Handbak of automaat?

Gestart door reneetje, 05-02-2005 20:02:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rudi

Citaat van: JCviggen op 06-02-2005 16:14:22
Citaat van: Ludo op 06-02-2005 16:01:02
welk koppel kan een automaat van een 850 dan wel aan.  ???
komt er ook een keer iemand met concrete cijfers. ???
of is het alweer van horen lullen.

;)


Ik denk niet dat er iemand concrete cijfers heeft, het is maar wat veilig wordt geacht op langere termijn.(rond de 350 Nm meestal?)

Ik denk ook niet dat er veel "van horen lullen" is aangezien het koppel wordt begrensd op de automaten door zowel volvo zélf als de chiptuners...

Ik heb anders 430Nm..waarom is hij nog niet stuk dan?Aisin warner en elke fabrikant zal op safe spelen.Ik ga m'n eigen weg,zien wat er nou van waar is over die verhalen vwb de AT.

Over dat niet sportief kunnen rijden met automaat...hoe kan het dan dat m'n banden zienderogen slijten en ondanks de AWD alles vrolijk staat te spinnen zodra ik gas geef?Volgens mij komt dat door een sportieve rijstijl ::) ;D
Dr.Go-Fast...

JCviggen

Rudi

ik denk dat de begrenzing vooral in de eerste versnelling gebeurt, eens goed op snelheid kan de boel wél veel hebben denk ik :)

Ik heb nooooooit gezegd dat je niet snel "kan" rijden met een automaat...enkel dat manueel in gelijke omstandigheden sneller is als je sportief wil rijden (en daarmee bedoel ik niet even een vrachtwagen inhalen ;) )

automaat of 5-bak is puur persoonlijk keuze wat het best bij je past. Er zijn alleen een boel nadelen verbonden aan de automaat, thats all I ever said. En een bak hoeft niet na een paar tienduizend km kapot te gaan van teveel koppel, er zijn enkel limieten die je best niet overschrijdt als je nog 100.000 km of meer van je bak wil genieten ;)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Edwin

#17
Citaat van: JCviggen op 06-02-2005 13:56:37
Edwin,

we hebben het hier over de automaat in de volvo 850 hé. Je kan best een race-automaat maken die veel beter is dan een manuele bak, vooral omdat het sneller schakelt en geen fouten maakt. Dat weet ik best.
De automaat van de volvo 850 daarentegen is duidelijk trager dan de 5-bak. Waar of niet???

En over dat koppel : ik weet best dat automaten op zich meer koppel aankunnen (zie ook de Mercedes bakken in de zware diesels en de AMGs) maar die in de volvo 850 écht niet hoor. Zelfs de nieuwste bakken van volvo (zie S60R geartronic) kunnen het max. koppel van de motor niet aan en zijn daarom begrensd en stukken trager dan de 6-bak. Zet een 2 gechipte T-5 aut en man naast elkaar en kijk welke de snellere is  ::)

Oke, ik dacht dat je het over automaten in het algemeen had. V.w.b. de Volvo (850) automaat weet ik alleen dat je inderdaad wel verhalen hoort hier op het forum dat ze niet veel aan zouden kunnen... Maar zoals Ludo ook al zegt vooral van horen zeggen, ik heb nog nooit van iemand gelezen dat ie de automaat ook daadwerkelijk aan gort gereden heeft, dus wat dat betreft heeft zelfs de 850 automaat ook mijn voordeel v/d twijfel!

Wat snelheid betreft heb je v.w.b de volvo automaten wel gelijk: zie de nieuwe V 70 R automaat met een 1.6 seconden langere acceleratietijd! :o Ze zouden toch echt eens een BMW of Mercedes moeten aanschaffen en dan uitzoeken hoe zij de automaten wel pk/koppel proof maken...  Aan de andere kant, volgens mij zit er in de XC90 V8 (mijn hopelijk nieuwe toekomstige volvo  ;) ) wel een nieuwe automaat die wellicht ook in de 60/70/80 serie komt!

Maar wat kracht, snelheid en levensduur betreft blijf ik erbij dat een MB / BMW automaat altijd sneller is dan een schakelversie! Die auto's mogen dan niet ieders smaak bekoren, dat ze de beste automaten ter wereld hebben staat buiten kijf!

En verder hebben ze beiden zo hun voor en tegens. Ik heb 3 jaar gelden eens 4 weken in een spiksplinternieuwe Lincoln Towncar V8 mogen sturen en die automaat beviel mij prima!  ;D (ik had zelf niet beter kunnen schakelen!  ;) ) Nu speelde daar de combinatie van oversized lederen zetels en luchtvering ook wel een rol denk ik  ;)

gr. Edwin. 8)


Rudi

Citaat van: JCviggen op 06-02-2005 19:13:00
Rudi

ik denk dat de begrenzing vooral in de eerste versnelling gebeurt, eens goed op snelheid kan de boel wél veel hebben denk ik :)

Ik heb nooooooit gezegd dat je niet snel "kan" rijden met een automaat...enkel dat manueel in gelijke omstandigheden sneller is als je sportief wil rijden (en daarmee bedoel ik niet even een vrachtwagen inhalen ;) )

automaat of 5-bak is puur persoonlijk keuze wat het best bij je past. Er zijn alleen een boel nadelen verbonden aan de automaat, thats all I ever said. En een bak hoeft niet na een paar tienduizend km kapot te gaan van teveel koppel, er zijn enkel limieten die je best niet overschrijdt als je nog 100.000 km of meer van je bak wil genieten ;)

Ben het wel met je eens dat een AT niet geschikt is voor een circuit,maar voor de rest kan je er toch aardig sportief mee rijden...met een handbak kan je ook niet eindeloos doorgaan zonder verdere aanpassingen toch...die van mij zit al grof over de limiet en in Juni wordt hij al 6 lentes,zonder problemen.

Maar het is zoals je zegt een keuze die je maakt.Eigenlijk zouden we een 2e auto moeten hebben ;D een Enzo of Carrera GT puur voor het weekend ;)
Dr.Go-Fast...

M a r c

Dit is meer een welles-nietes verhaal tussen automaat- en handbakrijders aan het worden...   ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Edwin

Citaat van: Rudi op 06-02-2005 19:55:23
Ben het wel met je eens dat een AT niet geschikt is voor een circuit,

Een AT is een groot begrip. Er zijn slome AT's maar als je een goede neemt zoals die van
BMW/MB dan is ie in bochtig parcours (en dus op circuit) altijd sneller dan MT, ALTIJD!!

Waarom denk jij dat de F1 met semi AT rijdt??

gr. Edwin.  8)

JCviggen

Citaat van: Edwin op 06-02-2005 20:28:12Waarom denk jij dat de F1 met semi AT rijdt??

Dat is wel absoluut niet te vergelijken met de automatische bakken die in "gewone" wagens zitten. De semi auto's uit de F1 hebben géén koppelomvormer en hebben dus niets te maken met een automaat zoals wij die kennen. Het is eigenlijk een manuele bak, waarbij het schakelen en ontkoppelen automatisch gebeurt simpelweg omdat de techniek het sneller en betrouwbaarder kan dan een mens.

Op circuit is een conventionele AT zoals jij aanhaalde van MB of BMW overigens niet sneller...anders hadden alle BMWs en Mercs die de Nürburgring bezoeken wel een AT :D
Je kan niet op dezelfde manier op de motor remmen en optimaal toerental behouden voor je weer op het gas gaat uit de bocht als je kan met een manuele bak.

er is trouwens weinig welles-nietes aan hoor marc, het zijn vaststaande feiten dat een 850 met automaat praktischer is in het verkeer, en een manuele bak sneller is ;) "beter" of "slechter" is in deze kwestie dus puur subjectief aangezien we appelen met dwergkiwi's aan het vergelijken zijn
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

JCviggen

Ludo,

nog niet gemeten op een testbank, zal rond de 400 Nm zitten zeker...iemand de gemeten cijfers met enkel een Rica chip? claim is 420 Nm geloof ik.

Zal nog omhooggaan als de DP er onder komt natuurlijk, maar ik ben niet helemaal tevreden van mijn powerband. Ik heb echt een bérg koppel rond de 3000-3500rpm en daarna valt het te snel terug naar beneden. Ik moet er echt voorzorgen dat ik geen volgas geef vanaf 3000rpm in 2e want dan rook ik enkel m'n banden op...deze powerband is wel redelijk goed op de autobahn...vanaf 130-140 in 5 op het gas is fenomenaal, maar dat kan ik in Belgie al niet doen ;)

Als ik de chip laat aanpassen na montage DP wil ik de max. turbodruk toch wat hoger in de toeren.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Rudi

Citaat van: JCviggen op 06-02-2005 19:13:00
Rudi

ik denk dat de begrenzing vooral in de eerste versnelling gebeurt, eens goed op snelheid kan de boel wél veel hebben denk ik :)

Volgens die Volvo automaat meneer had ik in de 1e versnelling ook veel meer koppel,de 430Nm...lijkt me vreemd toe maar goed.Maar maybe dat ik de tcm nog laat aanpassen,dan hebben we eindelijk een antwoord hoeveel de bak aankan ;D Maar daar ben ik nog niet uit,wel laat ik eea aanpassen als hij er mee ophoud.
Dr.Go-Fast...

M a r c

Citaat van: Edwin op 06-02-2005 20:28:12
Waarom denk jij dat de F1 met semi AT rijdt??

gr. Edwin.  8)

Denk je nou echt dat er een automatische versnellingsbak zoals wij die kennen met koppelomvormer onder een Ferrari F1 wagen hangt? Als ik jou was zou ik eerst maar eens mijn huiswerk doen. Onder een F1 auto hangt een handgeschakelde bak! Maar.... die wordt volautomatisch bedient door een pneumatisch systeem. De koppeling wordt alleen nog gebruikt met het wegrijden vanuit stilstand, het schakelen tijdens het rijden gaat computergestuurd en precies op toerental.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Edwin

Citaat van: MH op 07-02-2005 00:31:20
Citaat van: Edwin op 06-02-2005 20:28:12
Waarom denk jij dat de F1 met semi AT rijdt??

gr. Edwin.  8)

Denk je nou echt dat er een automatische versnellingsbak zoals wij die kennen met koppelomvormer onder een Ferrari F1 wagen hangt? Als ik jou was zou ik eerst maar eens mijn huiswerk doen. Onder een F1 auto hangt een handgeschakelde bak! Maar.... die wordt volautomatisch bedient door een pneumatisch systeem. De koppeling wordt alleen nog gebruikt met het wegrijden vanuit stilstand, het schakelen tijdens het rijden gaat computergestuurd en precies op toerental.

Als ik jou was zou ik maar eens goed lezen! Gelijk je oordeel klaar maar lezen ho maar. Ik zeg helemaal niet dat er een AT onder de F1 auto's hang! Ik zeg ook niet dat IEDERE automaat altijd sneller/beter is. Een goede automaat (zoals dus die van BMW/MB) is dat wel! Goed lezen Marc.

Ik zeg dus alleen dat een goede AT het sneller kan en daardoor altijd sneller is dan een MT! Techniek is in dit geval dus sneller dan mens! Maar je geeft mij zelf al gelijk want je zegt het zelf : nu gebeurt het ook door een pneumatisch systeem en computer dus AUTOMATISCH en wat zit er in dat woord Marc, precies het woord AUTOMAAT!! Goed lezen he!

Dat is mijn mening en ik denk dat ik gelijk heb (ook dat is dan weer mijn mening!)  ;)
En nu stop ik met deze discussie want het is way off topic!  ;D

gr. Edwin.  8)

Reitse

Marc? Dat schakelen he, dat ging vorig jaar toch weer handmatig? (met die speelgoedhandletjes achter het stuur...)

JCviggen

#27
Citaat van: Reitse op 07-02-2005 09:56:25
Marc? Dat schakelen he, dat ging vorig jaar toch weer handmatig? (met die speelgoedhandletjes achter het stuur...)

eigenlijk nog steeds hetzelfde, de bak en het schakelmechanisme zijn hetzelfde als vroeger, enkel wordt het schakelen nu bestuurd via paddles aan het stuur ipv door een computer (waarin zelfs de individuele bochten van het circuit werden geprogrammeerd)
Dat computerschakelen heeft toch maar 1 of 2 seizoenen geduurd geloof ik, daarvoor was het ook met de paddles.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Yackall

#28
Citaat van: MH op 07-02-2005 00:31:20
Citaat van: Edwin op 06-02-2005 20:28:12
Waarom denk jij dat de F1 met semi AT rijdt??

gr. Edwin.  8)

Denk je nou echt dat er een automatische versnellingsbak zoals wij die kennen met koppelomvormer onder een Ferrari F1 wagen hangt? Als ik jou was zou ik eerst maar eens mijn huiswerk doen. Onder een F1 auto hangt een handgeschakelde bak! Maar.... die wordt volautomatisch bedient door een pneumatisch systeem. De koppeling wordt alleen nog gebruikt met het wegrijden vanuit stilstand, het schakelen tijdens het rijden gaat computergestuurd en precies op toerental.

Zoals ik al zei: Sequentieel en in dit geval ook nog fly-by-wire. Je bedient hem wel met je handjes, maar 't is toch net iets anders dan handgeschakeld in een gewone auto voor op de weg. En ze hebben inderdaad 2 seizoenen met volautomatisch gereden, waarbij ze wel de mogelijkheid hadden om voor te programmeren (1 druk op de knop van 6 naar 2 bijvoorbeeld). Maar by-all-means toch echt meer AT dan MT.


Citaat van: JCviggen op 05-02-2005 22:29:47
Uiteindelijk wilde ik in een ietwat sportieve auto absoluut een manuele bak. Een automaat verliest eenmaal duidelijk een stuk meer pk's naar de wielen toe, en een automaat leent zich ook niet echt in sportief rijden (buiten in rechte lijn dan). Bovendien kunnen ze moeilijk veel pk's hebben (koppel begrensd) en kunnen ze grote kosten met zich meebrengen als ze er de brui aan geven.

Dat neemt niet weg dat ze beter zijn om in het dagelijks verkeer te pendelen, maar op sportief gebied vind ik ze veel minder geschikt. Daarom dat ik geen T-5R aut. wilde


Mmm, eerst hebben we het over een 'ietwat sportieve auto' en later gaat het ineens alleen nog maar over de 850. Was ook van mening dat het over AT vs MT ging in het algemeen. Overigens denk ik wel dat Volvo het koppel op de AT's  puur alleen begrenst vanwege imago. Ze mogen tenslotte niet stuk gaan. En bij de T5R zit er toch  helemaal geen verschil in koppel tussen de AT en MT? Dat is toch pas bij latere modellen toegepast?


De discussie begon ongeveer met :'je bent een oude lul als je AT rijdt' en 'een AT is niet geschikt om sportief te rijden'. De link naar de Formule 1 was alleen bedoeld om aan te geven dat je geen standaard MT nodig hebt om sportief te rijden. En ook om min of meer aan te geven dat 2 bovengenoemde stellingen net zo ouderwets zijn als 'met lpg gaat je motor minder lang mee en moet je vaker je kleppen stellen' (wordt hydraulische geregeld, duh).

Citaat van: reneetje op 06-02-2005 12:57:48
Toen ik nog jong was en weinig ervaring had dacht ik daar ook zo over.  Nog maar 30 jaar tot aan mijn pensioen. ;D

Citeer

Dus je bent nu pas 50 jaar ?  (snotneus) ;D

Rene  ;)

Pas 50? Pensioengerechtigde leeftijd in Nederland ligt toch op 90?  ;D

Thijs.(die in de WWII nog Mustangs heeft gevlogen)

mehn

Citaat van: Reitse op 07-02-2005 09:56:25
Marc? Dat schakelen he, dat ging vorig jaar toch weer handmatig? (met die speelgoedhandletjes achter het stuur...)

Dat is weer wat anders Reitse. Dat is de het handmatig bedienen van de automatisch aangestuurde handbak (fly by wire). Er zit namelijk geen mechanische verbinding tussen de flippers achter het stuur en de versnellingsbak  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: