Wanneer komt de turbo in bij een automaat

Gestart door janpy, 13-03-2015 20:03:34

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Grappig, bij mij lijkt het net andersom:
Mijn volledig standaard 855 2.3 T-5 aut. '95 was niet te verleiden om een versnelling terug te schakelen bij gas geven, no matter hoe hard ik ook intrapte, niet op benzine, niet op gas.
Er was wel enig verschil tussen de eco en sport stand waarneembaar.
Nu ik een gechipte ECU heb is dat volledig anders. Bij half gas op de snelweg schakelt hij in eco stand helemaal niet terug maar gaat er heerlijk op het hogere koppel van tussen, precies wat ik wil.
Geef ik echter meer dan half gas, dan doet hij een stapje terug en gaat er navenant sneller vandoor.
In alle gevallen gaat wel de lockup eraf natuurlijk, hoe zachtjes je het gas ook raakt, alleen in cruisecontrol gebeurt dat nauwelijks (wel bij heuveltjes, tunnels, viaducten).
In de sport stand gaat hij, als het toerenbereik het toelaat zelfs twee stapjes terug, hoe kort dat ook mag duren en
gaat er dan vandoor als de brandweer. In de praktijk heb ik de sportstand nooit meer nodig, want de eco stand is nu super responsive en met volledig voorspelbaar gedrag.
Dat was met de standaard ECU echt heel anders (volledig onvoorspelbaar of ik kick-down kreeg of niet).
Sinds de chipped ECU rijdt de auto ook nog eens 10-15% zuiniger overall. Leuke bonus, hoewel het voorheen wel heel erg onzuinig was.
Mijn chipped ECU biedt ongeveer hetzelfde aantal pks als origineel, maar doet iets meer koppel (+10% tov origineel 300Nm) bij 2000rpm en
loopt dan op naar de hoogste waarde van +35%(benzine)...+45%(LPi) tusssen 3750...6000rpm, altijd, niet tijdelijk (gemeten in Goes). "Ietsje" meer koppel dus.

Van een 855R 2.3 aut. weet ik (heb er zelf mee gereden) dat die in eco stand bij aandringen een stapje terug doet, de turbodruk meter slaat tot ca. 3500rpm tot de helft uit, daarna geheel.
In de sport stand gebeurt dat eerder (dus minder aandringen op het gaspedaal nodig), maar verder hetzelfde gedrag ongeveer (er zijn nog wat verschillen).
Een heel fijn karakter vind ik dat, je ziet goed de boost functie van de standaard R ECU werken en het werkt allemaal zonder drama en lijkt eenparig te versnellen.
Van een handbak 850R weet ik dat niet, nooit gereden.
Mijn standaard T-5 ECU heeft dat niet zo en de turbodrukmeter komt nooit boven de helft van het wit uit.
Uiteraard slaat de meter bij mijn chipped ECU vrij vaak naar het eind van het wit, maar wel met een heel ander karakter dan van de R.
Zeg maar: het sleept eraan bij alle toerentallen als een dolle (dus in alle versnellingen wielspin bij teveel gas),
maar het geeft geen snelheidssensatie door piekdruk in je rug ofzo bij gewoon gas, ook al gaat het wel snel, het gaat allemaal heel soepel.
Ook fijn, maar toch anders als bij de R ECU (aut.)
Als ik mocht kiezen, koos ik toch voor de standaard R ECU (aut.), misschien ;-)

Ik vermoed dat je auto gechipt is?
Volvo: Mutatis Mutandis

janpy

Van een 855R 2.3 aut. weet ik (heb er zelf mee gereden) dat die in eco stand bij aandringen een stapje terug doet, de turbodruk meter slaat tot ca. 3500rpm tot de helft uit, daarna geheel.

Klopt, doet mijn R ook, behalve dat die van mij maximaal tot de helft witte deel, mischien ietsje meer.
Volgens mij is de auto niet gechipt,

Wel de thermostaat en temp sensor vervangen, verbruikt van 1:7.5 naar 1:8.5, scheelt toch weer.
Oja op gas.

Groets Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

855T5+

Sorry: ik bedoelde niet tot de helft van de meter, maar tot de helft van het wit (vanaf begin gas geven, zeg 2500rpm) tot ongeveer 3500rpm daarna tot het eind van het wit bij gas blijven geven, totdat natuurlijk de toeren "op" zijn.

janpy

Dat doet die van mij echt niet
bij vol gas niet verder dan helft van witte deel, ik heb begrepen dat dit wel zon beetje normaal is bij een ongechipte R is.
En dat dit neer komt op 0,5 bar, en dat het eind ongeveer 1 bar is

groet
Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

cornelis-b

Jammer dat je zo'n eind van Zaanstad afwoont Jan anders kon je eens testen met mijn ECU.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

855T5+

Citaat van: janpy op 19-03-2015 20:55:22
Dat doet die van mij echt niet
bij vol gas niet verder dan helft van witte deel, ik heb begrepen dat dit wel zon beetje normaal is bij een ongechipte R is.
En dat dit neer komt op 0,5 bar, en dat het eind ongeveer 1 bar is

groet
Jan

Dat is normaal bij mijn ongechipte T-5 (dus met de originele ECU), maar die heeft dan ook geen boostfunctie zoals een originele 850 (T-5)R ECU wel heeft.
Anyway: wie met een R kan zijn/haar ervaringen verder nog hier delen?

RoelNL

Zelf heb ik nog een Italiaanse t5r handbak, 15g turbo en ongechipt deze voelt veel minder explosief dan mijn v70 met 18t.

Het turbodruk metertje komt nu tot ongeveer 5/6 van de complete turbodruk balk. Het gaat wel heel soepel maar niet dat ik denk van nou dit gaat snel.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

konniekip

Bij mij komt de turbo vanaf 2500 rpm erin. Loopt dan tot 1,3 bar.. flink stuk voorbij het witte.
Beste resultaat heb je bij half gas op de snelweg. Lockup is dan geactiveerd en hij schakelt ook niet terug dan. Je sleurt dan zo tot 200km +
Trappen geeft een kick-down en helaas minder koppel door verlies in de koppelomvormer en lagere druk tot ca 1,1 bar.

Overigens vraag ik me af wat de maximumsnelheden met turbo en automaat zijn hier..

cornelis-b

Citaat van: konniekip op 19-03-2015 22:21:16
Bij mij komt de turbo vanaf 2500 rpm erin. Loopt dan tot 1,3 bar.. flink stuk voorbij het witte.
Beste resultaat heb je bij half gas op de snelweg. Lockup is dan geactiveerd en hij schakelt ook niet terug dan. Je sleurt dan zo tot 200km +
Trappen geeft een kick-down en helaas minder koppel door verlies in de koppelomvormer en lagere druk tot ca 1,1 bar.

Overigens vraag ik me af wat de maximumsnelheden met turbo en automaat zijn hier..

Goede vraag Konstant, ik heb in Duitsland 240 op de teller gehad en had nog gas over maar vond het hard genoeg op dat moment.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

razorx

Standaard staat de begrenzer op 238 km/h.

konniekip

Citaat van: cornelis-b op 19-03-2015 22:35:54

Goede vraag Konstant, ik heb in Duitsland 240 op de teller gehad en had nog gas over maar vond het hard genoeg op dat moment.
Staat bij die snelheid de turbo nog vol druk te leveren?
Lijkt me wel leip om lang onder vollast de turbo aan te spreken ivm hitte en smering.

konniekip

Citaat van: cornelis-b op 19-03-2015 22:35:54

Mja, ik heb op de A9 de wijkertunnel uitkomend wel eens 210 gedraaid, maar harder moest toen zeker kunnen.

V70R^2

Citaat van: razorx op 19-03-2015 22:37:10

Automaat heeft geen begrenzer bij mijn weten en een langere overbrenging, std teller tot 260km.h loopt die ruim uit bij mij, gps net over de 250km/h.

cornelis-b

Toch maar weer eens naar Duitsland dan ;D

Zeg maar Henk tegen mij

Piet

Citaat van: V70R^2 op 19-03-2015 23:42:19
Citaat van: razorx op 19-03-2015 22:37:10

Automaat heeft geen begrenzer bij mijn weten en een langere overbrenging, std teller tot 260km.h loopt die ruim uit bij mij, gps net over de 250km/h.

Toch wel. Standaard is hij in de software begrensd op 238 km.