Kwaliteit draagarmen vaststellen?

Gestart door jwj1976, 15-02-2015 23:33:38

Vorige topic - Volgende topic

jwj1976

Al jaren lees ik graag mee op het forum om andermans kennis te gebruiken, dus wellicht kan ik me een keer nuttig maken.

Vaak lees ik over de twijfelachtige kwaliteit van draagarmen, dus het lijkt me interessant om dat eens (proberen) vast te stellen van uit mijn vakgebied (metallurg)
Als ik twee draagarmen in mijn bezit krijg die gebroken zijn van een A en B merk, kan ik proberen om een oorzaak te vinden van het al-dan-niet voortijdig falen van B-merken.

Waarschijnlijk worden de draagarmen uit een soort gietijzer gemaakt, dus ik denk dat we daar wel een kwaliteitsverschil in kunnen terugvinden dat het verschil in levensduur verklaart.

Zoals gezegd heb ik dus alleen gebroken draagarmen nodig waarvan de breukvlakken nog onbeschadigd (!) en schoon zijn.
4̶4̶0̶ 4̶6̶0̶ S̶7̶0̶  C̲7̲0̲ ̲2̲.̲3̲T̲5̲

V70 400K+

Breuk heb ik nog niet gehad bij de draagarmen. Het onderscheid zit in de kwaliteit van de rubbers en de fusee kogel.

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

The Demon

Met name de rubbers vliegen er bij de goedkopere vaak sneller uit.
Breken doen ze niet gauw, dan zouden er een hoop zijn met lelijke schade aan de auto.

UserID6342

In al die tijd 1x een breuk meegemaakt met een diesel draagarm (was ook een imitatie), die is gewoon onder garantie vervangen.

jwj1976

Ah, mijn ervaring met m`n vorige S70 is dat ze 2x vervangen zijn in korte tijd, omdat ze gebroken waren. Ik ging er eigenlijk van uit dat dit het probleem was met alle draagarm problemen.  :eusa_think:
Aannames he...

Mocht er zich een vergelijkbare vraag voordoen mbt andere onderdelen, kan ik altijd meedenken. Breuken, coatings, corrosie, RVS etc. heb ik meestal wel een mening over.  ;D

Sbv

was dat imitatie of origineel ?

jwj1976

ik gok alleen de eerste keer origineel  ;) Helaas was ik vroegah nog niet zo`n volvo expert als nu...

WhizzMan

Iemand die de kwaliteit van het gietwerk kan vaststellen is altijd fijn. Als we van diverse merken draagarmen hebben waarvan de rubbers versleten zijn, kunnen we ze alllicht eens testen om te kijken of het gietwerk wel okee is? Beter vooraf weten dat een bepaald merk slecht gietwerk heeft dan dat je ineens met een gebroken draagarm probeert om nog te sturen....

Sbv

en als het gietwerk minder is wat dan ?

WhizzMan

Dan weet je dat je dat merk voor de veiligheid beter maar niet meer kan kopen?

V70 400K+

Citaat van: Sbv op 16-02-2015 19:09:38
en als het gietwerk minder is wat dan ?
Dan weet je achteraf hoeveel geluk je hebt gehad:-)

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

jwj1976

Gietwerk is erg makkelijk om de kwaliteit van vast te stellen. Als het niet gebroken is, is het oke  ;D
Maar zonder gekheid is dat echt zo, gietwerk heeft vrijwel geen elastisch vermogen, dus als het overbelast wordt, breekt het.

"gewoon" staal daarentegen vervormt altijd meer of minder voordat het breekt.

WhizzMan

Als gietwerk met slecht ijzer gedaan is, of er zitten bellen in, dan is dat zeker van invloed op de breuksterkte. Als er iemand een mooie doorsnede op legering en consistentie en dergelijke wil testen voor de club zou ik die kans zeker nemen.

Vroegah zaten op de Alfa's gesmede draagarmen. Die wogen de helft van de gegoten....

626Ronin

volgens mij zijn alle stalen draagarmen gesmeed, zou een bros zooitje worden als ze gegoten zouden zijn..
geperst uit plaatstaal, zoals de achteras, is nog lichter..
ik heb er nog 2 liggen, waarschijnlijk originele, als ik er een slijptol langs trek moet ik wel een indicatie krijgen of het gietijzer is, toch?
(maar het plan was om toch te proberen om er nieuwe fuseekogels en rubbers in te versieren en ze op reserve te leggen, dus moedwillig breken wil ik liever niet.)
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

cornelis-b

Citaat van: 626Ronin op 17-02-2015 20:39:13
volgens mij zijn alle stalen draagarmen gesmeed, zou een bros zooitje worden als ze gegoten zouden zijn..
geperst uit plaatstaal, zoals de achteras, is nog lichter..
ik heb er nog 2 liggen, waarschijnlijk originele, als ik er een slijptol langs trek moet ik wel een indicatie krijgen of het gietijzer is, toch?
(maar het plan was om toch te proberen om er nieuwe fuseekogels en rubbers in te versieren en ze op reserve te leggen, dus moedwillig breken wil ik liever niet.)

Nieuwe rubbers is geen probleem maar de fusee kogel zal niet gaan lukken.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien