Multiriem kapot maar waar ligt het aan...

Gestart door Blue850, 09-04-2015 18:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blue850

Hallo allemaal,

Gisteren begon de V70 Tdi wel heeeeeel zwaar te sturen en het accu lampje brandde maw de multiriem was geknapt. Nu heb ik er vandaag een nieuwe opgezet, 5 minuten werk echter... Na 15 min. rijden kwam de rook onder de kap vandaag en blijkbaar loopt er iets heel zwaar want de riem was heet. Hij rookte, volgens mij, bij de aircopomp. Deze was ook heter dan de krukaspoelie en dynamo of looprollen. Is dit een bekend probleem? Of zou het toch eerder een van de looprollen zijn die vervangen moet worden.
Wat raden jullie me aan?

Alvast bedankt!

cornelis-b

Riem er weer af en dan voel je toch welke rol er zwaar loopt?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

elmarconi

Airco uitzetten dan OK? Aircopomp vastgelopen?
--
Autogas Inside . . .

850blues

Deels herkenbaar. Iets niet pluis onder de kap en brandlucht.

Was bij mij een vastgelopen aircopomp (of stond op het punt helemaal vast te slaan).
Airco uitgezet en toen weer normaal. Gelijk voor de zekerheid ook die kabel in de motorruimte (bij het schutbord) losgekoppeld.
Daarna jaren zonder airco gereden en nu zit er zelfs een korte multiriem op (aircopomp doet nu niet meer mee).

In mijn geval draaide de poelie nog wel vrij rond en kon ik het vaststellen door airco aan/uit te zetten.

Edit: elmarconi was mij voor.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Blue850

Ga zo terug naar de auto en zet dan de airco idd maar even uit. Dan ga ik ervan uit dat dat het is. Dynamo of stuurbekrachtigingspomp komt dit niet vaker voor?

elmarconi

Citaat van: Blue850 op 09-04-2015 19:13:47
Ga zo terug naar de auto en zet dan de airco idd maar even uit. Dan ga ik ervan uit dat dat het is. Dynamo of stuurbekrachtigingspomp komt dit niet vaker voor?

Uitzetten is niet voldoende! Airco schakelt ook bij ontwasemen! (Electrisch) afkoppelen zoals 850blues zegt.
--
Autogas Inside . . .

The Demon

Kortere riem erop en kachelen met dat hok.

marc-850

Maar als de airco-pomp is vastgelopen, dan draait-ie toch ook niet als de electra er af is? Of zie ik dit verkeerd...  :eusa_think:
Dan blijft de riem toch over de poelie schuiven?

The Demon

Nee, de magneet koppeling laat dan los en dan kan de poelie vrij draaien.

Blue850

Helder verhaal jongens, ik zal de stekker loshalen. Nog tips hiervoor of kan je er makkelijk bij.

KIM

Om te testen is alleen uitzetten voldoende. De stand waarbij de AC compressor toch inschakelt is de ontwasemstand (middelste knop in de stand "lucht naar de voorruit").
Stekkertje hangt bij de AC compressor zelf.

626Ronin

kortere riem bij mijn 626 leverde een halve tot een hele km meer op een liter gas op ook nog!
(daarvan was de airco alleen maar lek)
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

Hengeveld

#12
Ik zou de stekker van de druksensor op de aircoleiding bij het schutbord losnemen. Dat is makkelijker en veiliger dan wat KIM voorstelt (geen kans op kortsluiting).

(Tenzij je een Deltamil airco hebt, want die heeft die sensor daar niet).

Blue850

Zo korte multiriem erop gelegd, problem solved. Echter wel een andere dan voorgeschreven. Volgens de Gates catalogus moet er voor de versie zonder Airco de 6PK1555 op. Waarvan de laatste 4 cijfers de lengte aangeven. Ik ben op de 6PK1640 uitgekomen, ter vergelijk met airco heb je de 6PK1685 nodig. Dit ter info.

Hengeveld

Klopt de richting voor alle poelies/rollen dan nog wel, nu je een andere riem hebt dan is voorgeschreven?