Is er iets mis??

Gestart door Remi89, 23-03-2015 17:11:11

Vorige topic - Volgende topic

Remi89

Vanmorgen ging ik mijn oliepijlen en er zat gele smurrie op de peilstok, alleen op de peilstok en niet als ik de oliedop losdraai daar is alles helder zwart en schoon. Maar nu is ook mijn koelvloeistof een beetje bruinachtig is dit foute boel of is de koelvloeistof gewoon aan vervanging toe en is de smurrie te wijden aan veel kleine stukjes rijden??

cornelis-b

Je zegt het zelf al "veel kleine stukjes rijden" rij hem eens goed warm en dan bedoel ik maak eens een rit van 100 kilometer snelweg dan zal je "probleem" wel zijn opgelost. Het is 9 van de 10 keer condens juist door veel korte ritjes. Kan ook nog zijn dat de rubber ring op de peilstok keihard is geworden en niet meer goed afsluit, dit kan ook voor condens zorgen.

Lekker een flink stuk rijden doet wonderen ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Remi89

Dan ga ik dat toch eens proberen want je hoort ook allerlei horrorverhalen over een kop die gescheurd kan zijn. Dit zal dan niet het geval zijn zoals ik het beschrijf? een die koelvloeistof kleur is die normaal dan ?

Jurijn R

Nee niets ergs hoor. Goed warm gaan rijden zoals cornelis-b zegt, en gewoon nog eens lonken en "probleem" zal wel opgelost zijn :D
Heb het ook gehad door dat ik geen peilstok had..

Ludo

Het verhaal van Henk gaat wel op door de koude dagen.
Maar olie bij de koelvloeistof zal je daar niet door krijgen.
Dit lijkt eerder op een lekke radiator/oliekoeler.

Remi89

dus moet ik nu wel iets aan mijn koelvloeistof doen of niet ? ik heb geen idee of wat je op de foto ziet goed of slecht is?

Ludo

Je kan beginnen met het advies om eerst een flinke rit te maken.
Maar olie bij de koelvloeistof is toch een aandachtspunt, even blijven controleren dus!.

Remi89

hoe zie je dat dit olie is dan ? kan dat niet aangekoekte andere afscheiding zijn aan de binnenkant van het resevoir ?

Ludo

Op de foto zie je dat idd niet zo.
Je schrijft dat de koelvloeistof bruinachtig is, dan denk ik aan olie.  :-[

Remi89

ja de 2de foto is koelvloeistof dat heb ik met dat doekje uit het resevoir gehaalt.

RoelNL

Inderdaad is een keer een flink stuk rijden en een keer je koelcircuit een keer spoelen met verse KVS. Gaat heel makkelijk, gewoon plastic dopje aan de onderkant van je radiateur losdraaien en alles eruit laten lopen en  nieuwe KVS er in doen en ontluchten.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

The Demon

Een stukje isolatie om je peilstokbuis scheelt ook een hoop met sludge-vorming aan de peilstok.

Remi89

Het  is trouwens een 850 2.5 10V ik lees dat die toch al snel sludge aan de peilstok hebben of is dit gewoon toeval ? als ik dit zo zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,74798.0.html komt die bruin achtige kleur wel vaker voor dus ?

-D©©©L-

Sludge (sediment) aan de peilstok ? Da's niet best. Dat zou betekenen dat je het carter kan uitbikken.

Om het emulgeren van olie en water aan de peilstok tegen te gaan, is er al lang geleden een andere peilstok/peilstokbuis combinatie ontwikkeld. En dat werkt.

Remi89

Wat dan moet ik een andere peilstok kopen dan ofzo ?