Mag ik eens meekijken... V70 navigatie 1997

Gestart door Cees68, 31-03-2015 17:32:16

Vorige topic - Volgende topic

Cees68

Afgelopen week (en morgen ophalen) heb ik via eBay een oud navigatiesysteem voor de V70 classic gekocht. Volgens de verkoper zou het allemaal nog moeten werken, maar ik speel met de gedachte om het systeem te voorzien van een moderne Garmin 3598. Want actueel kaartmateriaal is niet meer te krijgen vermoed ik.

Voor dat inbouwen... heb ik al verschillende draadjes op dit gave forum voorbij zien komen dus dat zal wel lukken, maar... stel dat ik het originele systeem toch ga installeren...

Is er iemand in omgeving Utrecht die zo'n systeem heeft en bij wie ik eens mag kijken hoe e.e.a. geïnstalleerd cq. aangesloten is?

Omdat foto's meer zeggen dan 1.000 woorden...

Dank jullie wel!

daanium

oeh nice!
ik ben zelf ook bezig met een soortgelijk project.
maar dan komt er een moderne Tomtom GO40 in.
het originele RTI systeem is ZO ontzettend verouderd dat het eigenlijk niet interessant is (naar mijn mening)

[edit]: niet interessant om de navigatie kaarten te gebruiken, wel het systeem zelf natuurlijk, dát is te gek![/edit]
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

yannickdv

Citaat van: daanium op 31-03-2015 17:49:32
oeh nice!
ik ben zelf ook bezig met een soortgelijk project.
maar dan komt er een moderne Tomtom GO40 in.
het originele RTI systeem is ZO ontzettend verouderd dat het eigenlijk niet interessant is (naar mijn mening)

[edit]: niet interessant om de navigatie kaarten te gebruiken, wel het systeem zelf natuurlijk, dát is te gek![/edit]

Ja en dan hoef je dus feitelijk alleen een bovendek en schermpje te vinden toch? De rest heb je dan niet nodig.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

pcpg.janssen

Feitelijk zou je het zelfs met enkel de schermbehuizing kunnen doen. Het gat voor het scherm kun je eventueel nog wel uit je bovendek snijden met een beetje creativiteit en meetwerk.

Ik heb zo'n schermpje ook liggen en ik heb er net een vervangend LCD scherm voor besteld met inputs voor 1x VGA, 1x S-video en 2x composiet video. Die gaat gekoppeld worden aan een VDO Dayton PC5200 navigatiecomputer. Het voordeel van een dergelijk scherm is dat het meerdere inputs heeft en dus ook gebruikt kan worden als achteruit rij camera, entertainment of diagnose (Raspberry Pi erop en gaan).

Voordeel van een inbouw navigatie systeem is dat deze onder andere gyroscopen en het snelheidssignaal van je auto gebruikt om mee te navigeren. Hierdoor weet deze waar je bent als je in een tunnel rijdt en wanneer je een bocht om gaat. Nadeel is dat kaartmateriaal vaak duurder is (afgelopen update was 130 euro voor heel Europa op SD-kaart) en dat TMC verkeersinformatie niet echt top werkt.

HuuuB

Cees, hoe is t vergaan met de inbouw van navigatie? die navigatie zou ik ook graag willen (hardware origineel; software nieuwer alternatief)

groet Huub

Cees68

Beste Huub,
Uiteindelijk heb ik de Garmin niet in- maar opgebouwd. Aangezien er nog garantie op dit model zit en het niet een heel erg goedkoop 'dingetje' was besloten om 'm maar niet uit elkaar te halen. Ik heb nu het klepje van het dashboard opgeofferd voor de navigatie (zie foto). Aangezien de Garmin spraakgestuurd is hoef ik niet steeds naar het scherm te reiken. De computer wordt bediend door de navigator als dat nodig is bij het uitzetten van tours en rallies. De kabels zijn weggewerkt in het klepje (dat ook nog steeds gebruikt kan worden) en met een ISO car audio stekker is de bekabeling zo los te klikken wanneer het klepje wordt vervangen door de oorspronkelijke klep. Kan ik makkelijk op kwetsbare locaties als steden de apparatuur uit de auto halen :-) Het scherm op het dashboard is nu niet in gebruik. en

pcpg.janssen

Hoi Huub,

Als suggestie kun je ook dit eens bekijken: Stand alone RTI scherm.

Op die manier kun je vrijwel elk type apparaat aansluiten op een origineel ogend RTI scherm.