Rode V70 XC

Gestart door Cruising73, 04-07-2015 15:33:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cruising73

#30
Dat ga ik doen, zie ze al staan voor 158 euro voor een set van 5, exclusief verzending.

Voor nu: lampje motormanagement knippert toch weer (op benzine). Met een ELM327 mini en Torque uitgelezen, krijg ik code P0422 (main catalyst efficiency below threshold (bank 1) en P1625 (signal too low). Achterste Lambdasensor? Katalysator stuk? Beide zijn niet vernieuwd. Mag ik aannemen dat ik nu niet langer naar de ontsteking hoef te kijken? Of kunnen misfires (signal too low?) ook deze storingen opleveren, die verholpen kunnen worden met (een set) nieuwe bobines?

KIM

Knipperen van het mm lampje gebeurt alleen bij ontstekingsmissers. Dit kan het gevolg zijn van defecte bobines of te weinig/ geen brandstof.
Ik zou in mijn zoektocht daar op eerst op focussen.

Cruising73

Dank, da's helder. Ik had al bedacht dat het de lambdasondes niet zijn: nummer 1 springt heen en weer tussen 0,1 en 0,9, nummer 2 is vlak. Kat doet dan ook z'n werk. Ik ga verder met m'n bobines/stekkers, ben nog niet bij de Volvo geweest voor uitlezen maar ga dat volgende week maar eens doen. Laat ik gelijk m'n kilometerstand uitlezen.

KIM

En anders kom je hier maar een keertje langs. Ik zie wel een leuke uitdaging in jouw probleem.

Cruising73

#34
Dank voor het aanbod, ik ga 'm eerst maar eens goed laten uitlezen. Sinds het vervangen van de bobine rijdt ie in ieder geval een stuk beter, en ik heb er ook wel lol aan om wat te puzzelen. Krijg code P1171, long term fuel trim, upper limit. Dan loopt ie te arm. Op zich mooi dat je dat met een lezer van 10 euro en een app (Torque) boven water krijgt. Heb ook nog de Torquescan plug in geinstalleerd, maar die krijg ik niet goed aan de praat. Komend weekend maar eens zoeken naar een vacuumlek.

Cruising73

#35
Bij de dealer laten uitlezen, behoorlijk lijstje, maar merendeel betreft codes die niet langer actief zijn.

Actief zijn:
CCM 414- binnentemperatuursensor, onjuist signaal
CCM 433 - aanjagermotor, stroomsterkte te hoog

Die kan ik volgens mij vrij makkelijk oplossen, namelijk schoonmaken sensor.

En dan heb ik nog:

ECM-6300 - elektronisch gasklepsysteem, signaal te laag
ECM- 6B00 - signaal te laag


LMM (eerder al vervangen) en ETM geven geen storing. Ik ga slangen en bedrading checken. Fuel Trim Long term zit niet lekker, moet enorm bijregelen (25%). Je kan er prima 125 mee rijden, gestaag snelheid maken gaat ok. Wil je acuut meer/veel vermogen: soms pakt ie op, vaker niet, krijg je heel even power, waarna ie smoort. Lucht, elektriek of brandstof. Laatste vermoed ik niet, deels omdat het op benzine en lpg eender is. Ik heb vandaag een heel stuk (70km) enkel op benzine gereden, en da's niet anders.

Bij Verkerk ook de kilometerstand laten uitlezen, die zat op 300.xxx km, zoals de teller aangeeft. Da's wel vreemd gezien de NAP-historie, en had eigenlijk gehoopt dat de ECU de ware stand zou melden, dan begint het ook ergens op te lijken, richting 500.000. Vermoedelijk andere ECU erin gezet, inclusief de klokjes.

Auto rijdt verder wel ok, je zit iets hoger, maar qua wegligging valt het me niet tegen, komt ie in de buurt van de oude Nautic Blue V70 1999 die we nooit weg hadden moeten doen. Deze is een stuk leuker, maar technisch nog niet helemaal fris. Optisch zeker ook niet, feitelijk een oude bak, moet nog een ander voorscherm op,en er ligt al een andere, nog te spuiten achterbumper, plekjes, ahhgr! Evengoed gisteren een kaartje achter de wisser, of ie te koop is, haha!



Cruising73

Met nieuwe bobines rijdt ie -weer- een stuk beter. Maar we zijn er nog niet: lampje motormanagement duikt weer op, enkel op benzine. Op benzine zijn de long term fuel trims wel ok (rond 8%), maar zie ik short term uitschieters tot wel 25%. Op gas rijdt ie eerder te rijk bij vragen vermogen.

Gezien de verbeteringen die ik heb gehad door bougies en bobines te vervangen neig ik ernaar draden en stekkertjes naar de bobines te vervangen. Is dat te koop, als setje? Ik kon het nog niet vinden.

Heel sporadisch komt uit het achterruim een kort, diep geronk. Als een benzinepomp op z'n eind, bijvoorbeeld. Heb het al even niet meer gehoord, weet ook niet meer of op dat moment de benzinetank wat leeg was, maar dat zou zomaar kunnen. Hoe kan ik de werking van de pomp controleren? Is dat de benzinedruk en, zo ja, moet die bij een 2.4t ('99' ME7) 3,8bar zijn?

Als hij goed op benzine rijdt, mag ie naar de gasboer voor een check up, installatie is een landi renzo. Er zit een wat frutsig flash lube-systeem in dat werkt op het vacuum. Kan je daar mee voort of is dat een placebo voor bezorgde lpg-rijdende  bezitters van een 2.4t?


KIM

Benzinedruk kun je op de rail meten (zit een autobandventiel / schraeder ventiel). Deze moet idd 3,8 bar bedragen.

Short Term Fuel Trim kun je beter links laten liggen; het is normaal dat deze zo veranderlijk is want deze bepaalt met behulp van een integratorberekening de snelle aanpassing van het mengsel dat nodig is om het uitlaatgas van zuurstofarm naar zuurstofrijk te laten wisselen. Op deze waarden worden door het syteem ook geen foutcodes geschreven.

Dat gebeurt wel bij de Long Term Fuel Trim; deze zegt meer over het algemene verloop in het systeem. De meeste van onze auto's die Fuel Trim problemen hebben krijgen dat als gevolg van luchtlekkages. Het zou verstandig zijn alle slangetjes eens te vervangen voor nieuwe.

Cruising73

Dank voor de tip, ik ga ze vervangen, dat zou ik zelf moeten kunnen. Long term fuel trim zit nu op 6,5%, wat me niet verkeerd lijkt. Van het weekend ineens een barst in m'n voorruit. Nu was er al het nodige windgeruis, da's storend, dus daar laat ik maar een nieuwe in zetten.

Paulsson

Hoe gaat het er nu mee? Al wat meer kunnen oplossen?


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

bert850

Hallo,
heb met mijn xc70 uit 99 ook veel problemen gehad na aanschaf afgelopen jaar.
Begon ook met kapotte bobine, die vervangen en direct volgende kapot. Daarna alle vervangen.
Weer mm lampje en hoog benzine verbruik.
Nokkenassensor vervangen, probleem opgelost.
Niet echt, daarna weer problemen en voorste lambda sonde vervangen.
Nu geen problemen meer.
Was lastig om op te lossen,  het ene klaar en direct het volgende.
succes met je zoektocht.
Bert

Cruising73

#41
Inmiddels 10.000 km gereden, en tijd voor een update. Een controle van de vacuumslangen leverde niets op, m'n garage had die ook al deels vervangen. Omdat ie er niet zo vers meer uitzag, heb ik toch maar de voorste lambdasonde vervangen. Dat lijkt het te zijn geweest, lampje is uit, vermogen is (zo goed als) terug en verbruik is wat gedaald (ik reed 1 op 7,5 op lpg).

Twee weken geleden schijven en remblokken voor vervangen, binnenkort maar eens olie wisselen. En naar de dealer om m'n transponders in te leren. Ga ik ze gelijk vragen of m'n ecu up to date is, of doen ze dat al bij het uitlezen, software bijwerken?

Paulsson

Citaat van: Cruising73 op 16-06-2017 15:51:55
Inmiddels 10.000 km gereden, en tijd voor een update. Een controle van de vacuumslangen leverde niets op, m'n garage had die ook al deels vervangen. Omdat ie er niet zo vers meer uitzag, heb ik toch maar de voorste lambdasonde vervangen. Dat lijkt het te zijn geweest, lampje is uit, vermogen is (zo goed als) terug en verbruik is wat gedaald (ik reed 1 op 7,5 op lpg).

Twee weken geleden schijven en remblokken voor vervangen, binnenkort maar eens olie wisselen. En naar de dealer om m'n transponders in te leren. Ga ik ze gelijk vragen of m'n ecu up to date is, of doen ze dat al bij het uitlezen, software bijwerken?

Zij zullen bij het uitlezen niet proactief je software ook bijwerken mocht je niet de laatste versie hebben. Ik zou hier dus even specifiek naar vragen van tevoren, en ook het kostenplaatje duidelijk hebben (vraag naar de prijs van zo'n update).


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Cruising73

Ik ga het ze eens vragen. Het inhouden is toch nog niet helemaal verdwenen, maar treedt pas een stuk hoger in de toeren op. Lampje motormanagement is al een tijdje uit, heb nog wel een code, P1625 - signal too low. We komen er wel.

Wat me bij de vorige keer uitlezen (bij de dealer) verbaasde, was dat de uitgelezen kilometerstand overeenkwam met die op de teller, terwijl de NAP-geschiedenis duidelijk aangeeft dat er in het verleden is geknoeid met de standen. Ik meende dat de stand in de ECU de daadwerkelijke kilometers weergeeft. Als dat zo is, heeft een vorige eigenaar de ecu vervangen.

Auto is nu bij m'n eigen garage voor een dingetje met de centrale deurvergrendeling. Na het repareren van de raamschakelaar linksvoor deed de vergrendeling het niet meer, en kon ik het klepje van de benzinetank enkel handmatig openen...

Temperatuursensor interieur heb ik schoongemaakt, met als gevolg dat de kachelventilator nu niet meer voluit blijft draaien wanneer je de ecc op automatisch zet.

Ries van de Zilverschuit

Kilometerstand wordt alleen opgeslagen in de klokkenwinkel bij mijn weten.  Waarschijnlijk is die dan in het verleden verwisselt voor een met een lagere stand.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue