10W40 vs 5W40: olieverbruik 850 turbo

Gestart door Vulk, 21-06-2015 10:36:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

Klepseals gedaan, maar misschien te ruime klepgeleiders, waardoor ze alsnog lekken?
Al zou je verwachten dat bij 1l op 1500km er wel iets van een pluim tevoorschijn te toveren moet zijn.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Citaat van: NinaPaul op 22-06-2015 17:46:32
Klepseals gedaan, maar misschien te ruime klepgeleiders, waardoor ze alsnog lekken?
Al zou je verwachten dat bij 1l op 1500km er wel iets van een pluim tevoorschijn te toveren moet zijn.

Inderdaad en dat snap ik dus niet. Ik rijd overigens catloos.

Hendrix

Mijne met nog net geen 3 ton lust ook een slokje (olie). Turbo is erg vet onderaan maar heb het idee dat dit van de carter ventilatie af komt want die schuimrubber buitenmantel van de 2 buisjes waar in ieder geval 1 ervan van de carter ventilatie is, daar hangt altijd een dikke druppel aan, net voor die tie-rip tegen het plastic zwarte knietje aan (hoort daar ook niet denk ik).

Na een stuk gereden te hebben ligt er altijd wel een druppel olie onder de auto.

Mijn verbruik was 1L op ongeveer 1000km, maar na de laatste beurt (olie + filter + bougies + luchtfilter) is het oliegebruik behoorlijk afgenomen, is nu van bovenste streepje 2mm naar beneden en heb sindsdien zeker 1000km gereden...Ik gebruikte altijd valvoline Max life, maar ben nu over gestapt op goedkope eigen merk (motox) 10W40 half synth.

Ik had een tijdje terug wel 2 bochtjes van vacuum slangetjes (ook naar de PTC nippel) die compleet weg waren, gevolg foutcode lange periode stationair uit regelbereik. (die bochtjes naar dat stalen leidinkje dat over je kleppendeksel loopt, wat niet in Vida staat, en uiteindelijk naar het vacuum torentje gaat).

Maar zoals Vulk al zegt, geen blauwe rook, na langdurig stationair alleen water uit de uitlaat, geen olie.. geen foutcodes, goede uitlaatgas meting bij de keuring....bougie electrodes netjes grijs-bruin, niet wit of zwart.

Heb ook lang geleden besloten dat het helemaal niet zo erg is om altijd met nieuwe olie te rijden (wel bijvullen dus  ;D ;D)


Vulk


Jurijn R

6.000km op 5W40 gereden, 4 liter olie gedronken ... Nu reeds 2000km op 10w40 en drinkt geen olie ;-)

Vulk

Dat geeft moed. Ik schakel over van zodra ik door mijn voorraad 5W40 ben, nog 3liter te gaan. ;D

Jurijn R

Ach, laat die olie maar af hoor. Die 5w40 raak je wel kwijt aan iemand.
Vraag eens aan Pierre ;D

Nee, kan het enkel maar aanraden na mijn ervaring nu.

scania164

Nou...serieus. .mijn v70r met 395.900km... met nieuwe klepseals en turbo..
Nu 11000km en NIKS verbruikt....
Castroll 10w40 magnatec.
En ik stamp toch goed door elke dag 150km..
Wel gaaf met deze km stand en vermogen 😅

Mvg Chris

V70R^2

Hou toch op hier ;D als je olie verbruikt ligt dat niet aan je olie heren... (oke, met 0w-20 ipv 15w-50) kan ik het mij enigsinds voorstellen)

dezelfde warme viscositeit erin mieteren en dan ineens geen verbruik meer, kom met uitleg danwel argumenten en oorzaken + effecten..

rappendaf

als het probleem opgelost zou zijn met van 5w40 naar 10w40 te gaan dan verbruikt de auto enkel bij koude motor olie .op dit moment
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

scania164

Citaat van: V70R^2 op 31-07-2015 00:14:44
Hou toch op hier ;D als je olie verbruikt ligt dat niet aan je olie heren... (oke, met 0w-20 ipv 15w-50) kan ik het mij enigsinds voorstellen)

dezelfde warme viscositeit erin mieteren en dan ineens geen verbruik meer, kom met uitleg danwel argumenten en oorzaken + effecten..
nou is al meerdere keren bewezen  dat 10w40 minder verbruik kan hebben dan 5w40. Dit is gewoon een feit
En ja dit heb ik zelf sl vaker gehad. Let op....niet in extreme gevallen

Hendrix

Citaat van: Vulk op 30-07-2015 20:16:44
Had je voorheen ook 5w40?
Nee, voorheen alleen zoals gezegd een ander merk, voorheen valvoline Max life blended Synt., nu Motox half Synt. van Motonet (Finse variant van Apco/lasaulec als dat nog bestaat in NL) .

Kan ook zijn dat ik nu alleen grote stukken heb gereden (300km per keer) waarvan 1x met een volle aanhanger.. dus dat ie alleen veel slurpt met korte stukjes (koude motor).

leons850

Ik ben zelf ook recent weer terug gegaan naar 10w40.
Beide Shell Helix olie (je weet wel, van de action ;) )

Voorheen begon ik toch wel redelijk last te krijgen van olie verbruik, zelfs nu ik elke dag 250km rij. Uiteraard word er wel af en toe lekker gas gegeven.
Mijn verbruik was op dat moment dik een halve L op een kleine 2000km.
Nu met 10w40 zit ik op een halve L per 5000km, eigenlijk nog iets minder maar tot nu toe 5000km gereden na de laatste beurt en toen maar even een halve L er bij gegooid, had er ook nog even mee kunnen wachten. Dus zeg een halve L op bijna 6000km.
Staat nu toch 410dkm op de teller, turbo heeft bijna 3ton gedraaid en de klepseals zijn nog nooit vervangen. En maar lachen aan de pomp met LPG. ;D

Citaat van: scania164 op 31-07-2015 00:08:57
Wel gaaf met deze km stand en vermogen 😅

Mvg Chris

Hier ben ik het dan ook helemaal mee eens. ;D

@Adriaan, het is om de 1 of andere reden nou eenmaal zo dat onze auto's minder verbruiken met 10w40. waar dat aan ligt weet ik niet....
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

henry classic v70

Ik heb er 1x 5W40 in gehad (een flinke tijd terug) om te kijken of het tikken na de koude start minder zou zijn en de wagen wat geruislozer zou lopen. Wat betreft het tikken maakte het geen verschil, olieverbruik echter wel, exacte hoeveelheid weet ik niet meer maar moest wel vaker bijvullen.
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

i-DSI

Ik vind dit een zeer interessant topic!  Ben zelf een fervent, overtuigd aanhanger van het principe 'hoe dunner, hoe beter' (zolang toegestaan door de constructeur!!).  Heb enkel ervaring met Franse (benzine en diesel) en Japanse (benzine) motoren.
In heel mijn loopbaan heb ik nog maar één blok gekend dat olie verbruikte (Frans, benzine).  En daar hielp het echt niet om de olie dikker te gaan kiezen om dat te verhelpen. Die was gewoon versleten.
De laatste 6 jaar rij ik enkel nog op 0W20 (zowel in die van mij als van mij vrouw).  Geen meetbaar olieverbruik.  Wisselen gebeurt na 15000 km (mijn auto) of jaarlijks (vrouw d'r auto).
Het grote voordeel van dunne olie is dat die heel snel is waar ze moet zijn!  Ook in de meest koude omstandigheden en op korte (nefast voor slijtage) afstanden.  Met dikkere olie bedrieg je je zelf misschien wel wat: die gaat inderdaad in eerste instantie minder verbruiken, maar na verloop van tijd/km heb je meer slijtage gecreëerd en zit je terug op het verbruik dat je had met die dunnere olie.  Daarom doe ik dat niet in mijn blokjes.
Honda Accord 2011 4D 2.0 i-VTEC 156 PK
Honda Civic 1.4 i-DSI 2008 5D (partner)