Wat is beter/fijner? MT of AT ?

Gestart door Boeijke, 07-03-2015 00:11:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boeijke

Ipv in een niet daarvoor gestemd topic kunnen we hier verder kletsen over de keuze van je versnellingsbak.
Misschien willen de mods nog wel even knippen en plakken en klaar.  ;D

Zal zelf aftrappen. Nu mijn eerste AT. 20 jaar eerder moeten doen.

dielie850

Ik zeg lekker harken ;D
Je bent sneller weg bij het stoplichten  :eusa_dance:
En je valt tijdens het rijden in de stad niet in slaap omdat je verder niks anders doet dan met 2 handjes het stuur vast houd :eusa_wall:

cornelis-b

Diverse MT's gereden en begonnen met een gechipte V70 2.5D AT en dat vond ik super relaxed rijden en pittig genoeg. Daardoor was ik overtuigd dat er niks mis is met een AT. Mijn S70R look-a-like was ook een AT en meer dan snel genoeg, zijn er genoeg op het forum die daar van genoten hebben. Nu weer een AT en ook die gaat als ik op het gas ga super vooruit, lekker snel invoegen en flink doorhalen tot 6000 toeren is geen probleem en 248km op de GPS was in Duitsland geen probleem. Ik vond het snel genoeg voor dat oude hok en ben weer van het gas gegaan.

Enige probleem met een AT is dat je hem niet kan aan duwen / trekken als de accu spanning te laag is.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

diederickvolvo

ik rij nu een v70 bi-fuel mt, en dat is tot nu ook het enigste te noemen nadeel. ik zou liever een at willen

Hengeveld

#4
Als geld/verbruik geen rol speelt:
Als dagelijkse auto:
Onder de 200pk MT. Boven de 200pk AT.
Als sportieve auto ernaast: MT.

Heerlijk discussietopic dit. Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak en persoonlijke omstandigheden.

rpakuypers

#5
Diverse Volvo's gehad met beide typen en ik zweer bij een at. Het meest relaxed rijden in combi met de cc en zo heerlijk als in mijn Zwitserse 760-GLE met V6 en at destijds zal ik nooit meer rijden ........ ben in ieder geval blij met mijn 10V at.

Groet,
Roger

Kees Flodder

ik rij zo'n 35.000 km per jaar in mn V70 2.5 10v op LPI MT en begin steeds meer zin te krijgen in een AT!
Dat schakelen en vooral het koppelen bij langzaam rijden begint me steeds meer tegen te staan. Ik heb me dan ook voorgenomen dat wanneer de koppeling, versnellingsbak of dual mass vliegwiel het begeeft, ik de auto ombouw naar AT.

De C70 T5 daarintegen heb ik heel bewust met handbak gekocht! Die paar duizend fun kilometers per jaar vind ik heerlijk om lekker sportief te schakelen!

daanium

Bij mij eigenlijk een vergelijkbaar idee, ik heb nu nog een automaat in de C70 zitten, maar omdat ik hem niet dagelijks gebruik (eigenlijk alleen in het weekend en op vakantie) denk ik dat ik meer plezier heb van een handbak. Zoals al eerder gezegd werd, vind ik ook 'dat je wat te doen hebt' tijdens een lange rit.  Al moet ik ook eerlijk bekennen dat in een automaat op vakantie gaan óók heerlijk was. Geen minuut hoeven vervelen in de auto.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Jelmar

Citaat van: dielie850 op 07-03-2015 00:29:05
Ik zeg lekker harken ;D
Je bent sneller weg bij het stoplichten  :eusa_dance:
En je valt tijdens het rijden in de stad niet in slaap omdat je verder niks anders doet dan met 2 handjes het stuur vast houd :eusa_wall:

Sneller weg met een MT bij stoplichten? Dat dacht ik niet.  Als je met een MT je koppeling op laat komen rolt een AT al weg ;)
En als je bij een MT teveel gas geeft met op laten komen van de koppeling gaan je banden direct in rook op ;D

Hoe dan ook; voor dagelijks verkeer, beetje file, beetje stadsverkeer; AT zonder twijfel.
Is het je 2e auto of 'speelgoed'? MT hands down, lekker een beetje 'spelen'.
850R

vincen tdi

Vaak met aanhanger rijden is ook nog een overweging voor een MT.
wegrijden met een AT vindt ik vaak wel lekkerder klinken   :eusa_shifty:
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

glenfiddich1983

#10
Ik heb MT, maar wilde eigenlijk ten tijde van de aankoop al liever een AT. De S70 was verder in alle opzichten precies wat ik zocht, dus MT ipv AT was mijn enige compromis.

Eigenlijk hoort in een comfortabele auto met hoger vermogen mijns inziens gewoon een automaat. Het is gewoon zoveel relaxter, wegspurten zonder dat opgefokte geschakel.

Ik vind dat "wat te doen hebben onder het rijden" zwaar overdreven, en eigenlijk beslist niet opwegen tegen het comfort van een automaat. Maar misschien dat sommigen een automaat meer "iets voor vrouwen" vinden? ;)

En schakelen sportiever? Ik persoonlijk vind dat altijd zo'n kulargument. De auto doet al het werk al, en dan zou dat beetje harken met je rechterhand ineens "sportief" zijn? Als ik sportief wil zijn met mijn handen, dan ga ik wel een uurtje trainen met de dumbbells ofzo.

Afijn, het stoort me totaal niet dat ik een handbak heb hoor, ben eigenlijk niet anders gewend, maar stiekem had ik gewoon liever een automaat gehad :)
De volgende auto wordt beslist een automaat, ik zal dit compromis er op terugkijkend eigenlijk niet nog eens maken.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

The Volvoboy

MT. Ik ben de baas over welke versnelling er gekozen wordt, niet het brein onder de motorkap :evil:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

V70 400K+

Mijn handtekening zegt genoeg :eusa_whistle:

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

henry classic v70

Een AT kost meer > brandstof en wegenbelasting :evil:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Sbv

Ieder zo zijn of haar voorkeur. Ik heb zelf graag een AT, waarom. Ik rij graag maar ben gewoon lui. In mijn 850 CY had ik een handbak, maar wou toch wel weer graag een AT. Het is voor mijn een stuk extra comfort en gemak. Extra WB en verbruik zijn zaken die mij echt niet boeien. Comfort en gemak wegen zwaarder ;D