Handbak of automaat?

Gestart door reneetje, 05-02-2005 20:02:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reitse

Citaat van: mehn op 07-02-2005 11:07:08
Citaat van: Reitse op 07-02-2005 09:56:25
Marc? Dat schakelen he, dat ging vorig jaar toch weer handmatig? (met die speelgoedhandletjes achter het stuur...)

Dat is weer wat anders Reitse. Dat is de het handmatig bedienen van de automatisch aangestuurde handbak (fly by wire). Er zit namelijk geen mechanische verbinding tussen de flippers achter het stuur en de versnellingsbak  ;)
Is het daarmee dan een automaat, semi-automaat, handbak met kietelstroompjesbesturing, nergens mee te vergelijken of gewoon te duur om nog nuttig te kunnen zijn ;)

M a r c

Citaat van: Edwin op 07-02-2005 09:42:51
Citaat van: MH op 07-02-2005 00:31:20
Citaat van: Edwin op 06-02-2005 20:28:12
Waarom denk jij dat de F1 met semi AT rijdt??

gr. Edwin.  8)

Denk je nou echt dat er een automatische versnellingsbak zoals wij die kennen met koppelomvormer onder een Ferrari F1 wagen hangt? Als ik jou was zou ik eerst maar eens mijn huiswerk doen. Onder een F1 auto hangt een handgeschakelde bak! Maar.... die wordt volautomatisch bedient door een pneumatisch systeem. De koppeling wordt alleen nog gebruikt met het wegrijden vanuit stilstand, het schakelen tijdens het rijden gaat computergestuurd en precies op toerental.

Als ik jou was zou ik maar eens goed lezen! Gelijk je oordeel klaar maar lezen ho maar. Ik zeg helemaal niet dat er een AT onder de F1 auto's hang! Ik zeg ook niet dat IEDERE automaat altijd sneller/beter is. Een goede automaat (zoals dus die van BMW/MB) is dat wel! Goed lezen Marc.

Ik zeg dus alleen dat een goede AT het sneller kan en daardoor altijd sneller is dan een MT! Techniek is in dit geval dus sneller dan mens! Maar je geeft mij zelf al gelijk want je zegt het zelf : nu gebeurt het ook door een pneumatisch systeem en computer dus AUTOMATISCH en wat zit er in dat woord Marc, precies het woord AUTOMAAT!! Goed lezen he!

Dat is mijn mening en ik denk dat ik gelijk heb (ook dat is dan weer mijn mening!)  ;)
En nu stop ik met deze discussie want het is way off topic!  ;D

gr. Edwin.  8)

Als je goed leest Edwin zie je dat ik alleen reageer op jouw statement over een semi AT in een F1 wagen. Over welke bak nu wel of niet sneller schakelt of welke nu sterker is laat ik me niet eens uit.... Feit is dat een F1 dus gewoon met een handbak rijdt en niet met een AT (wat voor Automatische Transmissie staat), en hoe deze bedient wordt is irrelevant. Een handbak blijft een handbak, ook al wordt die automatisch bedient.

Je hoeft dus helemaal niet zo fel te reageren want je hebt dus helemaal géén gelijk (en dat is mijn mening).
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

volvo850freak

kom op mensen gewoon een handbak je koopt een sportive auto koop dan met handbak

Rad

Citaat van: MH op 07-02-2005 17:20:20
Citaat van: Edwin op 07-02-2005 09:42:51
Citaat van: MH op 07-02-2005 00:31:20
Citaat van: Edwin op 06-02-2005 20:28:12
Waarom denk jij dat de F1 met semi AT rijdt??

gr. Edwin.  8)

Denk je nou echt dat er een automatische versnellingsbak zoals wij die kennen met koppelomvormer onder een Ferrari F1 wagen hangt? Als ik jou was zou ik eerst maar eens mijn huiswerk doen. Onder een F1 auto hangt een handgeschakelde bak! Maar.... die wordt volautomatisch bedient door een pneumatisch systeem. De koppeling wordt alleen nog gebruikt met het wegrijden vanuit stilstand, het schakelen tijdens het rijden gaat computergestuurd en precies op toerental.

Als ik jou was zou ik maar eens goed lezen! Gelijk je oordeel klaar maar lezen ho maar. Ik zeg helemaal niet dat er een AT onder de F1 auto's hang! Ik zeg ook niet dat IEDERE automaat altijd sneller/beter is. Een goede automaat (zoals dus die van BMW/MB) is dat wel! Goed lezen Marc.

Ik zeg dus alleen dat een goede AT het sneller kan en daardoor altijd sneller is dan een MT! Techniek is in dit geval dus sneller dan mens! Maar je geeft mij zelf al gelijk want je zegt het zelf : nu gebeurt het ook door een pneumatisch systeem en computer dus AUTOMATISCH en wat zit er in dat woord Marc, precies het woord AUTOMAAT!! Goed lezen he!

Dat is mijn mening en ik denk dat ik gelijk heb (ook dat is dan weer mijn mening!)  ;)
En nu stop ik met deze discussie want het is way off topic!  ;D

gr. Edwin.  8)

Als je goed leest Edwin zie je dat ik alleen reageer op jouw statement over een semi AT in een F1 wagen. Over welke bak nu wel of niet sneller schakelt of welke nu sterker is laat ik me niet eens uit.... Feit is dat een F1 dus gewoon met een handbak rijdt en niet met een AT (wat voor Automatische Transmissie staat), en hoe deze bedient wordt is irrelevant. Een handbak blijft een handbak, ook al wordt die automatisch bedient.

Je hoeft dus helemaal niet zo fel te reageren want je hebt dus helemaal géén gelijk (en dat is mijn mening).

Ik denk dat het hier draait om de vraag:

"Wat is een automatische transmissie?"

Hangt dit af van de gebruikte techniek of de manier waarop hij bedient dient te worden?

Volgens mij is een automatische transmissie een systeem waarbij het schakelmoment wordt bepaald door het systeem. Tevens wordt het veranderen van overbrenging geheel door het systeem uitgevoerd zonder tussenkomst van de bestuurder.

Bij een handbak wordt door de bestuurder rechtstreeks op een mechanische wijze de koppeling tussen motor en versnellingsbak bediend en worden de verschillende overbrengingen van de versnellingsbak handmatig en mechanisch gekozen. De bestuurder bepaalt hoe en wanneer er geschakeld en / of gekoppeld wordt.

Daarnaast bestaan er allemaal tussenvormen waarbij een gedeelte van de handelingen door het systeem worden overgenomen.

Het komt steeds meer voor dat het schakelen servogestuurd is. Hierbij wordt de kracht die nodig is om te veranderen van overbrenging door het systeem geleverd. Ook kan het zijn dat de koppeling servogestuurd (hydraulisch, elektrisch) is (plaatkoppeling).

De snelheid van schakelen en het rendement van de transmissie hangt helemaal af van de gekozen techniek (plaatkoppeling, koppelomvormer met vloeistof).

Is een F1 bak binnen deze definitie een automatische bak? Het reglement van de F1 schrijft voor dat er een onderbreking van de aandrijfkracht tijdens het schakelen moet zijn, wat het gebruik van een koppeling veroorzaakt. Daarbij mag deze koppeling best door servo's bediend worden, maar de vraag is of de bestuurder het schakelmoment bepaalt .
Ik meen dat het schakelmoment nu zelfs al door het systeem bepaalt wordt.
Het schakelen gebeurd ook volgens het fly-by-wire systeem waarbij er een elektrische schakelaar gebruikt wordt (stuurflippers) om aan te geven dat er door het systeem geschakeld moet worden. Servo's voeren de daadwerkelijke schakelactie in de bak uit.

Maar zoals ik al zei: Wat is een automatische bak? Hoe ruim definieer je "automatisch"?

JCviggen

Citaat van: Rad op 13-02-2005 14:29:39
Maar zoals ik al zei: Wat is een automatische bak? Hoe ruim definieer je "automatisch"?

Als we even niet muggenziften en enkel kijken naar de toepassing in straatauto's (waar het uiteindelijk toch over gaat) dan is een "automatische bak" een bak met koppelomvormer. Geen koppelomvormer, geen automatische bak. Het is ook de koppelomvormer die de "nadelen" van een automaat veroorzaakt.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Entuscan

Citaat van: volvo850freak op 13-02-2005 11:39:07
kom op mensen gewoon een handbak je koopt een sportive auto koop dan met handbak

Snif, ik had niet te kiezen .... enkel AT's van gemaakt
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Rad

Citaat van: JCviggen op 13-02-2005 14:33:04
Citaat van: Rad op 13-02-2005 14:29:39
Maar zoals ik al zei: Wat is een automatische bak? Hoe ruim definieer je "automatisch"?

Als we even niet muggenziften en enkel kijken naar de toepassing in straatauto's (waar het uiteindelijk toch over gaat) dan is een "automatische bak" een bak met koppelomvormer. Geen koppelomvormer, geen automatische bak. Het is ook de koppelomvormer die de "nadelen" van een automaat veroorzaakt.
En de multitronic van Audi dan?
Feit is dat wij gewend zijn aan de traditionele koppelomvormers met olie en schoepenraderen. Deze leveren een erg laag rendement. De lamellenkoppeling in de multitronic geeft een veel hoger rendement.
Let wel: in wezen zijn koppelingsplaten ook koppelomvormers!

mr T

Citaat van: Entuscan op 13-02-2005 14:46:24
Citaat van: volvo850freak op 13-02-2005 11:39:07
kom op mensen gewoon een handbak je koopt een sportive auto koop dan met handbak

Snif, ik had niet te kiezen .... enkel AT's van gemaakt

Met alle files in nederland geef ik de voorkeur aan een automaat, bijkomend voordeel is dat je bij een stoplicht altijd in de goede versnelling staat en vaak sneller bent als een handbak wanneer het licht op groen springt.
Gr. Marcel

Rudi

Citaat van: JCviggen op 13-02-2005 14:33:04
Citaat van: Rad op 13-02-2005 14:29:39
Maar zoals ik al zei: Wat is een automatische bak? Hoe ruim definieer je "automatisch"?

Als we even niet muggenziften en enkel kijken naar de toepassing in straatauto's (waar het uiteindelijk toch over gaat) dan is een "automatische bak" een bak met koppelomvormer. Geen koppelomvormer, geen automatische bak. Het is ook de koppelomvormer die de "nadelen" van een automaat veroorzaakt.

Nadelen van een AT is maar betrekkelijk vind ik tenminste voor onze straat auto's.PK verlies kan je opvangen door extra te tunen.Ik heb hier in de buurt ook een bochtig  'parcours' en die is prima snel te rijden met AT.Met beide types aandrijving moet je met gas er op door een bocht dus...of eigenlijk een bocht uit maar dat gaat prima AT hoeft niet te zoeken of zo.

Enige wat overblijft is het inhouden bij volgas maar dat is ook wel te verhelpen.
Dr.Go-Fast...

Jan_D.

Argumenten of gevoelens? Gisteren een dagje S60 (MT,2.4) van de dealer te leen. Rijdt zonder meer lekker, maar ik miste veel power en zeker in de in totaal 10 kms file  :'( die ik gisteren meemaakte, vooral de AT!

Persoonlijk geef ik dus de voorkeur aan AT; en wat is "sportief rijden" nu precies???? ???


Groet,

Jan

elianmars

Citaat van: Jan_D. op 10-03-2005 20:26:41wat is "sportief rijden" nu precies???? ???


Groet,

Jan

Simpel, de bak in de sportstand zetten en het gaspedaal naar beneden trappen!  ;D ;D

Jan_D.

Citaat van: elianmars op 10-03-2005 21:31:24

Simpel, de bak in de sportstand zetten en het gaspedaal naar beneden trappen!  ;D ;D

Ja, om eens iets te noemen!!! ;D

Jan

BartT5R

Anders monteren we toch allemaal een variomatic, dan zijn we van die hele versnellingsbak verlost. ;D
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Jan_D.

Citaat van: BartT5R op 12-03-2005 10:03:09
Anders monteren we toch allemaal een variomatic, dan zijn we van die hele versnellingsbak verlost. ;D

En dan dezelfde topsnelheid in voor- en achteruit!

;D

BartT5R

Citaat van: Jan_D. op 12-03-2005 13:58:31
Citaat van: BartT5R op 12-03-2005 10:03:09
Anders monteren we toch allemaal een variomatic, dan zijn we van die hele versnellingsbak verlost. ;D

En dan dezelfde topsnelheid in voor- en achteruit!

;D
Organiseren we de elandrun achteruitrijden ;D
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.