Oplossing gezocht voor te ruime boutgaten.

Gestart door Klepper, 15-06-2015 06:55:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Klepper

Vanwege krassen op mijn 15 inch velgen ging ik op zoek naar een mooie set 16 inch. Helaas nog nooit gehoord van ET-waarde dus kocht ik een schitterende, niet passende set originele Volvo velgen.

Zijn er trucs om het toch te laten passen of moet je dat niet willen?

Vr. gr,

Ruud.
Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.

cornelis-b

Het enige goede wat je kan doen is de niet passende velgen verkopen en een set passende Volvo velgen kopen. Te ruime boutgaten gaat nooit goed komen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

FrankvdAa

ET waarde is de offset t.o.v. het midden van de velg en kun je mogelijk oplossen met een spacer. Te ruime boutgaten is een ander verhaal.

Welke velgen heb je gekocht?
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Bouke

Lijkt mij een nogo, dat gaat trillen ed , koop gewoon origineel .

UserID6342

Wat is het nu ???

Je hebt het over verkeerde ET waarde en je hebt het over te ruime boutgaten.  Zijn 2 totaal verschillende zaken !  Je zegt originele 16" Volvo velgen, van welke auto komen deze af dan ?

Verkeerde ET waarde kan misschien opgelost worden door een spacer.

Te ruime boutgaten worden meestal wel gecentreerd door de conische rand aan de wielbouten, maar nogmaals van wat voor type Volvo komen deze wielen af ?  Pas dan kun je een goed antwoord verwachten op beide vragen....  En of het überhaupt gaat passen...

-D©©©L-

Ik sluit me aan bij dirk, Boutgaten en ET waarde zijn twee verschillende dingen.

elianmars

Asgat te ruim, misschien? Dat is eventueel op te lossen door centreerringen.
Al vraag ik me af of er velgen zijn met grotere asgaten dan de standaard 850 velgen  :eusa_think:

Snellebaksteen

Te grote boutgaten zou je kunnen oplossen met pasbusjes maar mooi is het niet. Het centreren zou door de conische vlakken moeten komen dus het zou geen probleem mogen zijn.
Maar de ET waarde en boutgatgrootte zijn in ieder geval 2 totaal verschillende dingen.

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

cornelis-b

Is het niet beter om even te wachten wat de TS te vertellen heeft over de velgen want zo staan er straks 10 pagina's volgeschreven zonder dat we verder maar iets van de velgen weten.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Klepper

Hartelijk dank voor het meedenken!

Een foto heb ik zo snel niet geplaatst.
De velgen komen van een S60 uit 2009 maar zijn in 2012 nieuw gekocht met bandenmaat 205/55/16

Ik heb inderdaad boutgat en ET verward. In de velg staat 6,5j x16x43. 43 slaat waarschijnlijk op de ET en dat zou goed zijn. Het naafgat is ook goed.
Alleen de boutgaten zijn te ruim, de S60 heeft 14 x1,50 bouten en de 850 heeft 12x1.75 bouten. Met de door "Snelle baksteen" voorgestelde pasbusjes zou het dus moeten kunnen.
Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.

Sbv

S60 van oude model neem ik dan aan anders zou je nog de naafdiameter moeten gaan opboren. Die velgen worden bij regelmaat gebruikt. Denk even aan Tetys of Pegasus velgen. Ik heb bij Pegasus nog nooit een pasbusje gebruikt namelijk.

Wel de bouten van de 850 gebruikt overigens

UserID6342

De conische kanten aan de wielbouten van de 850 zouden dit makkelijk op moeten kunnen vangen.....  Eigenlijk heb je dus niets nodig als de as diameter goed is...

Mvh

Moet lukken. Heb ook v50 velgen gehad. Die boutgaten zijn wat groter. Bouten vangen het prima op. Wel de velgen goed centreren met evt pasring.
XC90 D%
855 T-5
Renault Trafic
Beta Tools

www.facebook.com/mvhtd

Klepper

Met de originele bouten durf ik het niet aan. Ze zwemmen in de gaten van de velg. Weliswaar past het wiel keurig op de as maar de aandrijfkrachten op het wiel verlopen via de bouten. Met een caravan erachter de berg op zal het niet heel blijven vrees ik.
Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.