Eng geluid uit motor (nu is hij echt stuk)

Gestart door ed, 07-02-2005 16:07:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jeroentjuh

Citaat van: Rad op 16-02-2005 19:04:34
Het breken van kopbouten komt mij wel bekend voor hoor.
Zowel bij de (tijdje geleden) Omega van mijn pa als bij een Peus 205 GTI (ook al weer een tijdje geleden) van mij gebeurde dit (volgens de garage).
Kan natuurlijk zijn dat het een vast truucje is om meer te verdienen aan dit soort klusjes, maar dat lijkt me sterk. Overigens was bij beide de koppakking doorgeslagen en werd zonder vlakken een nwe pakking gemonteerd.

Zal best wel bij diverse merken voorkomen, maar ik heb het bij de Volvo motoren nog nie gesien....
En vlakken is alleen nodig als je kop krom is, en die is nie zo ineens krom hoor...

ed

Citaat van: Jeroentjuh op 16-02-2005 18:24:32
Kop 2mm krom? Das wel erug veel, maar of dit door het verkeerd loshalen kan komen? Lijkt me ook sterk. Ook heb ik nog nooit gezien dat tijdens het demonteren van een kop een kopbout is gebroken.
Is in het verleden niet al eens eerder de kop eraf geweest? Oude kopbouten gebruikt?

Ik weet eerlijk gezegd niet meer of het 2 of 0,2 mm was. Heb het niet zo goed opgeslagen blijkbaar. De kop is er vrijwel zeker nog nooit af geweest. Auto is elke beurt bij de dealer geweest, ook voor kleine zaken. Ik denk niet dat de vorige eigenaren iets buiten de dealer om deden. Het lijkt er dan op dat er een "verkeerde" kopbout oid in heeft gezeten.

Zippo,

De koeler hebben ze getest nadat ik hem aangewezen heb, en nu blijkt dat ze een nieuwe hebben besteld.

Ludo,

Ik denk zelf niet dat als de rekening in de bus valt het te laat is. Er is hoe dan ook een verkeerde beslissing genomen over de kop. Deze had er gewoon niet af gehoeven. Wat ik wil voorkomen is als ik nu al ga schreeuwen het repareren van mijn auto zeker niet sneller zal gaan. Ik denk dat er achteraf wel goed te praten valt, aangezien er toch wel een fout conclusie is getrokken.

Maar zoals al eerder gezegd, eerst maar eens horen wat er nu precies mis was.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

reneetje


ed

Niet veel meer. Ik heb gisteren nog even gebeld. Ze gingen er vandaag nog mee verder. Ze hoopte hem maandag af te kunnen maken.

Zal vrijdag of zo wel de rekening in de bus vallen. Dan hoor je er zeker meer van. Zal wel een staartje krijgen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

2.0keijzer

Ik begrijp er werkelijk geen snars van; als de koppakking verdacht is heb je toch meestal compressieverlies en doe je een COMPRESSIETEST??!!

ed

Als er een olie=> waterkanaal lekt hoeft de koppakking natuurlijk niet aan de "compressiekant" te lekken.
Dus inderdaad begrijp je er geen snars van ;D

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Meestal gaat een koppakking stuk doordat deze begint te lekken vanuit de compressie ruimte.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur


ed

Vandaag zou hij klaar zijn, en zouden ze bellen. Nog niets gehoord. Even afwachten dus.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Zippo


Reitse

Citaat van: ed op 21-02-2005 14:54:31
Vandaag zou hij klaar zijn, en zouden ze bellen. Nog niets gehoord. Even afwachten dus.
Ik ga geen discussie aan over de definitie van "even", maar weet je al meer?

ed

Gisteren maar even langs gereden. De auto liep weer als een kogel volgens de monteur. HEt enige probleem wat ze hadden was dat het koelsysteem erg moeilijk schoon te krijgen was. Er bleef troep uit komen. Ze hebben een speciaal reinigingsmiddel gebruikt voor dit soort problemen, maar aangezien de olie in de kleinste hoekjes en gaatjes zit zal dit nog wel even zo blijven. Ze adviseerden om bij de komende beurt zowiezo de koelvloeistof te vervangen.

Verder lekte de olie retour leiding een beetje. Deze gaan ze nog even snel fixen, en dan is hij vanmiddag klaar.

Als er meer nieuws is horen jullie het.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Nou, dat klinkt allemaal al minder ernstig dan in eerste instantie. Goed nieuws dus!

En is er nog gesproken over de rekening/aansprakelijkheid of wacht je geduldig af totdat de facthuur in de brievenbus valt?


Gr 8)

Turbobiker

Klinkt inderdaad voorlopig als goed nieuws :)

Misschien kun je een dealernaam vrijgeven? (mag dat op dit forum ??? ) Lijkt me namelijk geen aanrader voor andere rijders die zuinig zijn op hun karretje en hun centen :-/

Succes met verdere afhandeling,

Lars
De Tussenpaus

b0nkolok

#103
Ed,
Als je alles opgeschreven hebt (een geschiedenisverhaal dus) en de (gespecificeerde) factuur valt zwaar tegen omdat ze allerlei zaken erop hebben gezet die eigenlijk niet hoefden, meld dat dan even (evt. in een PB), zodat we samen kunnen kijken of het bedrag omlaag geschroefd kan worden. Alles gelezen hebbende hier lijkt het mij toch dat ze er -aanvankelijk- een potje van gemaakt hebben.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

ed

Nou,

Eindelijk dan. Mijn roffel roffelt weer. Ook over de rekening zijn we het eens geworden. Ze hebben de hele kopgeschiedenis voor hun rekeing genomen. In eerste instantie wilden ze alleen de uren schrappen, maar daar kon ik niet mee leven. Ze hebben ook nog wat andere probleempje gedaan, olie retour leiding, kapotte massa kabel, waterpomp.
Uiteindelijk zijn we overeen gekomen dat ik alleen de reparatie voor de waterpomp en de koeler betaal. Dus hier zit een tevreden mens. De fout hebben ze wel degelijk ingezien, en zijn me dus ook tegemoet gekomen.

Uiteindelijk is het grootste probleem geweest om het koelsysteem schoon te krijgen. Deze hebben ze meerdere malen gespoeld met een speciaal spoelmiddel en water, maar nog drijft er een beetje olie in mijn koelvloeistof.

Enige twee mindere punten was dat ze hadden geconstateerd dat mijn achterste krukas keerring lekt, en dat het huilende geluid er ondanks het vervangen van de waterpomp nog steeds in zit.

Overigens iedereen ontzettend bedankt voor de technische en "emotionele" ondersteuning. Het heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik het eigenlijke probleem heb kunnen kenbaar maken, en heeft me dus heel erg veel geld bespaard.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!