uitlijnen weinig resultaat

Gestart door Edj, 17-02-2015 10:47:07

Vorige topic - Volgende topic

Edj

Ik heb mijn v70R wad laten uitlijnen want hij trok een heel klein beetje naar links. Niet veel maar je was toch telkens aan het corrigeren naar rechts.

Auto uitgelijnd bij Hentze in Rijswijk, staat goed aangeschreven op diverse fora.
er is een klein beetje gecorrigeerd maar niet veel want de afwijking was minimaal. Wel kreeg ik te horen dat een (kleine) afwijking niet af te stellen was op de achteras. Volgens hun het camber. Ik ga er gemakshalve vanuit dat het uitlijnen verder goed gedaan is.

Resultaat is dat hij ietsje minder trekt maar nog steeds niet helemaal optimaal. Vooral in lage snelheden merk je het. Als je heel langzaam rolt en je remt met losgelaten stuur zie je hem naar links draaien, niet veel een klein stukje. Op de snelweg gaat hij een tijdje rechtdoor maar uiteindelijk trekt ie toch naar links. Gek genoeg als je echt hard gaat is het zo goed als weg en blijft hij rechtdoor gaan. Vooral door dat laatste gaat mijn gedachte uit naar speling op een onderdeel die door de krachten van de snelheid op zijn plek blijft. Er rammelt trouwens niets.

Ik heb de stuurbekrachtigin-olie al ietsje bijgevuld, die zat nèt iets onder de marge maar dat heeft niet geholpen.
Wel een beetje krakende geluiden in de stuurkolom bij sturen maar dat is meer het plastic binnen in het interieur.
Bandenspanning is ook gelijk. Volgens mij loopt er ook geen rem aan want hij is al paar keer op de brug geweest voor een check en toen is dat niet opgevallen.

Nu wil ik er nogmaals naar laten kijken bij Hentze maar wil even kijken of hier iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn zodat ik daar bij hun evt op kan aansturen.

Ex '97'98 V70tdi    Ex V70d5 black sapphire   Ex XC90 D5

kulk

Sowieso draagarmen (rubbers) even checken

volvobug

Citaat van: kulk op 17-02-2015 10:49:12
Sowieso draagarmen (rubbers) even checken

+ speling op stuurkogels checken + veerzittingen voordempers controleren + voorbanden links - rechts eens wisselen en kijken wat voor effect dat heeft.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

henry classic v70

Vóór het uitlijnen wordt er toch gekeken naar speling op stuurkogels, draagarmrubbers etc... :eusa_think:
Dat doen ze bij Roessink (Zwolle) tenminste wel, eerst controleren op speling anders heeft uitlijnen geen zin.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Mvh

Staat de wagen links en rechts even hoog? Ik had het ook met een doorgezakte veer.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

Ewout Schalkwijk

Banden wellicht al te ver scheef afgesleten?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

volvobug

Citaat van: henry classic v70 op 17-02-2015 12:31:08
Vóór het uitlijnen wordt er toch gekeken naar speling op stuurkogels, draagarmrubbers etc... :eusa_think:
.....

Dat is een aanname  ;)

Citaat van: henry classic v70 op 17-02-2015 12:31:08
...
Dat doen ze bij Roessink (Zwolle) tenminste wel, eerst controleren op speling anders heeft uitlijnen geen zin.

Dat is dan volgens jouw waarneming bij Roessink een feit   :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Edj

het kan niet aan de banden liggen. Hij stond op zomerbanden en toen had hij dezeldfe afwijking. Na wisseling met de winterbanden bleef het euvel gelijk. Met de winterset laten uitlijnen.

Het is een raar kwaaltje. voelt ook niet als slechte uitlijning maar meer dat de auto liever naar links stuurt dan naar rechts. Alsof links met de wind mee is en rechts tegen de wind in.

Speling op draagarmen sturrkogels etc zou ik toch ook op andere manieren moeten merken door rammelen oid?

kulk

Hoeft niet hoor, bij mijn auto ook speling op draagarmrubbers, geen rammels.

Laat eens iemand je stuur helemaal uitdraaien met draaiende motor en kijk dan eens naar draagarmrubber, kun je zo zien als er speling is.

KIM

Heb je niet een uitlijnrapport?
Op basis daarvan kan ik wellicht wat zeggen.

WhizzMan

Heb je Nivomats? Als er een lager hangt (door slijtage) dan de ander klopt de uitlijning prima, maar zodra je gaat rijden zal ie op een andere hoogte staan dan tijdens het uitlijnen. Dit zou ook een goede verklaring kunnen zijn waarom camber op 1 as net buiten optimaal staat.

Bussen, rubbers en dergelijke zijn voor de APK pas afkeur als het metaal op metaal is. Kogels mag ook een beetje speling op zitten. Zeker als rubbers nog "beginnend" versleten zijn, hoor je niet zoveel nog, maar is de strakheid van sturen wel weg. Alles bij elkaar is voor een individueel rubber misschien niet direct een reden om te vervangen, maar als je er meerdere hebt die "een beetje versleten" zijn kan de combinatie wel het effect versterken waardoor je er alsnog last van hebt.

Edj

Citaat van: KIM op 17-02-2015 16:35:58
Citaat van: WhizzMan op 17-02-2015 20:14:51
Heb je Nivomats? Als er een lager hangt (door slijtage) dan de ander klopt de uitlijning prima, maar zodra je gaat rijden zal ie op een andere hoogte staan dan tijdens het uitlijnen. Dit zou ook een goede verklaring kunnen zijn waarom camber op 1 as net buiten optimaal staat.

Bussen, rubbers en dergelijke zijn voor de APK pas afkeur als het metaal op metaal is. Kogels mag ook een beetje speling op zitten. Zeker als rubbers nog "beginnend" versleten zijn, hoor je niet zoveel nog, maar is de strakheid van sturen wel weg. Alles bij elkaar is voor een individueel rubber misschien niet direct een reden om te vervangen, maar als je er meerdere hebt die "een beetje versleten" zijn kan de combinatie wel het effect versterken waardoor je er alsnog last van hebt.

Zal morgen proberen uitlijn rapport te posten.

Heb idd nivomats die volgens de volvo garage nog prima zijn maar ik vind ze laag staan dat wel.
Net even gereden en testjes gedaan. Je hebt van die busplaten, van die lage drempels waar een bus omheen rijdt en een auto net niet.. Als ik met links daaroverga met lage snelheid trekt ie naar links. Doe ik het met de rechterkant dan klapt het stuurwiel helemaal naar links.
Bij een gewone vluchtheuvel was het onduidelijk of het nou bij de voor of achtervering het geval was.
Op een ongeasfalteerd straatje voel je het ook iets trekken net als bij het remmen..

Mvh

Meet even de hoogte links rechts in slappe en opgepompte stand ;). Op een vlakke vloer uiteraard
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

626Ronin

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-02-2015 12:56:53
Banden wellicht al te ver scheef afgesleten?
deze heb ik gehad: als je lang genoeg met scheve wielstanden (of 1 band met een te lage bandenspanning, kan ook) hebt doorgereden, blijft het scheef trekken in de banden "staan"
banden rouleren of wisselen kan helpen..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

Edj

Citaat van: KIM op 17-02-2015 16:35:58

uitlijnrapport