Rode V70 XC

Gestart door Cruising73, 04-07-2015 15:33:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cruising73

Dan is er op een gegeven moment een andere klokkenwinkel ingekomen. Ik zou de werkelijke stand wel op de teller willen hebben, die gaat richting 5 ton, misschien kan ik dat organiseren als ik de ledjes ga vernieuwen, die doen het niet allemaal meer.

Cruising73

Motormanagementlampje was er vandaag weer en ben er nu maar eens mee naar Camille van Auto en Emotie gereden. Die gaat nu kijken of wellicht het ets-lampje uit de klokkenwinkel is gehaald, waarna hij kan nagaan of het gasklephuis nog in orde is.

StefanCJ

Doe Camille de groeten van Stefan. Ik ben daar echt al jaren niet meer geweest.

Cruising73

#48
Zal ik doen. Ik was er ook al jaren niet meer geweest. In 2009-2011 heeft hij het nodige vernieuwd aan de vorige V70. Ik liep daar toen wel een beetje op leeg, maar dat lag aan het achterstallig onderhoud (nivomats, schokbrekers voor, koplampen, draagarmen, etc). Het is een uitstekende garage van iemand met een enorm Volvohart, staan ook altijd leuke auto's, al dan niet van klanten. Wil je niet de dealer, maar wel een specialist dan is het zeker een tip in het midden van het land.

Een vluchtige blik van Camille bracht al direct een boosdoener aan het licht: de frutsige aansluiting van m'n flashlube-systeem. Daar zuigt ie valse lucht. Dat had ik zelf ook al eens opgemerkt, maar door m'n beperkte kennis en de verzekering van een kundige dat dat het niet kon zijn, had ik er niks mee gedaan. Tig berichten gelezen over het belang van vacuum, maar ik was nog op zoek naar een tekening van slangetjes..

Hij was overigens buitengewoon ongelukkig met m'n lpg-setup, Landi-Renzo, 'met spul van Prins'. Mijn setup zou z'n signaal niet ontlenen aan de ecu maar aan een enkel vacuumslangetje, wat het allemaal zeer kwetsbaar maakt. Pleitte voor Vialle. Die had ik ook in m'n eerdere v70, nooit problemen mee gehad, keer een injector vastgezet, en een keer de pomp in de lpg-tank vervangen (pomp stuk na leegrijden). Mais bon, ik wil 'm eerst goed hebben op benzine, kan daarna de gasboer er eens zorgelijk naar kijken.  




Cruising73

De auto was vanmiddag alweer klaar, m'n vriendin heeft 'm opgehaald dus ik heb Camille niet gesproken. Maar de problemen zijn opgelost!

Wat is er gedaan?

- ETS lampje vervangen (naast alle andere lampjes van de klokkenwinkel)
- flash lube afgekoppeld en valse luchtprobleem verholpen
- Carterventilatie gecontroleerd
- Turbodruk regelventiel vervangen
- veerschotel rechtsvoor omgedraaid (?)

Ik ben er blij mee. Nou nog de nieuwe olie erin en we kunnen richting het zuiden.

Cruising73

#50
Te vroeg gejuicht: lampje motormanagement is weer terug, code P01625 ook, en ik heb een nieuwe: P0300, random misfires. Ik ga nu maar eens naar de fuel trims kijken, en eens een paar honderd kilometer op benzine rijden, kijken of dat van invloed is. Klachten zijn er weliswaar zowel op gas als benzine, maar ik begin toch de gasinstallatie te verdenken.
 

Cruising73

Fuel trims Long Term: op benzine rond de 4%, op LPG gaan ze boven de 20%. Ik denk dat ik maar op benzine naar Spanje rijd, kan ik na de vakantie de lpg-installatie laten controleren bij een gasspecialist.

Ries van de Zilverschuit

#52
Hmmm, ik denk inderdaad dat het je lpg-installatie is. De ecu moet veel meer lpg inspuiten dan benzine onder dezelfde omstandigheden om de juiste lucht/brandstofmengsel te krijgen. Of er komt veel te veel lucht bij na de luchtmassameter, of er wordt te weinig lpg toegevoegd bij de goede hoeveelheid lucht onder de standaardinstellingen van de ecu.

Als het goed intepreteer tenminste, want ik gooi nogal eens - en + door elkaar bij die feultrims.  :P Dan corrigeren anderen me maar.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Cruising73

Ik ga ervan uit dat ik nu geen vacuumlek meer heb. Dan zou de fuel trim-waarde erop wijzen dat er extra gas bij moet om het mengsel goed te krijgen, en is het mengsel bij vermogen vragen soms te arm, waardoor ik foutcodes krijg. Ik wil nu zien of ik die foutcodes nog krijg als ik alleen op benzine rijd.

Ries van de Zilverschuit

Vacuumlek laat zich ook gelden onder benzine. Die 4% is niet direct verontrustend, al kan het wel beter. 0% blijf toch de referentie, maar het verschil tussen lpg en benzine is veel te groot. Ben je al bij een lpg-boer langs geweest? Die moet het probleem toch wel kunnen lokaliseren met deze info.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Cruising73

Ik heb deze week geen tijd meer om nog bij een gasboer langs te gaan, dus dat wordt na m'n vakantie. Ondertussen kan ik op benzine rijden en als dat probleemloos is, blijft de lpg-installatie over. Het vervolg hangt dan een beetje af van wat de gasboer kan doen. Valt dat tegen, dan overweeg ik er een Vialle in te plaatsen, met 20.000 per jaar zou ik de investering er in iets meer dan een jaar uit hebben.

Cruising73

#56
Afgelopen vakantie 3000 km op benzine gereden, maar hij houdt nog steeds een beetje in, foutcode kwam op een gegeven moment ook weer terug. Ik ga er nog  maar eens keer mee terug.

Gisteren bij Hunter Parts een kreukvrij voorscherm en een andere achterklep gehaald. Opvallend is dat er in de oude achterklep geen slot zit dat je met een sleutel kan openen, zit dicht met een metalen dopje. Deur een op een overhangen is niet zo ingewikkeld, of loop ik daar nog tegen canbus-problemen aan en gaat de cv niet werken? Ik ben benieuwd of de dealer nog een cross country sticker heeft.

KIM

Ik heb vorig jaar twee stickers afgenomen van de dealer; ik vond ze zo goedkoop... (iets van 16 euro).
Achterklep is geen probleem; daar zit niets van CAN-bus in.

Cruising73

Dank voor je reactie, da's goed om te horen!

Cruising73

Bummer, sticker is volgens dealer niet meer leverbaar (9190677). Heb in Sloveniƫ wel een volvo webshop gevonden die 'm zegt te hebben, maar dat komt wel gelijk op 60 euro vanwege de verzendkosten.