oliekoeler slang zelf maken

Gestart door janpy, 03-07-2015 22:19:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

janpy

Hallo
Ik worstel een beetje met mijn motor olie koeler slangen
Deze heb ik opnieuw er aan laten persen bij een hydro bedrijf.
Dat ging nog niet vanzelf, door de bochten konden ze de leiding niet goed in de pers krijgen.
Wel geluk maar erg dikke slangen geworden, tot 200bar , genoeg lijkt mij
Echter door de dikke slangen staat er nog al wat spanning op de metalen leidingen.
Waardoor steeds mij O ringen in aansluiting blok gaan lekken

Waarom kunnen we daar zelf niet een stuk slang tussen zetten.
slang is eenvoudig te verwijderen als je voorzichtig bent.

Benzine slang van gates kan 10 bar verdragen en 120 graden.
Volgens ligt dat binnen de temp en drukken die voor komen
2 goede slangeklemmen per kant 8 stuks dus, kom je volgens mij een heel eind.

Zie ik wat over het hoofd, behalve zekerheid, origineel (veeeeeeel te duur).

Groet Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

spijky

#1
Ik heb 275 bar slangen, geen probleem.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,74553.msg1593054.html#msg1593054

Als je de onderste beugel vast schroeft kan er toch geen spanning op komen staan, op de aansluiting in het blok.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

janpy

Citaat van: spijky op 03-07-2015 22:30:17
Ik heb 275 bar slangen, geen probleem.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,74553.msg1593054.html#msg1593054

Als je de onderste beugel vast schroeft kan er toch geen spanning op komen staan, op de aansluiting in het blok.


Hallo
Heb nu een paar keer lekkerij gehad na een paar dagen (zie blogje van mij)
zoek de schuld natuurlijk niet bij mijzelf :-)
Maar die beugel , hmmmm kan mij voorstellen dat er toch wat beweging op de aansluitingen
over komt door de stugge slangen.
Volvo 850 R automaat lpi Groen

spijky

Zitten er geen beschadigingen aan de leidingen?
Anders even met een fijn schuurpapiertje er overheen gaan.

Ik heb de rubbers eerst in het thermostaathuisje gedaan, daarna de leidingen erin en toe het blokje tegen het blok aan geschroefd.
Kurkendroog nog.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

janpy

Ik doen het net andersom
ben bang dat ik de o ringen het huis in druk bij in schuiven leidingen
gaat het daar verkeert?
Volvo 850 R automaat lpi Groen

V70R-obert

Ik heb ruim 200.- betaald voor 2 slangen origineel Volvo. Misschien wel aan de prijs, maar zoals je zelf zegt steeds lekken is ook wat. Met dit soort dingen zou ik geen gezeur willen hebben, of het moet in 1x goed zijn, maar dat is het dus niet.

Robster480

Ruim €200,-?! Ik heb vorig jaar €170,- betaald voor beide slangen en nieuwe o-ringen + pakking voor het oliekoelerhuisje..
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

-D©©©L-

Citaat van: janpy op 03-07-2015 22:19:56
Hallo
Ik worstel een beetje met mijn motor olie koeler slangen
Deze heb ik opnieuw er aan laten persen bij een hydro bedrijf.
Dat ging nog niet vanzelf, door de bochten konden ze de leiding niet goed in de pers krijgen.
Wel geluk maar erg dikke slangen geworden, tot 200bar , genoeg lijkt mij
Echter door de dikke slangen staat er nog al wat spanning op de metalen leidingen.
Waardoor steeds mij O ringen in aansluiting blok gaan lekken

Waarom kunnen we daar zelf niet een stuk slang tussen zetten.
slang is eenvoudig te verwijderen als je voorzichtig bent.

Benzine slang van gates kan 10 bar verdragen en 120 graden.
Volgens ligt dat binnen de temp en drukken die voor komen
2 goede slangeklemmen per kant 8 stuks dus, kom je volgens mij een heel eind.

Zie ik wat over het hoofd, behalve zekerheid, origineel (veeeeeeel te duur).

Groet Jan

In principe kan er geen beweging op de aansluiting zitten als de buisjes helemaal in het huis zitten en de klem er goed op zit.
Ik heb meerdere keren nieuwe slang er tussen laten zetten, nooit een probleem gehad. Zelfde materiaal als op de foto's van spijkie.
meestal rond de 35 euro om de slangstukken te vervangen.

rappendaf

olie word warmer als 120 graden ik zou het niet zelf maken .als de slang los schiet als je aan het rijden bent is de kans op motorschade GROOT
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

janpy



[/quote]
In principe kan er geen beweging op de aansluiting zitten als de buisjes helemaal in het huis zitten en de klem er goed op zit.
Ik heb meerdere keren nieuwe slang er tussen laten zetten, nooit een probleem gehad. Zelfde materiaal als op de foto's van spijkie.
meestal rond de 35 euro om de slangstukken te vervangen.
[/quote]

Tja, nou ik heb nog een poging gedaan, is nog dicht.
MAar wat is de volgorde, eerst ringetjes in het huis en dan de leiding er door drukken
Of eerst op de leiding en voorzichtig leiding en oring er in drukken.

Vanuit mijn 1e vraag, olier druk zal wel een beetje meevallen.
Olie temp, wat is de gemiddelde temp bij normaal rijden, ik dacht ongeveer 100 graden?

Groet Jan

Volvo 850 R automaat lpi Groen

-D©©©L-

ringen op de buisjes en zorgen dat het invoerpunt in het huis echt 100% schoon is en vrij van oxidatie. Pasop dat je geen bramen trekt of happen uit het huisje punt waar de ringen moeten afdichten. Bij het monteren een klein beetje olie eraan om te voorkomen dat de ringen dubbel gaan zitten.
Oliedruk kan bij een koude motor en iets wat hogere toeren erg hoog oplopen, de olie is dan nog dik en de bypass thermostaat kan niet de hele flow verwerken.
De normale koelcircuit thermostaat staat al op 93 graden, bij het belasten van de motor wordt de olie echt aanzienlijk heter. Op bepaalde punten is het meten van 130-140 graden geen bijzonderheid.

Natuurlijk zet je bij montage aan de radiateur zijde ook nieuwe clips & binnenringen (die doorzichtige buitenste doen niet veel behalve wat stabilisatie er stof eruit houden). Na het monteren met wat duwen en trekken testen of de clips echt 100% goed zitten en een slangklem of tie-wrap erom.


V70R-obert

Citaat van: Robster480 op 04-07-2015 00:15:03
Ruim €200,-?! Ik heb vorig jaar €170,- betaald voor beide slangen en nieuwe o-ringen + pakking voor het oliekoelerhuisje..

Je hebt gelijk, de bon er even bij gezocht. Het was € 189,- voor beide slangen, dit zal dan wel de prijs zijn op dit moment bij de dealer.

Sbv

ik heb in het verleden gewoon compleet nieuwe slangen en ringen besteld. Geen zin om moeilijk te doen

janpy

Citaat van: -D©©©L- op 04-07-2015 11:49:03
ringen op de buisjes en zorgen dat het invoerpunt in het huis echt 100% schoon is en vrij van oxidatie. Pasop dat je geen bramen trekt of happen uit het huisje punt waar de ringen moeten afdichten. Bij het monteren een klein beetje olie eraan om te voorkomen dat de ringen dubbel gaan zitten.
Oliedruk kan bij een koude motor en iets wat hogere toeren erg hoog oplopen, de olie is dan nog dik en de bypass thermostaat kan niet de hele flow verwerken.
De normale koelcircuit thermostaat staat al op 93 graden, bij het belasten van de motor wordt de olie echt aanzienlijk heter. Op bepaalde punten is het meten van 130-140 graden geen bijzonderheid.

Natuurlijk zet je bij montage aan de radiateur zijde ook nieuwe clips & binnenringen (die doorzichtige buitenste doen niet veel behalve wat stabilisatie er stof eruit houden). Na het monteren met wat duwen en trekken testen of de clips echt 100% goed zitten en een slangklem of tie-wrap erom.


Hallo Marc
Bedankt voor je reactie
Bij de hydroboer is er naar mijn idee veel te dikke slang op gezet, leiding paste niet goed in de perst
dus leiding verlengt, stukje er opgelast enzzzzz, lang verhaal
Als ik door beide leidingen blaas zit er ook verschil in doorlaat, ook niet goed dus.
Ben niet zo bang uit gevallen om wat te proberen, heb nu er zelf slang tussen gemaakt.
Slang kan 10 bar en 120 graden verdragen met max van 140, twee slangeklemmen per kant moet toch de oliedruk
wel kunnen hebben.
Ga nog even zoeken naar slang wat wat hogere temps kan hebben, dat moet toch te koop zijn.

Groets JAn
Volvo 850 R automaat lpi Groen

-D©©©L-

#14
Citaat van: janpy op 04-07-2015 12:27:46

Hallo Marc
Bedankt voor je reactie
Bij de hydroboer is er naar mijn idee veel te dikke slang op gezet, leiding paste niet goed in de perst
dus leiding verlengt, stukje er opgelast enzzzzz, lang verhaal
Als ik door beide leidingen blaas zit er ook verschil in doorlaat, ook niet goed dus.
Ben niet zo bang uit gevallen om wat te proberen, heb nu er zelf slang tussen gemaakt.
Slang kan 10 bar en 120 graden verdragen met max van 140, twee slangeklemmen per kant moet toch de oliedruk
wel kunnen hebben.
Ga nog even zoeken naar slang wat wat hogere temps kan hebben, dat moet toch te koop zijn.

Groets JAn


Het aanpersen kan met de moderne machines lastig zijn. Meestal werkt een oudere handmatige pers het best, daar is vaak meer ruimte voor de krappe bocht in de leiding. Origineel zijn de slangen ook knap stug en lastig te plaatsen.

Als ik het zo hoor zijn deze leidingen verknutselt en ga je nu met goedbedoeld knooiwerk proberen de zaak te redden.
Naar mijn mening onderschat je de kosten van de schade die optreed als de slang er wel af komt zetten. Dit gaat nooit langzaam, onder volle druk klapt ie ineens. Meestal als de zaak goed warm is en de slang erg zacht is geworden. Als je een oliedruk lampje ziet heb je de indicatie dat het al te laat is.
Enfin, een motor revisie doen is ook leerzaam, dus helemaal doelloos is het niet.  ;D

Heb je de juiste fluorrubber ringen om de buisjes in het thermostaathuis af te dichten ?