Geluid uit ventilatieroosters bij gas geven (kabbelend beekje, koppakking?)

Gestart door CharlieFox, 28-06-2015 18:18:40

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

De afgelopen dagen de auto "Spanje-klaar" aan het maken en opeens rol ik van de ene in de andere klus. Sinds enige weken hoor ik een vreemd geluid uit het vooronder komen. Het best waarneembaar als ik m'n oor op de ventilatieroosters leg. Het is de afgelopen duidelijker hoorbaar geworden. Geen idee wat het is. Iets in het koelsysteem, lijkt wel.

De motor moet even stationair draaien om het geluid hoorbaar te maken. Als je daarna flink gas geeft, dan hoor je een soort van kabbelend beekje, waterstroom, knikkers misschien. Ik weet niet hoe ik het omschrijven moet, best lastig. Misschien morgen een geluidsclipje maken. Als ik een paar keer gas gegeven heb, is het nagenoeg weg en dan moet ik de auto weer even stationair laten draaien en dan weer gas geven, om het terug te horen. Het klinkt niet echt gezond. Het is niet de airco pomp. Die staat uit met de test. Ook de ledjes van de Deltamil installatie heb ik uit. Mét of zonder ledjes, het verandert niets aan het geluid. Oh ja, met normaal rijden, op de snelweg bijvoorbeeld, hoor ik het niet. Er lijkt net alsof er eerst iets "verzameld" moet worden tijdens stationair draaien.

Ik zal toch niet weer een lekke koppakking hebben, slaat de schrik me even op het hart! Feb 2012 een onwijze klus eraan gehad. Ik zie geen water in de olie, noch zie ik olie in de koelvloeistof. En de auto rijdt zoals die de afgelopen 3 jaar gereden heeft. Loopt mooi rond stationair en trekt goed door in alle versnellingen.

Wel is de dikke radiateurslang links (als je voor de auto staat) nogal hard. Staat veel druk op. Idem dito op het KVS tankje. Aan de andere kant weet ik dat de koelvloeistof eruit spuit als de koppakking lek is, heb ik 3 jaar geleden nog een clipje van gemaakt en hier gepost.

Iemand enig idee waar ik het zoeken moet?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

CharlieFox

Citaat van: cornelis-b op 28-06-2015 18:37:55
Lucht in het koel systeem?
Dacht ik inderdaad ook al aan. Heb dus het koelvloeistofsysteem flink afgetopt en gereden. Daarna wilde ik in de die dikke slang knijpen (pompen) om de lucht eruit te krijgen. Toen merkte ik dat ik 'm nauwelijks samen kon drukken. Heb voorzichtig het systeem moeten ontlasten door de KVS dop een klein beetje los te draaien. Pas toen kon ik de slang samenknijpen. Ik ken die slang eigenlijk niet op die manier, maar weet het ook weer niet 100% zeker. Hoe dan ook, het geluid uit m'n roosters bleef. Ben nu ook Engelstalig aan het zoeken op het www.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Nou, waarschijnlijk toch wat ik zelf al een beetje vermoedde, maar waar ik niet aan durfde aan denken. Misschien toch, ik houd een slag om de arm, een doorgeslagen koppakking, zij het een (nu nog) klein lekje. Daar sta je dan, 2 dagen voor vertrek naar Spanje! Heb overleg ter plekke gehad met een garagist hier in de buurt. Doet allerlei merken auto's, al 30 jaar of zo. Helaas had ie geen CO snuffelaar om het echt te kunnen bevestigen. Maar de luchtbellen (bij gas geven) in het KVS-tankje na enige seconden, zei hem genoeg. En mij ook, trouwens.

De auto rijdt en start verder normaal. Geen oliepeil wat stijgt (met KVS) of een KVS systeem waar olie in zit. Ook geen witte damp uit de uitlaat. Wel een hoge druk op het KVS systeem met keiharde slangen. Als workaround de tip gehad de thermostaat onklaar te maken, lees: Het binnenwerk eruit te slopen. Gedaan en nu is de druk op het systeem wat minder (dikke radiatorslang is weer in te knijpen met draaiende motor) en: Het vreemde geluid uit de roosters is weg! Ik rij nu op water met KVS schoonmaakmiddel erin. Ook niet verkeerd eens te doen.

Toch misschien geen lekke koppakking, maar een andere oorzaak? iets met thermostaat of KVS systeem? Wie?

855T5+

Ik had en kabbelend beekje toen het afwaterslangetje van de airco dicht zat door blad. Ik wist toen echter niet wat het was, met als gevolg natte voeten in Frankrijk bij hoge temperaturen. Dat slangetje zit middenin onderaan tussen de radio/versterker en de kachelradiateur. Zijkantflapjes dus losmaken om erbij te kunnen. Als je het slangetje losmaakt komt de hele inhoud (condenswater) gelijk naar eruit, maar niet op de straat zoals normaal, maar je interieur in, dus even een opvang regelen (niet lekke plastic zak ofzo), dan met de hand naar boven de blokkade weghalen (meestal bladeren), slangetje weer terugzetten en dan blijft t goed voor weer heel wat jaren.
Met deze hete zomerdagen iets om te weten. Het slangetje voert normaal het condenswater weg onderaan de auto, dat veroorzaakt dat plasje dus.
Noot: geldt alleen voor werkende airco's  ;D

Thermostaat: er moet een bypassklepje in de thermostaat zitten bij onze auto's: ter grootte van ca. 2 mm doorsnede (origineel met een gewichtje eraan vast). Er worden echter thermostaten verkocht voor onze auto's zonder zo'n klepje, dan moet je een gaatje van 2 mm boren.
Volvo: Mutatis Mutandis

CharlieFox

Dank voor de reactie 855T5+. Ik rij met een aftermarket Deltamil airco waarvan ik binnenkort (na onze Spanje reis) de condensor van vervangen moet. Airco werkt nu nog min of meer, maar niet meer superkoud (6-8 graden zou ideaal zijn). Ik zal er binnenkort ook eens onder duiken voor dat afwateringsbakje.

Echter vrees ik dat mijn geluid niets met de airco te maken heeft. Vanmiddag het eea gedaan (zie mijn vorige post) en het geluid blijkt nu weg. Van dat gaatje in de thermostaat wist ik niet. Ik zal vanavond eens kijken of er zo'n bypass in zit.

Ik vraag me nu echt af of het de koppakking is, of iets anders (behalve de airco). Zaterdagmorgen vroeg gaan we rijden en eigenlijk voelt het niet zo heel erg chill, maar ja, wat moet ik? Appartement is al betaald en we worden verwacht.

Morgen eens een garage zoeken met een CO-snuffelaar. Dan weet ik het echt zeker of het de koppakking is, of niet. Als niet, ga ik toch een stuk geruster op pad ...

volvobug

Zou de eerste 10V met een lekke koppakking zijn, niets is uit te sluiten maar ik verwacht van niet   ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jurijn R

Ga maar eens gas gaan geven nadat je de thermostaat eruit hebt gehaald.
Als je een lekke koppakking zou hebben zal hij weer keihard staan.

Met een motor die gewoon op 900 rpm staat te draaien, zullen de slangen niet hard komen.

volvobug

petrolhead2.5

goed ontluchten kan in mijn optiek alleen door bij een afgekoelde motor, dopje van 't reservoir en op bedrijstemp laten komen (dus met draaiende motor; lees waterpomp draait/ circulatie) dan is alle lucht eruit als de koelvloeistof dus ook op niveau is, gewoon dop erop draaien. Kijken of alle slangen goed warm worden (circulatie) als alles warm is is 't ook best enigzins op druk, maar keihard lijkt me ook niet goed. Als er veel uitlaatgassen bij in KVS zullen worden geblazen is je motor ook binnen no time veel te heet en raakt dus aan de kook (afhankelijk natuurlijk hoeveel uitlaatgas er bij in wordt geblazen).

Met een 10v zal ik als 't koelsysteem goed is ontlucht gewoon aandurven om te gaan rijden  :eusa_angel: ;)

CharlieFox

volvobug

CharlieFox

Citaat van: volvobug op 30-06-2015 23:56:37
Citaat van: CharlieFox op 30-06-2015 23:40:42
Citaat van: volvobug op 30-06-2015 20:36:38
Zou de eerste 10V met een lekke koppakking zijn, niets is uit te sluiten maar ik verwacht van niet   ;)

Tenzij ... http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,55296.msg1171124.html#msg1171124

Jij een punt! Blijkbaar wel gevolgschade.

Yep, was destijds door een gebroken plastic verbindingsstukje. Zitten er altijd in ihgv een LPG-installatie. Heb toen nogal wat werk eraan gehad, zie bewuste topic. Kop vlakheid zat binnen de toleranties, gechecked met stalen rei en voelermaten. Stalen blok alleen wat vluchtig gechecked, want was volgens velen (en ook volgens mijzelf) niet nodig. Immers een groot brok staal, kan bijna niet stuk. Kennelijk toch niet helemaal vlak, want ik zou de (mogelijke) huidige koppakking lekkage niet anders kunnen verklaren. Baal er wel ontzettend van, hoewel ik nog altijd een stille hoop heb op een andere oorzaak. Zaterdag moet ik met de bak naar Spanje. Gelukkig is er aan de auto en het rijden verders weinig te merken, anders dan de hoge druk in het kvs systeem (nu minder met de thermostaat eruit) en het geborrel in het kvs tankje. Maar echt prettig voelt het niet, maar heb nu geen keus.

hansje

Ik zou persoonlijk lid worden worden van de ANWB (indien u dit nog niet heeft gedaan) alsmede de reisverzekering goed nalezen en/of aanvullen ivm repatriëring.

Goede reis!

hans

CharlieFox

Citaat van: hansje op 01-07-2015 05:49:30
Ik zou persoonlijk lid worden worden van de ANWB (indien u dit nog niet heeft gedaan) alsmede de reisverzekering goed nalezen en/of aanvullen ivm repatriëring.

Goede reis!

hans

Dankjewel. Ja, omdat ik toch in een auto van 20 jaar rijd, ben ik al jaren voor pechhulp verzekerd, NL en Europa, zij het niet bij de anwb. Ik ben niet zo van die club. Momenteel pas verhuisd van verzekeraars http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,72648.msg1600968.html#msg1600968