Bakwissel 850R naar V70R en single mass vliegwiel

Gestart door Lukaz, 26-04-2015 21:55:48

Vorige topic - Volgende topic

Lukaz

Dirk, dank voor je info weer.
Aan het vliegwiel heeft het dus niet gelegen.
Betekent voor ons dat we in principe de 2 smaken houden die ik eerder al opsomde:
Single mass vliegwiel 850R: is dunner, dus heeft dikkere drukgroep.
Dual mass vliegwiel V70R: is dikker, dus dunnere drukgroep.
Druklagers manueel en hydraulisch zijn dus zeer waarschijnlijk even hoog/dik.
Dat verklaart dan ook waarom de twee systemen in de x70 allebei met een hydraulisch lager bediend konden worden.
Jammer dat we van het hydraulische lager in de auto van Remco geen hoogtematen meer hebben, dat had het probleem misschien kunnen verklaren.

@ Ronin:
Je hebt gelijk, als alleen de motorzijde (excl. het hart) afgedraaid wordt is er niets aan de hand. Ik ga er echter vanuit dat de zijde van de plaat ook iets afgedraaid wordt. Minimaal om haar de vlakken, maar eventueel ook nog t.b.v. besparing van gewicht. Nu stel ik me voor dat het druklager daarvan wel iets op kan vangen (een koppeling/drukgroep slijt uiteindelijk ook) maar ik ben benieuwd hoeveel dat is en of er een maximum opvangcapaciteit aan zo'n lager zit. Vandaar de vraag.

Groet, Gerko.

626Ronin

omdat ik vrees dat mijn DMF op zijn eind loopt, en ik €800+ nogal veel geld vind op zo'n oude auto: mag ik de ervaringsdeskundigen vragen of het veel comfort kost om om te bouwen naar SMF? (ten opzichte van kapot DMF) volgens mij is een SMF ook al lichter (eerste trap van "afdraaien") of niet?
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

leons850

Kwa comfort valt het wel mee, het hapt wel iets meer.
Maar dit kon bij mij ook door de versleten drukgroep komen.

Ohw en mijn dmv was echt aan gort. (391dkm)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

groene volvo

Thread revival! Misschien nog mensen die instussen meer ervaring met de materie hebben? Vooral de Topicstarter, hoe is eht bij jou afgelopen?

Ik heb ook een 850R, met 850 SM vliegwiel en bijpassende drukgroep en ik heb nu een gereviseerde M59 Van een V70r om daartegen te mikken, is het nu raadzaam om toch voor de hydraulische interne lager van de V70r te gaan?

leons850

Citaat van: groene volvo op 12-10-2015 10:17:56
Thread revival! Misschien nog mensen die instussen meer ervaring met de materie hebben? Vooral de Topicstarter, hoe is eht bij jou afgelopen?

Ik heb ook een 850R, met 850 SM vliegwiel en bijpassende drukgroep en ik heb nu een gereviseerde M59 Van een V70r om daartegen te mikken, is het nu raadzaam om toch voor de hydraulische interne lager van de V70r te gaan?

Dat maakt bij deze combinatie niet uit.
Je kan het er allebei zo opzetten.
Persoonlijk zou ik voor mechanisch druklager gaan omdat deze niet lek kan gaan.
Mocht je lekkage hebben dan bevindt deze zich aan de buitenkant.
Daarnaast is het mechanisch druklager flink wat goedkoper.

Inmiddels rij ik zelf ook met een 850 versnellingsbak.
Past allemaal zo.
Zolang je maar vliegwiel met bijbehorende koppeling en drukgroep monteert.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

groene volvo

Citaat van: leons850 op 12-10-2015 13:32:24
Citaat van: groene volvo op 12-10-2015 10:17:56

Dat maakt bij deze combinatie niet uit.
Je kan het er allebei zo opzetten.
Persoonlijk zou ik voor mechanisch druklager gaan omdat deze niet lek kan gaan.
Mocht je lekkage hebben dan bevindt deze zich aan de buitenkant.
Daarnaast is het mechanisch druklager flink wat goedkoper.

Inmiddels rij ik zelf ook met een 850 versnellingsbak.
Past allemaal zo.
Zolang je maar vliegwiel met bijbehorende koppeling en drukgroep monteert.

Voor het mechanische lager te installeren in de V70R M59 dient er wel wat aangepast te worden, dat bolletje/kogelgewricht zit er niet op en de 3 gaten rond de primaire as hebben geen schroefdraad als ik het goed heb ? Iemand daar ervaring mee ?

leons850

Die kun je eventueel inboren.
Is meer gedaan.
Uiteraard is het makkelijkst om gewoon hydraulisch intern lager te monteren.
Dit past gewoon, zelf heb ik er een poosje mee gereden tot ik om duistere reden m'n versnellingsbak aan puin reed.

scania164

Heb nu na een paar 'klusjes' 😂 wel het idee dat de hydraulische versie lichter gaat.

leons850

Citaat van: scania164 op 12-10-2015 15:03:20
Heb nu na een paar 'klusjes' 😂 wel het idee dat de hydraulische versie lichter gaat.

Klopt, dit was ook mijn ervaring, sterker nog ik heb met 2 verschillende lagers gereden op de zelfde koppeling.
Dit was dus ook mijn bevinding.
Maar omwille van geen lekkage mogelijkheden blijf ik lekker bij mechanisch. ;D

)()()sT

Ik had bij de handbak-ombouw van mijn blauwe R ook een 850-bak met mechanisch druklager gemonteerd.
Bij de ombouw van de motor uit de blauwe naar de saffron R (die ook omgebouwd is naar handbak) hebben we een *70 bak gemonteerd met de bestaande 850R-koppeling, 850-drukgroep maar wel een nieuw hydraulisch druklager. Ik vind ook dat de boel nu weer lichter koppelt.
En lekkage.... ach, er zijn in de afgelopen 17 jaar genoeg *70's op de wegen geweest. Hebben die dan veelvuldig last van lekkage gehad?

Johann

Citaat van: )()()sT op 12-10-2015 16:10:51
En lekkage.... ach, er zijn in de afgelopen 17 jaar genoeg *70's op de wegen geweest. Hebben die dan veelvuldig last van lekkage gehad?

Dat valt denk ik wel mee. Probleem is alleen op het moment dat je de bak er achterweg haalt. Die hydraulische cylinder is een duur ding en uitdagend om op te besparen maar vaak gaan ze lek na plaatsen van een nieuwe koppelingset. Heb je net de boel weer dicht zitten.. ::)

groene volvo

Ik zou alles vernieuwen: 850 R koppelingssetje en v70r hydraulisch druklager. Ik heb gewoon echt geen zin om die bak er weer onderuit te sleuren in de nabije toekomst :)

leons850

Citaat van: Johann op 12-10-2015 16:21:36
Citaat van: )()()sT op 12-10-2015 16:10:51

Dat valt denk ik wel mee. Probleem is alleen op het moment dat je de bak er achterweg haalt. Die hydraulische cylinder is een duur ding en uitdagend om op te besparen maar vaak gaan ze lek na plaatsen van een nieuwe koppelingset. Heb je net de boel weer dicht zitten.. ::)

Dat is dus ook mijn gedachten er over.
Maar goed, ik kan nu niet anders dan een mechanisch lager monteren omdat er een 850 bak bij mij in zit. ;)

Lukaz

Topicstarter: excuus voor de late reactie.

Ik rij inmiddels met een M59 voor een V70 op mijn 850 blok.
Was nog een fijne klus, want de gereviseerde M59 bakken waren alleen nog maar als AWD te krijgen.
Dus: nieuw steunpunt van de bak, dus ander subframe, dus andere draagarmen.

Maar On topic: Op het 850 blok zit een SM vliegwiel met een R-koppeling.
In de bak een standaard hydraulisch druklager. Werkt prima en lekker licht.
Heb er al een retour zuid Frankrijk op zitten en het geheel heeft geen krimp gegeven.

Kortom: ik zou het hydraulische lager gewoon handhaven, maar wel een nieuwe monteren (let op vervangen olieleiding naar hoofdremcilinder) en vooral het systeem goed ontluchten zodat de ring van het druklager vrij kan komen van de veer.
dan heb je er een prima constructie aan.

Groet, Gerko

groene volvo

Dank voor de veelvuldige reply's, een interne Hydraulische druklager zal het worden :) !