Eng geluid uit motor (nu is hij echt stuk)

Gestart door ed, 07-02-2005 16:07:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ed

Hele kleine update. Er is inderdaad een koeler besteld. Dat impliceert dus dat dit weldegelijk het probleem is geweest. Ze geven nu al aan dat de kop krom is, en dat er een tapeind was gebroken. Volgens mij zijn beiden veroorzaakt door het loshalen van de kop.

Bij mijn motorfiets laatst ook de nokkenassen eraf gehaald. Deze zitten in aluminium lagerkapjes. Er braken zomaar 8 boutjes af bij het loshalen. Ook waren sommige boutjes helemaal opgerekt over het schroefdraad. Deze kon je met de hand breken. Volgens mij komt dat door het loshalen. De motor is er toch 25 jaar oud mee geworden.

Ook het krom trekken van de kop. Deze was 2 mm krom, en dat schijnt veel te zijn. Dat kan toch ook door het demonteren komen. Ik krijg nu het idee dat ze het erop willen gooien dat dit ook niet goed was en ik vroeg of laat toch tegen deze reparatie aan was gelopen.

Mijn vraag aan de regelmatige Volvo sleutelaars: is het gebruikelijk dat zo'n kopbout breekt bij het losdraaien, en kan het zijn dat een kop daarna krom is. Zoals Johann al aangaf, als een kop niet in de juiste volgorde los wordt gedraaid kan een kop al krom trekken.
Graag wat extra minutie, want ik denk toch dat dit een hele vette rekening wordt (zonder coulance).
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

2 mm ??? Dat lijkt mij een verrotte kop!

Zoals Zippo al vertelde mag er dus wel aan de kop gevlakt worden maar ik denk dat je het dan over max een paar tiende millimeter hebt.

Laat ze eerst maar even text en uitleg geven.


ed

Het zou ook 2 tienden geweest kunnen zijn, ik heb dat niet zo heel goed gehoord. Volgens de garage was hij behoorlijk krom.
Maar die afbrekende tapeinden, komt dat wel voor?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

M a r c

Ik geloof er helemaal niks van dat die kop krom was en al helemaal geen 2mm. Dan had er al lang koelvloeistof langs het blok gelopen. Ze zoeken gewoon een excuus om jou die kosten door te belasten. Laat ze maar een rapport zien dan of bel zelf eens naar het bedrijf wat kop heeft onderzocht.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Reitse

Ik snap iets niet... Een kromme kop... Staat die dan in de lengte of in de breedte-richting hol/bol? Of vanaf de onderzijde ???

Johann

Citaat van: Reitse op 16-02-2005 14:01:54
Ik snap iets niet... Een kromme kop... Staat die dan in de lengte of in de breedte-richting hol/bol? Of vanaf de onderzijde ???

Een kop gaat meestal torderen als je 'm los haalt als ie heet is geweest door een koeling probleem of als je de kopbouten in de verkeerde volgore los haalt.
Torderen bedoel ik diagonaal verschil mee.

Christiaan

Ed,

Een bizar verhaal is dit zeg..
Kun je anders de Volvo Nederland niet om advies vragen hoe hier te handelen? Het lijkt me i.d.d. dat er hier iemand zich probeert in te dekken en niet wil opdraaien voor de door henzelf gemaakt fout.

Suc6,
Christiaan

Reitse

Citaat van: Johann op 16-02-2005 14:03:59
Citaat van: Reitse op 16-02-2005 14:01:54
Ik snap iets niet... Een kromme kop... Staat die dan in de lengte of in de breedte-richting hol/bol? Of vanaf de onderzijde ???

Een kop gaat meestal torderen als je 'm los haalt als ie heet is geweest door een koeling probleem of als je de kopbouten in de verkeerde volgore los haalt.
Torderen bedoel ik diagonaal verschil mee.
Danku!

ed

Citaat van: Christiaan op 16-02-2005 14:04:11
Ed,

Een bizar verhaal is dit zeg..
Kun je anders de Volvo Nederland niet om advies vragen hoe hier te handelen? Het lijkt me i.d.d. dat er hier iemand zich probeert in te dekken en niet wil opdraaien voor de door henzelf gemaakt fout.

Suc6,
Christiaan

Christiaan,

Ik wil eerst even afwachten wat ze zelf doen. Ze proberen zeker geen feiten te verdraaien tot nu toe, en hun fout is door de werkplaatschef ook al toegegeven zonder draaien. Ik wil ze dus het voordeel van de twijfel geven totdat ik de rekening binnen heb. Als ik nu al begin te "muiten" kan de reparatie wel eens iets langer op zich laten wachten, en daar heb ik weinig trek in.

Ik zag van het weekend heel toevallig een Nautic blue V70R rijden op de snelweg, en toen realiseerde ik me dat ik hem behoorlijk miste, en het gewoon een vreslijk mooie auto vindt. Ik was toen nog in de veronderstelling dat het blok stuk was, en voorlopig geen Volvo meer zou rijden.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Volvo comfort

Hee Ed ,

Als ze er hele grote problemen van gaan maken achteraf..

Maken we er gewoon een Forum meeting van.. we zijn nu allemaal getuige..

Wedden dat de deal snel rond is als er ineens 50 man in zn garage staan... ;D

Ik kan me voorstellen dat je je roffel mist...ik heb dat ook zo vaak gehad als ie weer een nachtje over moest blijven bij de garage... :(

Christiaan

Ed, jouw mening deel ik wel.
Ik bedoel eigenlijk anoniem informeren.
Zijn ze daar i.i.g. op de hoogte dat er iets is (wat in de toekomst zou kunnen helpen) en jij krijgt misschien meer info over wat en hoe te doen.

Christiaan

thuur

Mocht je moeite hebben die 50 man bij elkaar te krijgen, dan bij deze.. ;)


Ik heb zelf nooit een kop losgehaald, wel vaker gehoord dat een of meerdere bouten het begeven tijdens demontage. Echt hard bewijs niet dus, maar t klinkt me niet vreemd in de oren. Volgens mij ook wel eens op het forum hier gelezen.


Gr 8)

Zippo

Hier de volgorde van het loshalen v.d kop!




En natuurlijk aanbrengen........




Ed, volgens mij wordt je in de maling genomen door de mensen van jou garage!! ::)
De kop kan nooit zo krom zijn! >:(
Dat is natuurlijk gebeurd mét 't loshalen, net zoals Johann aangaf.
Ik hoop dat je iets hebt aan de afbeeldingen........(als je meer nodig hebt mail me maar PB)

Zippo

Ps. waarom hebben ze nu de oliekoeler (radiator) besteld?
     hebben ze inwendige lekkage gevonden???



Jeroentjuh

Kop 2mm krom? Das wel erug veel, maar of dit door het verkeerd loshalen kan komen? Lijkt me ook sterk. Ook heb ik nog nooit gezien dat tijdens het demonteren van een kop een kopbout is gebroken.
Is in het verleden niet al eens eerder de kop eraf geweest? Oude kopbouten gebruikt?

Rad

Het breken van kopbouten komt mij wel bekend voor hoor.
Zowel bij de (tijdje geleden) Omega van mijn pa als bij een Peus 205 GTI (ook al weer een tijdje geleden) van mij gebeurde dit (volgens de garage).
Kan natuurlijk zijn dat het een vast truucje is om meer te verdienen aan dit soort klusjes, maar dat lijkt me sterk. Overigens was bij beide de koppakking doorgeslagen en werd zonder vlakken een nwe pakking gemonteerd.