"Trillingen" bij (echt) vragen om vermogen, een uitgebreid verhaal.

Gestart door Lostimmos, 21-06-2015 22:56:09

Vorige topic - Volgende topic

Lostimmos

Ik had er in mij wegdagboek al eens iets over geschreven, we dachten toen dat het aan de automaat en oude ATF kon liggen, maar dat lijkt nu toch niet het probleem.

Wat er aan de hand is:

Toen ik de auto net had stak dit probleem af en toe de kop op; als je lekker 100km/u cruised op de snelweg en even vol je gas intrapt om een sprintje te maken houdt de auto een soort in.. hij schakelt netjes terug en de kickdown functioneert zoals het hoort, maar je voelt een trilling en hij gaat wel, maar niet zoals het hoort. Op een gegeven moment "pakt hij dan op" en gaat ie er vandoor.

10.000km verder lijkt dit probleem iets eerder/vaker op te treden, als je flink op het gas gaat voel je een trilling en gaat hij Niet ervandoor zoals het hoort.
Ook is het dan zo dat hij soms, als je stilstaat voor het stoplicht hij bonkt, alsof hij zich even verslikt ofzo.

Nou dachten we dat de automaat "slipte" vanwege oude vloeistof, maar hier zit nu nieuwe olie in en hij leek in zeer goede staat (mag ook wel na pas 90.000km)

Opgesomt:
-     Geen motorlampje op het dashboard wat aangaat.
-     Geen automaatpijl oid.
-     Bij uitlezen geen foutmeldingen.
-     Als je gewoon Normaal rijdt is er Niks aan de hand, ook niet als je zwaar beladen bent oid.
-     Toerental loopt niet omhoog als hij "trilt" er gebeurt niks raar op het dashboard.

Voordat ik ALLES 1 voor 1 ga vervangen was ik benieuwd of er mensen zijn die dit probleem herkennen en misschien een richting kunnen geven waar te beginnen met zoeken. Ik kan me voorstellen dat het iets met de ontsteking kan zijn, misschien iets met de turbo of de TCV.

Mijn eerste gok zou dan zijn rotor/verdelerkap en bougiekabels... maar het is zo raar dat hij dan pas bij een Echte vermogensvraag dit doet.. of is dit niet raar ???

Bij vragen schiet maar raak! ik hoop dat we het kunnen vinden!

Bouke

Kan meerdere dingen zijn denk ik , bijv je benzinepomp die het niet meer bijhoud of je ontsteking is niet lekker( het is waarschijnlijk allemaal 20 jaar oud) bijv je bougiekabels, bobine, verdelerkap. Brandstoffilter al vervangen?

Lostimmos

Het meeste wat we nu aangepakt hebben is inderdaad gewoon origineeluitdefabriek20jaaroud  ;)

Brandstoffilter hebben we vervangen toen we de eerste grote beurt deden, maar aan de bougiekabels, bobine en verdelerkap hebben we nog niks aan gedaan.

Ik was vooral benieuwd of de ervaringsdeskundigen hier iets meer de vinger konden leggen op wat het zou kunnen zijn, zonder zomaar Alles te vervangen ;)

RoelNL

Ik denk als je de stage 0 gedaan hebt dat alles weer perfect werkt.

Als je dan nog steeds problemen hebt met inhouden hebt kun je misschien nog een keer naar de distributie timing kijken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Lostimmos

we waren inderdaad al een heel eind op weg met de Stage 0.

Dit hadden we met rust gelaten omdat het prima lijkt te werken, vind het zo raar dat dit probleem pas de kop op steekt als De auto warm is En je om vermogen vraagt.

Is dit ook iets wat "erger" kan worden? zoals ik zei deed hij dit eerst soms en nu wat vaker.

Distributietiming zou moeten kloppen, de wissel hiervan is gewoon bij de dealer uitgevoerd en stond hier zelf met mn neus bovenop, lijkt me niet de schuldige.

leons850

Citaat van: Lostimmos op 22-06-2015 08:05:04
Het meeste wat we nu aangepakt hebben is inderdaad gewoon origineeluitdefabriek20jaaroud  ;)

Brandstoffilter hebben we vervangen toen we de eerste grote beurt deden, maar aan de bougiekabels, bobine en verdelerkap hebben we nog niks aan gedaan.

Ik was vooral benieuwd of de ervaringsdeskundigen hier iets meer de vinger konden leggen op wat het zou kunnen zijn, zonder zomaar Alles te vervangen ;)

De ervaring leert dat het vaak brandstof of ontsteking is.
Maar zonder uitlezen is het in een glazen bol kijken natuurlijk.
Wanneer je nu gaat kijken naar de productiedatum van je ontsteking, zal die waarschijnlijk ong 20 jaar oud zijn, helaas heeft leeftijd ook invloed op dingen.
Brandstofpomp zou het zoals Bouke aangaf ook kunnen zijn, maar je injectoren kunnen ook dicht zitten. Zo kan ik nog even doorgaan.
Daarnaast zijn er hier zat ervaringsdeskundige op dit gebied.
Zo maar wat vervangen, nee niet doen maar als je ontsteking bijna 20 jaar oud is (bougiekabel, rotor, verdeler) begin dan daar maar mee, want als ze nu nog niet komen dan over een paar maanden wel. (ohw en neem dan meteen de bougies mee. ;) )

Edit: Weerstand neem toe in kabels naarmate de temperatuur stijgt, meer weerstand in je kabels betekend slechtere ontsteking, met mijn S70 ook gehad.
Lijkt me helder zo.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

Dan zou het probleem niet in de timing moeten zitten als deze goed op tijd staat. Feit is wel dat auto's die slecht op tijd staan minder vermogen hebben.

Zelf had ik ook een schokkende motor toen ik hem net had gekocht, toen er nieuwe bougies ingegaan waren was het probleem opgelost.

Setje kost bij de dealer 50 a 60 euro, er is al genoeg geschreven waarom je beter OEM bougies ipv NGK etc. Deze motoren lopen gewoon het beste op originele bougies.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70geRwin

Kan je je probleem nog iets specifieker omschrijven:

1. Hoe lang duurt het na de kickdown dat de motor trilt voordat hij wel oppakt?
2. Wat gebeurt er als je in de E stand van de automaat veel gas geeft (let op dat de bak niet terug schakelt), pakt de motor dan wel goed op?
3. Wat gebeurt er precies als je schrijft dat hij voor het stoplicht bonkt. Laat je de bak in D staan met de voet op de rem? Wanneer bonkt de bak, bij rem los of bij gas geven?
4. Als je rustig toert en de bak zit in 4 voel je dan na verloop van tijd soepel de lock-up erin komen of voel je dan een bonkje alsof hij naar 5 schakelt?

Lostimmos

Citaat van: V70geRwin op 22-06-2015 09:22:07

2. Wat gebeurt er als je in de E stand van de automaat veel gas geeft (let op dat de bak niet terug schakelt), pakt de motor dan wel goed op?
3. Wat gebeurt er precies als je schrijft dat hij voor het stoplicht bonkt. Laat je de bak in D staan met de voet op de rem? Wanneer bonkt de bak, bij rem los of bij gas geven?
4. Als je rustig toert en de bak zit in 4 voel je dan na verloop van tijd soepel de lock-up erin komen of voel je dan een bonkje alsof hij naar 5 schakelt?

1. Vaak laat ik iets gas los omdat het anders niet zo gezond voelt voor de motor bij 3/4 tot volgas lijkt hij het niet leuk te vinden.
2. de motor pakt supergoed op, in E of S stand maakt geen verschil, alleen als je veel vermogen vraagt "trekt ie het niet"
3. Ik dacht eerst dat het voelde alsof de automaat "pakte" maar het voelt meer alsof de motor zich even verslikt, hij hoest een keer (of een paar keer)
4. als ik rustig rij en de bak zit in 4 komt de lock-up er soepel in, zeker na de vloeistofwissel en flush voelt dat als nieuw

V70geRwin

Citaat van: Lostimmos op 22-06-2015 10:00:54
Citaat van: V70geRwin op 22-06-2015 09:22:07

1. Vaak laat ik iets gas los omdat het anders niet zo gezond voelt voor de motor bij 3/4 tot volgas lijkt hij het niet leuk te vinden.
2. de motor pakt supergoed op, in E of S stand maakt geen verschil, alleen als je veel vermogen vraagt "trekt ie het niet"
3. Ik dacht eerst dat het voelde alsof de automaat "pakte" maar het voelt meer alsof de motor zich even verslikt, hij hoest een keer (of een paar keer)
4. als ik rustig rij en de bak zit in 4 komt de lock-up er soepel in, zeker na de vloeistofwissel en flush voelt dat als nieuw

Zoals ik het lees lijkt het idd alsof de motor zich verslikt.
Eerst maar ontsteking op orde brengen.
Vacuum slangen rondom turbo en TCV vervangen kan ook nooit kwaad eigenlijk, zijn niet de kosten maar alleen het werk.

Lostimmos

ik zie dat een rotor, verdelerkap een setje bougies en wat vacuümslang ook niet heel erg duur is.

Is dat een beetje zelf te doen allemaal?

Boeijke

Citaat van: Lostimmos op 22-06-2015 11:36:22
ik zie dat een rotor, verdelerkap een setje bougies en wat vacuümslang ook niet heel erg duur is.

Is dat een beetje zelf te doen allemaal?

Is heel goed zelf te doen. Maar 1 slangetje op de turbo waar je beetje slecht ht bij kunt. De rest is makkie.

Lostimmos

Helaas hebben wij hartje zomer nog steeds niet echt 's zomers weer.. dus misschien maar bestellen en hopen op goed weer ;)

Bouke

Ik zie dat je niet ver weg woont, dus als je hulp nodig hebt wil ik je best helpen.

Lostimmos

Ik hou dat even in gedachten Bouke!

Vandaag even stukje proefgereden met "de expert"  8) en volgens hem was het overduidelijk een cilinder die af en toe oversloeg.
Als je achter de auto staat terwijl het gebeurt hoor je hem ook duidelijk ploffen in de uitlaat.

Slechte bougies zijn verdachte nummer 1, zitten er waarschijnlijk al 20 jaar in.

Even de verdelerkap losgehaald, die mag ook best vervangen worden. Dus er komt gelijk een nieuwe rotor mee.

Dan kunnen de bougieskabels niet achterblijven, en aangezien de vacuümslangen op de tcv ook behoorlijk droog waren ga ik die ook meteen bestellen.. waarschijnlijk gewoon originele omdat je dan netjes de kleurcodering er op hebt.

Daarna ben ik eigenlijk klaar met Stage-0 en eigenlijk al wat extra dingen gedaan ook!