10W40 vs 5W40: olieverbruik 850 turbo

Gestart door Vulk, 21-06-2015 10:36:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

V70R^2

Ik ben het wel eens met de stelling dat de motor minder verbruikt bij 10w-40 dan met dunnere olie. Het verschil met 5w-40 is zo nihiel dat een gezonde motor amper meetbaar verschil zal moeten hebben..

Rij je veel korte stukjes en heb je er een half miljoen op zitten, ja dan kan ik mij goed voorstellen dat je verbruik stijgt, maar dan heb je alles behalve een fris blok.

Met 0w-40 na revisie is mijn verbruik minder dan een liter per 10.000km, inmiddels een kleine 200.000km verder en met 5w-40 een halve liter bijvullen tussen de 10.000km beurt.

misschien dat ik binnekort eens 2 beurten met 10w-40 probeer, eens kijken of ik dan aanmerkelijk minder verbruik, al heb ik met de andere wagens nooit verschil gemerkt.

UserID6342

Hoe mooi het ook allemaal geberedeneerd word allemaal, feit is dat in al onze blokjes gewoon 10W40 hoort en dat inmiddels allang bewezen is dat het olieverbruik met 10W40 zal zakken t.o.v. 5W40.

Welke spannende verhalen er ook allemaal verteld worden, bovenstaand is gewoon een feit.

Vulk

#62
Zouden we er geld op zetten wat er zal gebeuren met mijn blok :)

rappendaf

Doe die 10w40 er nu in vulk en hou de mensen niet langer in spaning ik zeg dat het geen verschil gaat maken .of je moet permanent met koUde blok rijde  .laat ons in afwachting een soort wedingschap doen wie zegt  minder verbruik wie zegt hetzelfde .maar zonder geld  anders ga jij straks je blok nog op onze kap laten vernieuwen  :eusa_naughty: :angel: :eusa_whistle:
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

Jurijn R

#64
0w20 lol. Ga maar eens gassen op de nurburgring ;D
Hoop dat je oliepomp dan wel beseft dat er olie in zit  ???

peteRRR

#65
Zag ook nog ergens voorbij komen dat er kwa dikte ( marginaal ? ) ook nog verschil zit in het 40 gebied van de olie.
Zal dat ook het geval kunnen zijn met de 10W of 5W en dan nog,...bij de 1 waar de toleranties van de motor van de 1 gunstiger zijn
dan bij de ander zal het verbruik ook weer verschillen.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

i-DSI

Citaat van: Jurijn R op 01-08-2015 12:16:49
0w20 lol. Ga maar eens gassen op de nurburgring ;D
Hoop dat je oliepomp dan wel beseft dat er olie in zit  ???
Wat moet dit nou voorstellen?  Als je een technisch perfect ontworpen auto koopt waar de constructeur een factory fill met 0W20 doet en dit ook nog eens adviseert als de te gebruiken olie waarom zou je die voorgeschreven viscositeit dan vergelijken met een auto en blok dat ontwikkeld is in de jaren 80 en geproduceerd is begin jaren 90?  Ik wou gewoon aantonen en onderbouwen dat dunne olie voor zover toegelaten door de constructeur echt wel ok is.  En ja hoor, mijn auto wordt flink in de toeren gejaagd.  Daar heb ik hem ook voor gekocht. Ik rij hem wel eerst rustig en perfect warm.
Als je olie begint te verbruiken terwijl je een toegelaten viscositeit gebruikt, dan is je motor of een onderdeel ervan gewoon versleten. En dat moet verholpen worden.  Met dikkere olie verdoezel je het probleem voor een tijd.
Honda Accord 2011 4D 2.0 i-VTEC 156 PK
Honda Civic 1.4 i-DSI 2008 5D (partner)

mitsupiet

#67
O jee daar heb je er weer 1 :evil:

Te hard geschrobt.......

Ludo

Citaat van: i-DSI op 01-08-2015 15:35:38
Citaat van: Jurijn R op 01-08-2015 12:16:49
0w20 lol.
Wat moet dit nou voorstellen?

Hij wil aantonen dat het hier over een Volvo 850 gaat.
Ervaringen met Honda's over dit onderwerp, zijn totaal niet relevant...  

Jurijn R

Inderdaad. Naar mijn weten gaat dit topic over Volvo blokken en geen Honda blokken ???
Ik ga hier niet zitten discussieren over Subaru blokken of Hondas ofzo hoor? ::)

Johann


kulk

Mijne verbruikt ook minder met 'dikkere' olie, 10W40 dus.
Waarom? Echt geen idee :)

The Demon

Citaat van: Dirk342 op 01-08-2015 07:00:17
Hoe mooi het ook allemaal geberedeneerd word allemaal, feit is dat in al onze blokjes gewoon 10W40 hoort en dat inmiddels allang bewezen is dat het olieverbruik met 10W40 zal zakken t.o.v. 5W40.

Welke spannende verhalen er ook allemaal verteld worden, bovenstaand is gewoon een feit.
+ 1
Lees het instructieboekje maar eens.

clk-p

Altijd leuk deze olie discussies  ;D
Ik rijd zelf op Mobil 1 0W40 dit deed ik er bij mijn vorige auto's ook in en zo nu dus ook in de V70.
Hierbij zou ik ook uitleggen waarom.
Deze olie is bij koud weer niet te dik, we hebben in nederland de laatste jaren geen echte winters meer gehad maar je kunt maar beter goed voorbereid wezen. deze olie heeft een heel groot temperatuurbereik van ongeveer -40 tot 50 graden buiten temperatuur.
Het kan zo zijn dat de auto met ervaring met deze olie iets meer verbruikt en dat komt puur door de koude start.
eenmaal op temperatuur zal deze olie niets meer verbruiken dan een 10w40 of een 5w40.
Maar, er zitten echter echt wel voordelen aan vast om deze olie toch te gebruiken...
De 0w40 is een volsyntheet (net als de meeste 5w40 olieen trouwens), deze is zoiezo beter bestand tegen extreme temperaturen en afbraak dan een half syntheet (10w40).
Ook heeft deze een betere reinigende werking dan een halfsyntheet dus zal o.a je carterventilatie minder snel dicht koeken.
Mocht het echter wel een keer winter worden met temperaturen onder de -10 zal de 10w40 olie er simpelweg meer moeite mee hebben dan de 0w40 of 5w40 wat dus WEL extra slijtage zal opleveren.. Daarom zou ik dus niet gauw overstappen naar een 10w40 en heb ik liever dat mijn auto wel wat olie verbruikt..

nu lees ik ook een stukje over 0w20  :eusa_doh: laat je niets wijs maken. dit is een echte emissie olie....
co2 reducerend zuinig rijden blabla, ja op dit moment moet alles zo zuinig en schoon mogelijk. Fabrikanten gebruiken dit spul enkel om de best resultaten te boeken ivm milieu maar of het ook echt goed is voor je motor???
Misschien ergens in antarctica waar de temperatuur altijd below is, maar in nederland zou ik die olie in geen enkele auto durfen te gooien. Alles onder de sae 30 zou ik hier echt niet gaan gebruiken. Wil je echter toch dun op bedrijfstemperatuur rijden neem dan een 0w30 of 5w30. Deze olieen gaan ongeveer tot 35 graden buiten temperatuur dus opzich goed voor dit klimaat zolang je er niet hele stukken mee gaat racen.
De 0w20 gaat tot ongeveer 15 graden, en kan je dus in de zomer echt de kop kosten.

gero

#74
Citaat van: clk-p op 01-08-2015 18:21:48
Altijd leuk deze olie discussies  ;D
Ik rijd zelf op Mobil 1 0W40 dit deed ik er bij mijn vorige auto's ook in en zo nu dus ook in de V70.
Hierbij zou ik ook uitleggen waarom.
Deze olie is bij koud weer niet te dik, we hebben in nederland de laatste jaren geen echte winters meer gehad maar je kunt maar beter goed voorbereid wezen. deze olie heeft een heel groot temperatuurbereik van ongeveer -40 tot 50 graden buiten temperatuur.
Het kan zo zijn dat de auto met ervaring met deze olie iets meer verbruikt en dat komt puur door de koude start.
eenmaal op temperatuur zal deze olie niets meer verbruiken dan een 10w40 of een 5w40.
Maar, er zitten echter echt wel voordelen aan vast om deze olie toch te gebruiken...
De 0w40 is een volsyntheet (net als de meeste 5w40 olieen trouwens), deze is zoiezo beter bestand tegen extreme temperaturen en afbraak dan een half syntheet (10w40).
Ook heeft deze een betere reinigende werking dan een halfsyntheet dus zal o.a je carterventilatie minder snel dicht koeken.
Mocht het echter wel een keer winter worden met temperaturen onder de -10 zal de 10w40 olie er simpelweg meer moeite mee hebben dan de 0w40 of 5w40 wat dus WEL extra slijtage zal opleveren.. Daarom zou ik dus niet gauw overstappen naar een 10w40 en heb ik liever dat mijn auto wel wat olie verbruikt..



Dan ben ik niet de enigste eigenwijs die deze olie(Mobil 1 0W-40) gebruik in een Volvo 850, al ruim 55.000 km.

Hiervoor een Seat Ibiza Cupra 2 (2,0 16V) ook ruim 135.000 km mee gereden met deze olie