320 mm conversie

Gestart door jandeman, 18-03-2015 12:52:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

NinaPaul

De remkracht blijft hetzelfde, de tractie van de banden bepaalt de limiet. Ook met de standaard remmen druk je hem zo de ABS in als je wil.

Grotere remmen betekenen niet dat je beter remt of met meer krachten, maar vaker achter elkaar een noodstop kunt maken zonder fading.

En er zit een verschil in bediening, maar met de gevraagde remvertraging (of dat nu max remmen is met origineel of 3newton met 4meter schijven)  zullen alle krachten op de rubbers hetzelfde zijn.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Sbv

Citaat van: innocenti op 03-04-2015 18:22:51

Citaat van: groen V70 op 03-04-2015 18:16:52
Als ik ga zoeken in vida kom ik uit bij een 1 zuiger remklauw voor de 16,5 inch schijf  dat is toch niet de goede?

we zoeken toch een klauw met 2 zuigers ??
De 2 zuiger remklauwen zitten op een xc60 en xc90. Dat zou mijn voorkeur zijn geweest. Daarom moet ik ff denken of ik mee ga doen. Dan kom je echt in de buurt van een BBK.
welke XC90 dan ? bij mijn weten heeft ook een T6 gewoon 1 zuiger alleen 336 schijven aan de voorzijde. Mijn XC60 heeft dacht ik ook maar 1 zuiger aan de voorzijde.
Op Taranis zijn V70n zitten 316 remmen voor(xc90 klauw) die kan met andere bracket 336 aan

innocenti

Citaat van: Sbv op 03-04-2015 20:08:39
Citaat van: innocenti op 03-04-2015 18:22:51

Citaat van: groen V70 op 03-04-2015 18:16:52
Als ik ga zoeken in vida kom ik uit bij een 1 zuiger remklauw voor de 16,5 inch schijf  dat is toch niet de goede?

we zoeken toch een klauw met 2 zuigers ??
De 2 zuiger remklauwen zitten op een xc60 en xc90. Dat zou mijn voorkeur zijn geweest. Daarom moet ik ff denken of ik mee ga doen. Dan kom je echt in de buurt van een BBK.
welke XC90 dan ? bij mijn weten heeft ook een T6 gewoon 1 zuiger alleen 336 schijven aan de voorzijde. Mijn XC60 heeft dacht ik ook maar 1 zuiger aan de voorzijde.
Op Taranis zijn V70n zitten 316 remmen voor(xc90 klauw) die kan met andere bracket 336 aan
http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-XC90-brake-caliper-front-right-D5244T18-17-TUM-2FN-36002410-bui-/111456253986

Sbv

Vida geeft XC60 en XC90 aan. Toch mij wiel er eens afhalen dan. Ik zou bijna zeker weten dat ik maar 1 zuiger heb en mijn vader met een T6 ook.


groen V70

#94
Nummer  36002410  en nummer 36002411   zijn remklauwen met 2 zuigers voor  xc 60 en 90  diesel  met 17"   en schijven van 336 mm

die zijn ook gelijk 3 x  zo duur wat ik kan vinden zowel 2e hands als nieuw (300 euro) p.st  

of dat gaat passen geen idee
I have my Dream


Sbv

gaat niet standaard passen. Afstand tussen de montage bouten is groter. Zo mooi zijn, dan passen de Brembo's van V70n R ook gelijk

-D©©©L-

Citaat van: Sbv op 03-04-2015 20:54:12
gaat niet standaard passen. Afstand tussen de montage bouten is groter. Zo mooi zijn, dan passen de Brembo's van V70n R ook gelijk

ff fusee aanpassen.

RoelNL

"Grotere remmen betekenen niet dat je beter remt of met meer krachten, maar vaker achter elkaar een noodstop kunt maken zonder fading"

Zelf heb ik de ervaring met mijn en 302mm schijven en 225 45 17 banden de auto op droge weg niet in de ABS getrapt krijg en dan zit mijn rempedaal echt tot op de bodem/noodstop. Ben benieuwd of het dalijk anders is als mijn schijven 320mm zijn en er grotere remblokken op zitten. Al met al heb je toch meer remoppervlak omdat de schijven en blokken groter zijn en dus wel meer weerstand op kunt wekken.

Beste is eigenlijk gewoon een remtest uitvoeren met 302 schijven en kijken binnen hoeveel meter je stil met 100kmh en zo'n zelfde test nog een keer doen alleen dan met 320 schijven. Zelf denk ik dat ik met de 320 schijven toch eerder stil sta dan met 302 schijven.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

855T5+

Citaat van: RoelNL op 04-04-2015 00:09:56
"Grotere remmen betekenen niet dat je beter remt of met meer krachten, maar vaker achter elkaar een noodstop kunt maken zonder fading"

Zelf heb ik de ervaring met mijn en 302mm schijven en 225 45 17 banden de auto op droge weg niet in de ABS getrapt krijg en dan zit mijn rempedaal echt tot op de bodem/noodstop. Ben benieuwd of het dalijk anders is als mijn schijven 320mm zijn en er grotere remblokken op zitten. Al met al heb je toch meer remoppervlak omdat de schijven en blokken groter zijn en dus wel meer weerstand op kunt wekken.

Beste is eigenlijk gewoon een remtest uitvoeren met 302 schijven en kijken binnen hoeveel meter je stil met 100kmh en zo'n zelfde test nog een keer doen alleen dan met 320 schijven. Zelf denk ik dat ik met de 320 schijven toch eerder stil sta dan met 302 schijven.
Als er verder niets is veranderd aan het remsysteem, dan zul je geen significant verschil meten, bij geljke weers- en wegomstandigheden, tenzij de 302mm schijven op waren natuurlijk, dus eigenlijk zou je dat moeten meten met allemaal nieuwe spulleboel. Van mijn werk bij de RDW (testbaan Lelystad in een grijs verleden) weet ik dat het reproduceren van metingen met auto's een heel gedoe is en je zomaar ver buiten de mogelijke meetfouten valt door verschillen in aanremmen etc. Je zult de test minstens 20 keer moeten herhalen met eletronische hulpmiddelen om de fouten eruit te krijgen en iets significants te zeggen en dat kunnen geen van beide schijven goed aan. Ik heb iig heel wat rode schijven meegemaakt toen.
Dus de 320mm zullen het dan ietsje langer uithouden, zoals  NinaPaul zegt.
Zelf merkte ik wel een verschil tussen de 280 en 302mm schijven: het leek net of ik bij dezelfde remvertraging minder hard moest trappen, maar beide schijven trap ik met gemak in de ABS. Als jij dat niet kan bij de 302mm schijven, dan lijkt er iets aan de hand met je remdruk, want het moet makkelijk kunnen, zelfs op een droge weg, tenzij je op super zachte slicks rijdt natuurljk, dan weet ik het niet. Maar volgens mij is dat niet helemaal road legal? ;-)
Volvo: Mutatis Mutandis

RoelNL

Mijn schijven/blokken zijn nu rondom nog geen 20000km oud dus dat is het probleem niet. Mijn banden hebben rondom meer dan genoeg profiel 5 a 6 mm merk is Continental. Ook heb ik geen meldingen in mijn remsysteem.

Als je dus sneller wilt stoppen heb dus ook nog een andere remdrukregelaar nodig die meer druk kan opbouwen?

Kan het me maar moeilijk voorstellen. Grotere schijven hebben meer oppervlak dus kun je toch ook harder remmen. Ik ga even googelen haha.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoelNL

Ik ben om  ;D

Inderdaad grotere schijven remmen niet harder maar voeren vooral beter warmte af.

Voordeel van grotere schijven is wel dat het makkelijker te doseren is en je makkelijker op je optimale remvermogen kan remmen zonder dat je in ABS gaat remmen en dus in theorie sneller stil zou moeten staan.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Jans Duiven


V70geRwin

Citaat van: RoelNL op 04-04-2015 00:53:31
Ik ben om  ;D

Inderdaad grotere schijven remmen niet harder maar voeren vooral beter warmte af.

Voordeel van grotere schijven is wel dat het makkelijker te doseren is en je makkelijker op je optimale remvermogen kan remmen zonder dat je in ABS gaat remmen en dus in theorie sneller stil zou moeten staan.

Rem jij bij 130 dan direct in het abs?
Zo niet kan je dus nog harder remmen.

RoelNL

Ik krijg mijn auto met droog weer sowieso niet in de ABS hoe hard ik ook rem en dat komt denk ik omdat mijn banden te breed zijn. Laatst had ik dat getest toen mijn LV schijf trilde, alleen kwam het toen omdat er nog een bevestigingsschroefje in het wiellager zat waardoor de schijf dus een klein beetje scheef op het wiellager zat en de boel trilde.

Ik kreeg hem toen met geen mogelijkheid in de ABS, kan ook komen omdat er 1 schijf krom opzat waardoor de abs computer een vertekent beeld kreeg en dus niet de maximale remdruk kon krijgen. Sinds ik rondom alle schijven en blokken nieuw heb ik het namelijk niet eer getest.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KIM

Roel: In onze auto's zit geen remdrukregelaar. De remdruk wordt elektronisch geregeld mbv het ABS. Electronic Brakeforce Distribution (EBD) heet dat.
Zoals 855T5+ al aangeeft moet je de auto met welk remsysteem dan ook en welke snelheid dan ook in het ABS moeten krijgen. Met grotere schijven ga je je problemen niet verhelpen. Wellicht dat de auto beter gaat vertragen maar het probleem bij jou zit in de remdruk.