10W40 vs 5W40: olieverbruik 850 turbo

Gestart door Vulk, 21-06-2015 10:36:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peteRRR

En gelijke tussentijden/situaties houden naar dat de motor gelopen heeft voor het pijlen.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Vulk

Ik peil altijd als de auto in de garage staat na een nachtje stilstaan.

Ryque

10W40 is de ook wat mij betreft de aanrader, heb 5W30, 5W40 gehad. Het verbruikt en de motor loopt net niet lekker.
Volvo 944 1997 LPT Mystic silver metallic 426
&
Volvo 855 1995 2.0 T5 Silversand Metallic 419

Vulk

Na 1183km heb ik moeten bijvullen. Afhankelijk van hoe groot het verschil tussen min. en max. is op de peilstok heb ik 0,5l of 0,75l verbruikt. Ik denk het laatste, maar zeker ben ik nog niet.

Dus dat is 1 op 1577km tot 1 op 2366km.

Sowieso een significante verbetering en minder vervelend om zoveel te moeten bijvullen. Komend weekend komt er echte 10W40 in, benieuwd of dat nog wat uitmaakt.

razorx

Ik weet wel zeker. ;) En dan bij de zelfde olie blijven.

Schnappi

na 3350 km ongeveer een kwart liter olie, ongeveer 2 maanden geleden 10w40 er in gegooit.

terwijl daarvoor ongeveer 3 liter ongeveer voor 15000km in totaal met 5w30.

verbruik is dus heel wat minder geworden met 10w40.


)()()sT

Los van het feit of 10W40 nou de goeie olie is of dat 5W40 ook voldoet: kan iemand verklaren waardoor het olieverbruik dan zo drastisch vermindert? In warme toestand zijn beide oliën immers even "dik" ;)

Schnappi

haast iedereen zegt op het forum dat 10w40 goed is, maar ook de constructeur beveelt het aan.

heel raar eigenlijk want sommige garages gooien er gewoon 0w40,5w40/5w30 erin, volgens mij puur om meer omzet te kunnen draaien, want men moet vaker bijvullen.



peteRRR

Citaat van: )()()sT op 10-10-2015 13:36:26
Los van het feit of 10W40 nou de goeie olie is of dat 5W40 ook voldoet: kan iemand verklaren waardoor het olieverbruik dan zo drastisch vermindert? In warme toestand zijn beide oliën immers even "dik" ;)

Zou dan het meeste verschil/verbruik tussen de 5W/10W moeten liggen vanaf de koudstart tot en met de werktemperatuur,..5W zou dan meer verbruiken in theorie/praktijk
En dan als de boel goed op temperatuur is dat de 10W een fractie dikker blijft en iets minder verloren gaat.

En zo veel als het kan de boel in de motor ook netjes schoon houden met de bekende producten,...je poetst tenslotte toch ook elke dag je tanden. ;D

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

jeroen74

Citaat van: Schnappi op 10-10-2015 14:03:52
heel raar eigenlijk want sommige garages gooien er gewoon 0w40,5w40/5w30 erin, volgens mij puur om meer omzet te kunnen draaien, want men moet vaker bijvullen.

Dat lijkt me sterk...dat bijvullen zal niet bij die garages gebeuren, maar bij een tankstation o.i.d. dus die garages zien die omzet niet.

Als je zonodig meer centjuhs wil verdienen, zeg dan gewoon tegen je klanten dat je er Castrol ingedaan hebt want dat is oooh zo goed, terwijl het eigenlijk afgetapte olie van de sloperij om de hoek is of Techno olie van de A.C. Tion. Of kan jij de verschillen tussen de verschillende oliën proeven? ;)

Vulk

Citaat van: Vulk op 07-10-2015 16:11:40
Na 1183km heb ik moeten bijvullen. Afhankelijk van hoe groot het verschil tussen min. en max. is op de peilstok heb ik 0,5l of 0,75l verbruikt. Ik denk het laatste, maar zeker ben ik nog niet.

Dus dat is 1 op 1577km tot 1 op 2366km.

Sowieso een significante verbetering en minder vervelend om zoveel te moeten bijvullen. Komend weekend komt er echte 10W40 in, benieuwd of dat nog wat uitmaakt.

Ondertussen ben ik terug +-1200km verder na de laatste oliewissel. Nu loopt de auto op Castrol 10W40.
Het peil is 2 kruisjes gezakt (nog 1 boven minimum), terwijl dit met de Techno olie na 1200km al 3 kruisjes was.

Dus het scheelt nog wat, ik ben best tevreden!

volvobaksteen

Olie met een hoog zink gehalte nemen bijv de 5w50 die ook voor subaru gebruikt word het hoge zink gehalte sluit beter bij af bij de cilinders en laat minder koolstof achter in de olie. Je olie blijft dus ook lang schoon.

tom-roering

Goeie middag, vraagje; mijn 850 r gebruikt best wat olie. Iedere 2 weken staat de peilstok van midden helemaal naar minimaal. Ik rij ongeveer een 500 tot 800 km maximaal in die tijd en heb dan 2x getankt. Ik weet wel dat de carterventilatie verstopt is. Kan dit ook een oorzaak zijn? Blok ziet er zover ik kan zien droog uit.

Vulk

Carterventilatie die verstopt zit kan zeker een negatieve impact hebben op het olieverbruik, maar jouw verbruik lijkt me wel heel stevig.

Maar beginnen bij de carterventilatie is zeker geen slecht idee.