Rode V70 XC

Gestart door Cruising73, 04-07-2015 15:33:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cruising73

In mijn kindertijd waren er een paar auto's die grote indruk op me maakten, en de 244 was er daar eentje van. Toen mijn vader me adviseerde om als eerste auto te gaan voor een Suzuki Alto, kwam ik thuis met een goudkleurige 244 uit 1976. Dat was een B20 met een 4-bak. Op een gegeven moment ontdekte ik het fenomeen van de 4 + OD, en dat wilde ik ook graag in m'n Volvo. Maar in plaats van een aangepast koppelingshuis, besloot ik tot het ombouwen naar een B23e met 4 + OD. Ik meende dat in een weekendje of twee wel te redden, eventueel met wat hulp van handige vrienden. Maar dat bleek veel te zonnig ingeschat, en uiteindelijk heeft mijn vader mij met de tractor naar de buurman gesleept, die was bereid me te helpen, en beschikte ook over een brug. De 244 heb ik jaren gehad, op gas, maar in combinatie met de injectie van de b23 was dat niet zo bedrijfszeker. De inlaatbalg klapte er regelmatig vanaf. De volgende Volvo was een 460, prima auto, weinig problemen, ruim een jaar mee gereden. Vervolgens in 2009 van een particulier een 'dealeronderhouden V70' gekocht met 300.000 op de teller. Daar kon weinig mis mee zijn, ik had papieren van al het onderhoud sinds 1999 (telde op tot meer dan 20.000 euro). Maar in het eerste jaar heb ik daar toch 5000 euro in gestopt. Toch wat achterstallig onderhoud. Die V70 was echt een heerlijke auto, en qua comfort is dat een beetje m'n ijkpunt. Afgelopen winter (bij 430.000) moest er echter vrij veel aan gebeuren, draaide het huishouden op 1 inkomen, en besloten we 'm de deur uit te doen. Auto rijdt nog steeds rond, handige particulier heeft 'm opgeknapt. De opvolger werd een Saab 9-3 en dat is eerlijk gezegd een prima auto, rijdt soepeler en stuurt scherper dan een V70. Maar 't zit niet als een V70 en toen ik vorige week voor (te) weinig geld een brandweerrode V70 XC zag staan, kon ik het niet laten. Een week eerder had ik in Drenthe een V70 2.5t laten staan vanwege olielekkage/overdruk op het blok, nu liep ik er met beide ogen in. Ook al omdat de airco het erg goed doet, hij goed remt etc. Maar het blok is wijlen, en daarmee is er een nieuw project, met vermoedelijk vandaag de eerste misser: blok gekocht met ontsteking in de vorm van verdelerkap, terwijl origineel het met bobines doet. En het is al zo warm :eusa_hand:


heutink

 :)
welkom Cruising, ik ben bang dat ik je geen technisch advies kan geven, maar dat je moet wachten tot de auto-techneuten online zijn.
Ik wens je wel veel succes met het oplossen van het probleem, die oplossing komt er met behulp van het forum zeker
groet
van opa uit Enschede
8)
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

Cruising73

Hartelijk dank. Ik wacht het rustig af, blok loopt niet weg. Ik had die vraag alleen eerder moeten stellen.

henry classic v70

Welkom
... een rode XC70  :eusa_eh: ik ben er nog geen tegen gekomen
Snel wat plaatjes dus  ;)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Cruising73

#4
Ik had er ook nog niet eerder eentje gezien. Maar ik zag dat er hier op het forum nog eentje is (Bolbo). Een paar plaatjes.








Momenteel wordt het 'nieuwe' blok geplaatst. De vorige eigenaar beweerde de afgelopen tijd allerlei zaken te hebben vernieuwd, wat niet helemaal klopt. Het is niet allemaal slecht, maar er moet het nodige aan gebeuren. Eerst maar eens aan het rijden krijgen. Op het laatste plaatje de achterzijde, met een flinke scheur in de bumper. Ik neem aan dat ik daar een nieuwe voor moet zoeken, of is dat nog te repareren?


Cruising73

#5
Qua rode xc, zie dat er bij speurders ook eentje te koop staat. Die van mij gaat volgende week de weg weer op.

Cruising73

#6
De XC is een project aan het worden, er wordt in ieder geval nog niet in gereden. Had ik dit vooraf geweten (en dat had gekund :-X), dan was ik er natuurlijk niet aan begonnen. Ik heb eerder dit jaar regelmatig op mobile.de zitten zoeken naar een mooie V70N - want dat moest het toen nog worden. En voor het bedrag dat nu in de XC wordt gestopt.... Gelukkig is de geest flexibel, en wil ik inmiddels niks anders dan een rode XC. Alhoewel, 850R,  8)). Maar het is een XC, ook daarmee houden we een stukje cultureel erfgoed op de weg. Dat betekent dan ook: origineel houden. Maar hoe zit het nou met de wegligging van zo'n XC? Ik heb geen zin in een bootje. In m'n eerdere V70 (2.5 20V) is de voorophanging vernieuwd en heb ik voor een veerpootbrug geplaatst, dat wil ik hier ook doen. Achterpootbrug lees ik ook over, maar gezien de ringgastank die daar ook ligt, vermoed ik dat dit net niet past. Verlagen van de xc is natuurlijk geen optie (als ik 'm origineel houd), al probeer ik me voor te stellen hoe dat eruitziet. Velgen: die moeten er ook nog onder. Dat zijn dan de Pleiads, of de Naiads. Die vind eigenlijk mooier, jammer dat ze geen 16 inch zijn. Heb ook wel zitten kijken naar een mooie vijfspaaksvelg (niet per se R-velgen). Dat zijn echter nog de luxe keuzes. Het oude blok gaat er komende week uit, en het is nog niet helemaal duidelijk wat van dat blok allemaal over kan naar het nieuwe (kale blok).

Trouwens: wat is dit een topforum. Petje af.  

KIM

Had dit topic nog niet gezien.
Leuk; een rode XC; da's wel een zeldzaamheid.

Je verhaal is wel herkenbaar. Wij hebben een witte XC voor weinig gekocht maar ook daar is inmiddels zoveel ingestopt dat ik daar ook best een leuke andere auto voor had kunnen kopen. Ik dacht dat wij de enige witte in NL hadden maar kwam op mijn reis naar het vliegveld Rotterdam zijn broertje tegen.

Het is wel een superfijne auto en heb ook nog geen moment spijt van mijn aankoop. Ik lees dat jij dat gelukkig ook niet hebt.

Veel plezier met je rode XC!

Cruising73

Ik heb ontdekt dat mijn XC geen 300k had gelopen, maar ruim 460.000. Ik vraag me af of het verstandig is om - nu de boel toch open ligt - ook de versnellingsbak te vervangen door een verser exemplaar. Met andere woorden: hoe lang gaat een handbak (m58) mee?

Hiker

Bij mij (2.5D) inmiddels 430.000 waarbij we er niet van overtuigd zijn dat de aankoop km-ers de echte waren, namelijk 157K.

Voor hetzelfde geld had hij toen al 3 ton gelopen....en lopen we nu richting de 6 ton....

Maar hij schakelt nog prima!
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Bouke

Leuk een rode xc :D hier in het dorp staat er een bij een garage waar een enorme puist werk aan zit, ik had een brutaal bod gedaan maar de man wil geloof ik niet kwijt ;D

henry classic v70

Is het een handbak of automaat..? zie ik zo nergens staan
Als je een zelfde bak kunt vinden met een mooie lage kmstand voor een redelijke prijs zou dat niet verkeerd zijn. Zoals je al vermeldt ligt de boel toch los en daarom ook de vraag: handbak/automaat. koppelingsplaat, drukgroep en lager zou dan ook vernieuwd kunnen worden bij de handbak...

Eigenlijk heeft het ermee te maken wat je plannen zijn met deze XC, wil je er nog jaren in blijven rijden dan zou een versere bak zeker een optie zijn
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Cruising73

Die van mij komt ook maar niet van de brug..   :-X Maar ik ga er nu mee door, 'cut your losses' is inmiddels geen optie meer, en er hangt al een half jaar een foto van een rode xc boven m'n bed.

@Hiker: dank voor je bericht, dan zet ik 'm er weer onder (het is een handbak, nieuwe drukgroep en vliegwiel heb ik al liggen), kijken we wel hoe lang het meegaat, 600.000 is toch nog vier jaar vooruit.

Cruising73

#13
Tellerstand was onlogisch, :eusa_boohoo:
en heel tof dat je dat kunt opvragen, zie je bv ook dat ie stil heeft gestaan tussen 2003 en 2005, of hij is daar ook een keer teruggedraaid.

Datum          Tellerstand,
07-05-2015 293699 km
27-05-2014 275819 km
27-05-2013 269025 km
25-05-2012 437580 km
11-05-2012 437568 km
07-05-2012 437568 km
30-05-2011 408483 km
29-04-2010 361720 km
17-04-2009 317800 km
25-04-2008 284500 km
07-06-2007 257228 km
25-04-2007 251500 km
07-12-2006 236869 km
23-06-2006 213348 km
27-04-2006 206129 km
24-09-2005 181388 km
25-03-2005 162857 km
10-03-2003 161818 km
07-02-2003 159005 km
11-07-2002 139127 km

V70R^2

He wat smerig, kom je erachter dat je al op de half miljoen zit aan km's..

Overigens mocht je wat nodig hebben voor een XC, ik ben een goed rijdende aan het demonteren voor onderdelen.