit in een S80 stil te staan, precies de problemen zoals beschreven, laadspanning te laag (al dan niet met lege/dode accu).

Dynamo aan het eind van zijn latijn wellicht?
Zou kunnen. Ter discussie blijft dan staan dat je dan verwacht dat je zonder de accu op te laden niet meer verder komt, toch? Maar in dit geval hoeft er alleen gewacht, gejiggeld of gestart te worden, geen accu laden nodig. Kan dat verklaard worden met een te lage laadspanning? (ter discussie, ik weet het antwoord niet precies).
Andere vraag: waar onder motorkap moet ik de multimeter inprikken om de juiste spanning te meten (14,2 of 13,8 V bij zeg 2500rpm?)
En: wat kost eigenlijk een revisiedynamo, ook geen idee eigenlijk...?

Te veel vragen, too little time...
Volvo: Mutatis Mutandis

V70R^2

Ja, het klink ook niet zozeer als een defecte dynamo, want, het probleem kan zomaar voorbij en weg zijn. Al zou het kunnen zijn dat dat tekenen zijn van een dynamo welke het beste gehad heeft, maar dat weet ik niet/geen ervaring mee.

Een goede revisie dynamo is er voor 200 a 250 euro wel te vinden.

855T5+

Blijft lastig diagnose te stellen zonder de eigenlijke auto, was ook meer bedoeld om oorzaken te verzamelen en dan een eliminatiezoekboompje op te zetten, dus blijf gooien met mogelijke oorzaken, ajb!
Volvo: Mutatis Mutandis

WhizzMan

Spanning meten op de accupolen.

Als De lampjes en dergelijke ook uitvallen en niet alleen de snelheidsaanwijzing, lijkt de ABScomputer me niet echt een mogelijke oorzaak.

UserID6342

De N's, S60-80 staan er om bekend rare electronische storingen te kunnen geven als de accu niet goed is !  Dat dus eerst na kijken, verder nakijken de laadspanning op de + pool onder de motorkap / massa op het blok en kijken wat je overhoud rechtstreeks op de accu gemeten.

pcpg.janssen

Ik gok een beetje op een massa probleem. Ik heb iets soortgelijke gehad met m'n s40 van 1997: iedere keer als ik richting aan gaf, vielen alle tellers naar 0. Bleek uiteindelijk een rotte accu kabel (de zwarte, - kabel) te zijn. Heb er toen een nieuwe kabel ingezet van de accu naar de versnellingsbak en het motorblok en alles was weer in orde. Auto was toen 15 jaar oud, dus gezien de leeftijd zou het me niet verbazen.

Succes met de zoek tocht!

855T5+

Ok, ik heb de auto inmiddels ook mogen aanraken en het moet haast wel het contactslot zijn, de rest is in de foutzoekboom is in orde, dus daar ligt de oorzaak niet, temeer daar bij juist doorvragen blijkt dat t niet tijdens rijden, maar alleen bij starten gebeurt, tsja, doorvragen is een kunst, zo blijkt maar weer.
Hartelijk dank voor het meedenken, op naar de volgende uitdaging die ik zo zal plaatsen.
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

#12
Naschrift: het lijkt erop dat er wellicht nog een andere oorzaak aan te wijzen is: omdat er nogal wat storingscodes gerelateerd aan het ABS zijn aangetroffen, is het waarschijnlijk dat of enkele lampjes uit het dashboard verwijderd zijn, maar dan zie je dat bij starten. Heb ik niet op gelet of dat er creatief gekutseld is door een ander lampje met de fitingen van minstens het abs lampje te verbinden, zodat alles mooi oplicht bij het starten en uitgaat bij loop. Vanwege de storingscodes geldt dit waarschijnlijk ook voor het motorstoringslampje en het srs lampje. Gebeurt wel vaker om door de APK te komen, heb ik ook hier wel eens gelezen. Hoe dan ook, daarvoor is het dasboard los geweest en kan dit geknutsel (betere braad en bakwerk) of slecht terugplaatsen (losse steker) natuurlijk ook een oorzaak zijn van de storingen. Ik hoop dat het dashboard weer in oorspronkelijk staat terug te brengen is, dus, als niet voor mij, dan voor een ander.
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Hier ben ik per vergissing verder gegaan met dit topic,
oepsie, lekker slim weer...zal daar de titel wat aanpassen en dit topic verder sluiten.
Volvo: Mutatis Mutandis