Carterontluchting gelijk vervangen?

Gestart door AdK, 25-02-2015 19:50:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AdK

Geachte forum-leden,
Bij het voorstellen had ik mijn actuele problemen al vermeld. (lekkage koelvloeistof en olie) Nu vraag/oproep voor advies...
Ik heb koelings-onderdelen besteld en worden volgende week gemonteerd (koelfan, thermostaat, expansievat). Dan test of koppakking wel/niet kapot is. Gelijktijdig controle (over)druk carterontluchting.
Daar gaat mijn vraag/oproep over.
Stel carter-ontluchting is wel oke, dan afwachten of toch vervangen?
Als koppakking nog goed is, ga ik toch wel de beruchte krukaskeerring laten vervangen, want hij lekt inderdaad flink, maar vraag me af wat wijs is... preventief carter-ontluchting toch maar doen of niet (euro-boompje is beetje kaal)  ???
ps: gaat over Volvo 850 uit 1996, 249678 km

henry classic v70

Wanneer de carterontluchting nog nooit vervangen is zou het geen overbodige luxe zijn om dit te doen. Immers zit deze er al ~19 jr. in en heeft 250dkm gelopen. Kmstand en leeftijd laat ook zien dat er waarschijnlijk vaker korte ritjes mee zijn gemaakt, kans dat de leidingen dicht zijn is daarom ook groter
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

NinaPaul

Bij mijn alter 1 dacht ik dat ook, 21 jaar niet gedaan.
Haal ik het allemaal los, helemaal niets verstopt of vervuild (natuurlijk wel zwart, maar geen aangekoekte olie). Alle leidingen wel vervangen, deze waren veelal broos/verweerd.

LET OP! Deze auto heeft wel altijd elke 7.500km een olie wissel gehad.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

cornelis-b

LET OP!

Waarom zet je dat er voor NP?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

cornelis-b

Als het geldboompje zo goed als kaal is geplukt adviseer ik zeker om de carterventilatie op zijn minst te controleren, de kering die lekt heeft een reden en de grote verdachte is de carterventilatie.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

henry classic v70

Citaat van: cornelis-b op 25-02-2015 22:47:12
LET OP!

Waarom zet je dat er voor NP?

Misschien dat elke 7500 km nieuwe olie invloed heeft op vervuiling van de CV
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

NinaPaul

Citaat van: henry classic v70 op 25-02-2015 22:51:16
Citaat van: cornelis-b op 25-02-2015 22:47:12
LET OP!

Waarom zet je dat er voor NP?

Misschien dat elke 7500 km nieuwe olie invloed heeft op vervuiling van de CV

Inderdaad.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

RoelNL

Citaat van: NinaPaul op 25-02-2015 22:57:50
Citaat van: henry classic v70 op 25-02-2015 22:51:16
Citaat van: cornelis-b op 25-02-2015 22:47:12
LET OP!

Waarom zet je dat er voor NP?

Misschien dat elke 7500 km nieuwe olie invloed heeft op vervuiling van de CV

Inderdaad.

Dikke eens veel olie wisselen zorgt voor minder aankoeken
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

AdK

Citaat van: henry classic v70 op 25-02-2015 22:51:16
Citaat van: cornelis-b op 25-02-2015 22:47:12
LET OP!

Waarom zet je dat er voor NP?

Misschien dat elke 7500 km nieuwe olie invloed heeft op vervuiling van de CV
Ik heb geen idee of regelmatig olie is gewisseld dat laatste plm 30.000 k. Daarvoor dealer-onderhouden volgens het boekje.

AdK

Krijg gelukkig reacties. Wel prettig. Aan de andere kant baal ik wel dat er best veel mis is met mijn kar. Kwam er achter dat er paar plekjes roest zijn. Wet van Murphy...  :police:

hansje

#10
Ik heb exact hetzelfde gehad, dacht eerst de krukaskeering, later tijdens het rijden steeds meer rookontwikkeling, het zandpad echt blauw. Dacht toen aan de klepseals. Naar Dirk geweest, in de tijd daarvoor ging ik steeds meer de turbo verdenken. Na controle door Dirk heeft ie dat ook bevestigd. Ruilturbo erop en heel veel minder maar niet weg. Nu tijdens stationair draaien/stoplicht begint ie direct te roken als een stoomboot. Dit legt de verdenking nu weer bij de klepseals. Carterventilatie was ook goed. Denk dat er ook een nokkenaskeering uitlicht. Heb op advies van Dirk 10W40 er in gedaan en filter.Vermoed dat dit er ook mee te maken heeft/ Ik ben van plan om de kop te laten reviseren ipv alleen de seals, afhankelijk wat er stuk is zit er niet zoveel prijsverschil in alleen de- en montage,pakkingen etc is nog even zoeken. Ik denk dat jij ook een combinatie van factoren heb.

Hans

twotone

Je moet 't zo zien; als de klus nog niet eerder gedaan is dan zijn die klepseals ~19 jaar oud, zelfde geld voor de keerringen, dus tja.. De kans dat ze wat lekken is aanwezig.
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

WhizzMan

Citaat van: twotone op 26-02-2015 16:48:56
Je moet 't zo zien; als de klus nog niet eerder gedaan is dan zijn die klepseals ~19 jaar oud, zelfde geld voor de keerringen, dus tja.. De kans dat ze wat lekken is aanwezig.

An sich veroudert het materiaal van die seals/keringen niet vanzelf. Dat komt door oude olie en warmtewisselingen en natuurlijk slijtage door kilometers maken. Alleen 19 jaar zegt dus niet veel, maar in combinatie met gebruik en kilometerstand wel.

NinaPaul

Citaat van: WhizzMan op 27-02-2015 15:54:38
Citaat van: twotone op 26-02-2015 16:48:56
Je moet 't zo zien; als de klus nog niet eerder gedaan is dan zijn die klepseals ~19 jaar oud, zelfde geld voor de keerringen, dus tja.. De kans dat ze wat lekken is aanwezig.

An sich veroudert het materiaal van die seals/keringen niet vanzelf. Dat komt door oude olie en warmtewisselingen en natuurlijk slijtage door kilometers maken. Alleen 19 jaar zegt dus niet veel, maar in combinatie met gebruik en kilometerstand wel.

Wat een onzin!

Natuurlijk slijten (verouderen) kunstoffen wel! En bewegende delen zijn ook nog onderhevig aan o.a. mechanische (en thermische) slijtage.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

UserID6342

Bij ons wel, maar bij Whizzman niet :evil: ;D ;D