Bakwissel 850R naar V70R en single mass vliegwiel

Gestart door Lukaz, 26-04-2015 21:55:48

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Citaat van: Ludo op 28-04-2015 12:18:38
9454772 is niet voor een turbo.

Ook ik rij net zoals Leon met een bak van een V70 met hydraulisch druklager en R koppeling.
Vliegwiel is gewoon blijven zitten.

Ik waarschijnlijk binnenkort ook  :eusa_whistle:
Als ik Ludo (& Leon) en zijn post lees past dat dus probleemloos met een R-koppeling en bijbehorende drukgroep?
De opmerking van Dirk doet namelijk anders vermoeden.....

leons850

Citaat van: )()()sT op 28-04-2015 13:52:41
Citaat van: Ludo op 28-04-2015 12:18:38
9454772 is niet voor een turbo.

Ook ik rij net zoals Leon met een bak van een V70 met hydraulisch druklager en R koppeling.
Vliegwiel is gewoon blijven zitten.

Ik waarschijnlijk binnenkort ook  :eusa_whistle:
Als ik Ludo (& Leon) en zijn post lees past dat dus probleemloos met een R-koppeling en bijbehorende drukgroep?
De opmerking van Dirk doet namelijk anders vermoeden.....

Ik denk dat dirk bedoeld dat je dan koppeling/drukgroep van 850R moet nemen met enkel massa vliegwiel van een 850 T5/-/R. Dit past dus probleemloos.

Ludo spreekt uit langere ervaring dan ik, volgens mij rijd hij er al bijna een ton mee rond en ik een paar duizend km.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Lukaz

Ik probeer alle drukgroep-druklager info even samen te vatten.
Graag opmerkingen als het niet klopt.

Het verschil in hoogte van de drukgroep zit er dus ook in dat ze van een 850R of een V70R komt.
Oorzaak is het toepassen van een single of een dual mass vliegwiel.
Single mass vliegwiel 850R is dunner, maar heeft dikkere drukgroep.
Dual mass vliegwiel V70R is dikker, dus dunnere drukgroep.

Dat zou betekenen dat zowel een druklager op een gaffel als een hydraulisch druklager even dik moeten zijn.
Dat is volgens Dirk342 echter niet het geval.
Hij stelt: "Een drukgroep van een singlemass vliegwiel en hydraulisch intern lager is lager als die van een singlemass vliegwiel en manueel lager.  Op hetzelfde vliegwiel gebaseerd...."
Kortom: de hoogte van de drukgroep is ook afhankelijk van of je een druklager op een gaffel (dikker) of een hydraulisch druklager (dunner) hebt.

Vraag is nu alleen wat daar de oorzaak van is.
Kan het zijn dat er een tussenjaar van fabricage bestaat (eerste serie V70R?) die nog wel een single mass vliegwiel had maar ook al een hydraulisch lager? Draavoor zou dan een dunnere drukgroep gemaakt zijn om de extra hoogte van het hydraulische lager op te kunnen vangen.
Dat zou echter ook betekenen dat er hogere en lagere hydraulische druklagers bestaan omdat daarna weer een dikker dual mass vliegwiel in gebruik kwam.
Voor mensen die, zoals ik, een V70R bak aan een 850R blok willen schroeven betekent dat mogelijk een derde variabele waar we rekening mee moeten houden, te weten het MY van de bak, zodat druklager en drukgroep goed gekozen kunnen worden.

Iemand met een wijs idee, dan wel meer gedetailleerde informatie?
Groet, Gerko

Ludo

Ik wil Dirk zijn ervaring niet tegenspreken, maar dit is zoals ik gedaan heb.

Eerst koppeling vervangen: R koppelingset 272218 met manueel druklager.
Na 54.000km de bak vervangen door een van een V70 uit 1998.
Hierbij hydraulisch druklager 31259445 en leiding 9181324 besteld.
Vliegwiel en koppeling is daarbij gewoon blijven zitten.
Inmiddels geen ton, maar ±47.000km verder...  :D

Het probleem waar Dirk onlangs tegenaan zat, herken ik dus niet.
Sterker nog, niet eens bij stil gestaan dat het niet zou passen.  :-[

Johann

Ik herken Dirk z'n probleem ook niet. Meerdere auto's al op die manier gedaan. Ooit een keer nagemeten en de DM met bijbehorende drukgroep bleek net zo "hoog" als SM met bijbehorende drukgroep. De 272218 set, officieel 850R MT, heeft dus een drukgroep die bij een SM wiel hoort.

Vraag mij af of het "hydraulisch" intern druklager bij Dirk z'n "probleem" wel helemaal top was. Als de boel goed ontlucht is zal het lager ver genoeg terug komen maar als dat niet het geval is kan de veer achter het lager de boel toch weer naar voren drukken.

Let er ook op dat mocht je een nieuw druklager geplaatst en ontlucht hebben je er voor moet zorgen dat het remvloeistof reservoir volledig op peil is anders kan het systeem zich niet verder ontluchten.

Nog een punt. Prove me wrong maar bij mijn weten is er geen combinatie SM met intern lager geweest. Intern hoort bij DM en extern bij SM.   DM heeft platte drukgroep, SM heeft hoge drukgroep.

Lukaz

Ok,

Tenzij Dirk dus nog andere/nieuwe info heeft, lijkt het er op neer te komen dat er twee smaken zijn:
Single mass vliegwiel 850R: is dunner, dus heeft dikkere drukgroep.
Dual mass vliegwiel V70R: is dikker, dus dunnere drukgroep.
Druklagers manueel en hydraulisch zijn dus waarschijnlijk even hoog/dik.
Nummers van de diverse delen: zie eerder in dit draardje.
Dit alles op basis van wat we nu weten / ervaren hebben.

Dan nu nog een complicerende factor bij het plaatsen van een V70R bak op een 850R blok: een afgedraaid SM vliegwiel.
Dat is wat dunner dan een standaard vliegwiel.
Met wat we nu weten zou dat betekenen: 850R SM drukgroep toepassen en hydraulich druklager.
En waarschijnlijk een dunne vulling tussen het druklager en de bak om de afgedraaide mm van het vliegwiel op te vangen.
Zijn jullie het eens met die theorie? En zo ja: hoe dik denken jullie dat die vulling moet zijn?

Ik zie jullie input weer graag tegemoet.
Als we alles verzameld hebben maak ik er denk ik maar een overzicht van, dan kunnen andere er ook gebruik van maken.
Is er op dit forum een file waar dat soort overzichten/how  to's verzameld worden?

En ter afsluiting: Heeft iemand nog een vliegwiel (9454774) voor me te koop?
Groet, Gerko

koen.s

Ik heb een M59 bak met hydraulisch lager, en standaard een DM vliegwiel.
Rij al een tijd met een SM vliegwiel afgedraaid, en zonder vulling achter druklager.

The Volvoboy

Het probleem waar Dirk tegenaan is gelopen bij Remco z'n auto heb ik me onlangs ook in verdiept bij m'n eigen auto.

Mijn conclusie: Hydraulisch of 'normaal' druklager maakt niets uit voor de koppelingsset. Die zijn (in mijn geval voor een 10V) exact hetzelfde. Het enige verschil in koppelingssets zit hem in single/dual mass vliegwiel. Zolang je zowel de koppelingsset als het hydraulisch druklager origineel Volvo monteert is er geen enkel probleem.

Het probleem waar Dirk tegenaan is gelopen kan, als je het mij vraagt, zitten in de combinatie tussen een imitatie (LUK) koppelingsset (waar er volgens de onderdelenleverancier 2 types van leverbaar zijn terwijl Volvo maar 1 type levert) en een origineel druklager.

Dus nogmaals, als je alles origineel Volvo monteert is er niets aan het handje ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

leons850

Citaat van: koen.s op 28-04-2015 22:14:28
Rij al een tijd met een SM vliegwiel afgedraaid, en zonder vulling achter druklager.

En welke koppeling dan Koen?
Of iig voor welke auto? (Jij hebt spec toch?)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

koen.s

Citaat van: leons850 op 28-04-2015 22:24:47

Eerst met 850 R koppeling gereden, en later een spec koppeling.

leons850

Citaat van: koen.s op 28-04-2015 22:47:38
Citaat van: leons850 op 28-04-2015 22:24:47

Eerst met 850 R koppeling gereden, en later een spec koppeling.

Het zelfde als Ludo en ik dus. ;)

UserID6342

Citaat van: Johann op 28-04-2015 21:31:13
Ik herken Dirk z'n probleem ook niet. Meerdere auto's al op die manier gedaan. Ooit een keer nagemeten en de DM met bijbehorende drukgroep bleek net zo "hoog" als SM met bijbehorende drukgroep. De 272218 set, officieel 850R MT, heeft dus een drukgroep die bij een SM wiel hoort.

Vraag mij af of het "hydraulisch" intern druklager bij Dirk z'n "probleem" wel helemaal top was. Als de boel goed ontlucht is zal het lager ver genoeg terug komen maar als dat niet het geval is kan de veer achter het lager de boel toch weer naar voren drukken.

Let er ook op dat mocht je een nieuw druklager geplaatst en ontlucht hebben je er voor moet zorgen dat het remvloeistof reservoir volledig op peil is anders kan het systeem zich niet verder ontluchten.

Nog een punt. Prove me wrong maar bij mijn weten is er geen combinatie SM met intern lager geweest. Intern hoort bij DM en extern bij SM.   DM heeft platte drukgroep, SM heeft hoge drukgroep.
Wij hadden bij Remco's auto een hoogteverschil in het druklager in ruststand zitten (bij beide bakken), vandaar dat we verder aan het zoeken zijn gegaan.  Dit is weliswaar een 10V, maar het principe en bak blijven verder gelijk natuurlijk.  Via het nummer wat op de, reeds gemonteerde LUK drukgroep stond, erachter gekomen dat dit niet goed was voor een intern hydraulisch lager.  Deze drukgroep hoorde bij een manueel lager (cilinder aan de buitenkant).  Aangezien wij een bak terughingen met de cilinder aan de buitenkant, besloten om exact dezelfde set terug te hangen zodat het manuele druklager wel vrij liep van de drukgroep.

Drukgroep / vingers waren behoorlijk beschadigd bij de oude set, omdat het interne lager continue heeft mee staan te draaien op de vingers.  Dat was ook overduidelijk het geluid wat je steeds hoorde.

Voor zover ik weet zijn er wel een aantal modellen x70 geleverd met SM en intern lager, w.o. die van Koen en Remco.  Ik meen dat bij de 850's alles SM is en externe cilinder en bij de x70 turbo het standaard DM en intern was.  Bij de non-turbo modellen  is het afwachten wat je tegen komt. Zeker in '98 heeft Volvo alles kriskras door elkaar heen gebruikt...

Lukaz

Dirk,

Dank voor je input. Ik heb nog een vraag:
Kan het nog zijn dat het SM vliewiel van de auto van Remco dikker was/is vanwege het gebruik van een intern lager?
Dat zou namelijk verklaren waarom daarop geen dikke drukgroep paste.

Het alternatief is dat het LUK druklager gewoon hoger is dan een standaard intern lager van Volvo.
Hebben jullie dat destijds nog onderzocht?

Groet, Gerko.

UserID6342

Wij hebben er een ander SM vliegwiel van een 850 langs gehouden en het enigste verschil tussen die 2 vliegwielen waren op de 850 vliegwiel de ronde gaten voor de BDPsensor t.o.v. de vierkante op het V70 vliegwiel.  Beide waren ze even dik.

Het zou idd kunnen dat een LUK intern lager hoger is als de originele van Volvo, dit hebben wij niet verder nagemeten.

626Ronin

opmerking over het afgedraaide vliegwiel: zolang dat aan de achterkant(motorzijde) gebeurt en men het hart, waarmee het vliegwiel op de krukas komt, ongemoeid laat, dan verandert er daar toch niks aan de inbouwmaten? zou je ook nergens hoeven opvullen..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.