(helaas wel/niet) nieuw forum lid

Gestart door AdK, 23-02-2015 10:03:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

AdK

Geachte 850-mede-eigenaren,
Sinds een weekje ook een 850 2.0i, station, classic green (249845 km) in mijn bezit. 1 Dag onbezonnen plezier. 2e Dag, nadat hij poosje stationair had staan lopen begon het. Bijna kokende motor, koelvloeistof spoot eruit.
Wat bleek: expansievat gescheurd, maar was niet de oorzaak, maar het gevolg. Motor-koelfan bleek kapot en thermostaat ook. Volvo-kenner vermoed dat de koppakking nog wel goed is, maar niet 100% zeker.
Wat te doen, als blijkt dat er ook nog olie-lekkage is... Op dit forum lees ik dat dit een issue is van dit type.
Mijn (voorlopige) besluit: 2e hands koelfan-motor gekocht, originele thermostaat en expansievat binnenkort laten monteren. Dan eens zien of het koelsysteem intact blijft en kop hopelijk niet lekt.
Probleem is: na 12 jaar Volvo 240 te hebben gereden, ben ik gelijk al gek op deze auto. Dus moeite met rationeel te blijven. Mijn gevoel zegt, repareer de boel en pak lekkage aan, maar calculerend moet ik zeggen: naar de schroothoop en je verlies incasseren!
Wie durft een optelsom te geven van kosten om het hele olie-verhaal aan te pakken. Dus de bekende olie-lekkage, opgeteld met vervanging carter-ontluchting. Dan (nog) daarbij optellen als de versnellingsbak gedemonteerd is, je gelijk koppelingsplaten zou vervangen?!
grt Ad K
ps: woonachtig in Middelharnis, dus als handige sleutelaar even wil kijken?!

glenfiddich1983

Dat is wel pech hebben zeg.

Die koel-onderdelen laten monteren zal nog wel een beetje meevallen qua kosten, maar olielekkage aan de krukaskeerring is wel vrij prijzig. Onze V70 lekt ook wat, maar gelet op de geringe ernst en het feit dat er geen sprake lijkt van verhoogde carterdruk rijden we er vooralsnog mee door. Heb me wel al laten becijferen dat het een volle dag werk is qua arbeidsuren, dus hou daar maar rekening mee. Keerring zelf is twee tientjes ofzo. Met nieuwe olie er in etc 600-700 euro?

Mij dunkt dat een Volvo-koppelingsset met 250000 km nog lang niet versleten is bij normaal gebruik dus tenzij je klachten hebt zou ik hem lekker laten zitten.

Carterventilatie vervangen... 250 euro? Denk dat de onderdelen 150 zijn en laat het nog eens 100 kosten om het te laten vervangen?

Oftewel een 1000 euro ben je wel kwijt denk ik.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70geRwin

Wat zegt de verkoper want het lijkt me sterk dat dit "ineens" is ontstaan...

Wel balen natuurlijk.

Als je toch de fan gaat wisselen zou ik gelijk de carterventilatie doen.
Dan heb je meer ruimte voor beide om te sleutelen aan de voorkant van je blok.

Als de Carterventilatie weer schoon en open is zou de druk zo af kunnen nemen dat je lekkage bij je keering ook minder wordt. Dit zou je nog even kunnen afwachten voordat je dat laat doen.

Kan je dingen zelf doen want dat scheelt aanzienlijk....

Marc O.

Ik zou eerst de fan, thermostaat en kvs-reservoir vervangen en dan eens kijken of de koppakking het heeft overleefd voordat je verdere kosten gaat maken.
...The Nile isn't just a river in Africa...

V70geRwin

Weet je zeker dat het de hele fan is of alleen het relais..?
Eerst ff goed diagnose stellen, al direct 12v op de fan gezet om te kijken of deze wil draaien?

Als je snel erbij was dan kan de schade van heetlopen nog wel meevallen denk ik.

groen V70

Welkom op het forum en welkom op het mooie eiland met de roffel.

koel delen in orde maken en eerst eens kijken wat er verder loos is.

carterventilatie is wel iets wat je goed moet nakijken ( labhandschoenopolievuldoptest)

ik wil wel een keer mee kijken,

bij de DOP heb ik de koppeling bij 250K vervangen is goed te doen zelf maar wel wat werk.

succes
I have my Dream


glenfiddich1983

Citaat van: groen V70 op 23-02-2015 11:33:28
Welkom op het forum en welkom op het mooie eiland met de roffel.

koel delen in orde maken en eerst eens kijken wat er verder loos is.

carterventilatie is wel iets wat je goed moet nakijken ( labhandschoenopolievuldoptest)

ik wil wel een keer mee kijken,

bij de DOP heb ik de koppeling bij 250K vervangen is goed te doen zelf maar wel wat werk.

succes

Was het niet labhandschoenompeilstokbuistest?

Tenminste ik controleer mijn carterventilatie door de oliedop los te draaien en dan gas te geven en zien of hij stil blijft liggen, en door met olievuldop vastgedraaid een ballonnetje (of lab handschoen) om de peilstok te houden en dan gas te geven.

Met een balonnetje of handschoen boven de vuldop met draaiende motor vind ik een beetje een eng idee, straks laat ik hem er in vallen of wordt hij er in gezogen, met alle ellende van dien ;D
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

groen V70

Ja idd wel goed vast houden,  maar om peilstok heeft volgens mij geen nut, die zit onder in de olie,  moet wel in de damp zitten.

of de dop gaat dansen is ook slecht te zien vind ik.

de catchcan inwendig inspecteren is de beste check maar dan heb je alles er al onderuit  ;D ;D ;D


Citaat van: glenfiddich1983 op 23-02-2015 11:46:36
Citaat van: groen V70 op 23-02-2015 11:33:28
Welkom op het forum en welkom op het mooie eiland met de roffel.

koel delen in orde maken en eerst eens kijken wat er verder loos is.

carterventilatie is wel iets wat je goed moet nakijken ( labhandschoenopolievuldoptest)

ik wil wel een keer mee kijken,

bij de DOP heb ik de koppeling bij 250K vervangen is goed te doen zelf maar wel wat werk.

succes

Was het niet labhandschoenompeilstokbuistest?

Tenminste ik controleer mijn carterventilatie door de oliedop los te draaien en dan gas te geven en zien of hij stil blijft liggen, en door met olievuldop vastgedraaid een ballonnetje (of lab handschoen) om de peilstok te houden en dan gas te geven.

Met een balonnetje of handschoen boven de vuldop met draaiende motor vind ik een beetje een eng idee, straks laat ik hem er in vallen of wordt hij er in gezogen, met alle ellende van dien ;D
I have my Dream


glenfiddich1983

#8
Citaat van: groen V70 op 23-02-2015 11:52:57
Ja idd wel goed vast houden,  maar om peilstok heeft volgens mij geen nut, die zit onder in de olie,  moet wel in de damp zitten.


Druk is druk toch, zou je zeggen? Het lijkt mij niet dat de olie in het carter de overdruk "tegenhoudt" ?

Als ik om de peilstokbuis de handschoen zet, en ik geef wat gas, dan zie ik dat hij soms een klein beetje lucht in de handschoen blaast, en vervolgens wordt hij weer leeggezogen totdat hij echt 'vacuum' lijkt. Daar concludeer ik dan uit dat er geen overdruk aanwezig is.

Maar ik zal het een volgende keer eens proberen met een handschoen om de vuldop, kijken wat dat doet.

Het lijkt mij echter dat als je dan de dop er eerst af haalt, je alle overdruk ook meteen aflaat?

Wat ik altijd doe ik met warme auto is de dop losdraaien, maar hem wel aangedrukt houden, dan met de gaskabel wat gas geven en de dop loslaten, en dan kijken of hij "er af springt" wordt door de inwendige druk en gaat dansen? Gelukkig nog niet voorgekomen in ieder geval :)
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

henry classic v70

Wat heeft de wagen bij aanschaf gekost?
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

AdK

Citaat van: V70geRwin op 23-02-2015 11:21:04
Wat zegt de verkoper want het lijkt me sterk dat dit "ineens" is ontstaan...

Wel balen natuurlijk.

Als je toch de fan gaat wisselen zou ik gelijk de carterventilatie doen.
Dan heb je meer ruimte voor beide om te sleutelen aan de voorkant van je blok.

Als de Carterventilatie weer schoon en open is zou de druk zo af kunnen nemen dat je lekkage bij je keering ook minder wordt. Dit zou je nog even kunnen afwachten voordat je dat laat doen.

Kan je dingen zelf doen want dat scheelt aanzienlijk....

Verkoper wist echt niet wat er mis was met de auto. Stond al poosje onder het stof, nadat hij poosje zakelijk had gereden.
Dochter had auto nog poosje gebruikt en was niet opgevallen dat temperatuurmeter beetje laag bleef staan en reed vaste afstanden van plm. 35 km.
Zelf geen sleutelaar, wel monteur gevonden, maar die is beperkt beschikbaar....

AdK

Citaat van: Marc O. op 23-02-2015 11:26:11
Ik zou eerst de fan, thermostaat en kvs-reservoir vervangen en dan eens kijken of de koppakking het heeft overleefd voordat je verdere kosten gaat maken.
Mijn eerste gedachte is ook hetzelfde, maar lees net dat het dan ook handig is om carter-ontluchting aan te pakken. Misschien allereerst toch maar testen of koppakking lekt...

AdK

Citaat van: V70geRwin op 23-02-2015 11:32:00
Weet je zeker dat het de hele fan is of alleen het relais..?
Eerst ff goed diagnose stellen, al direct 12v op de fan gezet om te kijken of deze wil draaien?

Als je snel erbij was dan kan de schade van heetlopen nog wel meevallen denk ik.

Motor is ook direct vanaf accu aangesloten en deed het toen ook niet... Helaas.... Maar kon voor 70 (incl. verzending) 2e hands kopen...

henry classic v70

Citaat van: henry classic v70 op 23-02-2015 16:58:13
Wat heeft de wagen bij aanschaf gekost?

Is niet zomaar een vraag; wanneer de kosten meer worden dan de aanschafprijs zou je verschillende opties kunnen overwegen...
Investeren en er een langere tijd in rijden, of inderdaad je verlies nemen..

Ik heb het idee dat de wagen erg weinig heeft gekost (wat overigens helemaal niet erg is natuurlijk) en dat er nu (na stilstand) vanalles kapot dreigt te gaan, vandaar mijn vraag: Wat heeft de wagen bij aanschaf gekost?
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

AdK

Citaat van: groen V70 op 23-02-2015 11:33:28
Welkom op het forum en welkom op het mooie eiland met de roffel.

koel delen in orde maken en eerst eens kijken wat er verder loos is.

carterventilatie is wel iets wat je goed moet nakijken ( labhandschoenopolievuldoptest)

ik wil wel een keer mee kijken,

bij de DOP heb ik de koppeling bij 250K vervangen is goed te doen zelf maar wel wat werk.

succes

Aha, mede-eilandbewoner met goede ideeen.... Leg mij de afkorting DOP eens uit a.u.b.
Ik denk dat carter-ventilatie in elk geval aan laat pakken, al zou hij nu in orde zijn, de kans dat dit zo blijft lijkt mij gering als ik goed opmerk hier.