Rammel rechtsvoor op klinkerwegen

Gestart door macfocus, 05-07-2015 12:37:24

Vorige topic - Volgende topic

macfocus

Hoi,

Mijn V70 heeft wat last van een rammel op slechte wegen.
Op asfalt hoor je niks, maar op klinkerwegen rammelt er rechtsvoor iets lustig op los.
Heb hem even op de krik gehad, maar kon zo uit de losse pols niets vinden aan draagarm of stabilisator stangetje dat los lijkt te zitten.

Iemand enig idee of ervaring?
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

Vulk

Uit de losse pols zal je niet snel speling vinden denk ik.

verder kunnen het rammelende remblokjes zijn ook. Om te testen even zachtjes je voet op de rem houden tijdens het rijden over klinkerwegen.

volvobug

Motorsteun distributiezijde controleren. Veerpoot kan ook los zitten, de bovenste kruismoer onder de normale moer die de aanslagplaat op zijn plek houdt. En ik lees nog wel eens dat rammelende remblokken voor komen, alhoewel ik dat nog nooit bij een auto meegemaakt heb (zolang de klauwen goed gangbaar zijn).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

macfocus

Rammelende remblokjes.....
Naast het zwaar irritante piepen kunnen ze dus nóg meer dan remmen alleen... ; )

We gaan er eens naar kijken.

Hopen dat het idd iets lulligs is als rammelende remblokjes en geen draagarmen of dat soort grappen.

Dank in ieder geval.

macfocus

OK, er lijkt iets meer aan de hand te zijn.
Ik heb nog geen klinkerwegen gereden, maar op de snelweg merk ik ook dat er iets niet helemaal in orde is.
Ik had het eerst geweten aan de slechte ontsteking, waardoor de motor af en toe oversloeg e.d.
Dat is nu verhopen met nieuwe ontsteking.

Wat merk ik:

Op diverse snelheden met enige regelmaat (kan per dag verschillen), trilt de voorkant, ik gok op rechts.
Lijkt er een beetje op dat het wiel niet op de weg staat. Vreemd is dat het ook op glad asfalt voor komt.
Het zou een stuiterende schokbreker kunnen zijn, of draagarm of....

Ik weet dat diverse motorsteunen niet helemaal lekker meer zijn, wellicht zit het daar.

Is er wellicht iemand die een goede diagnose kan stellen in de redelijke omgeving van Almere/Amsterdam?
Ik ga over 2,5 week nar Italië met hem, en trillen mag als het maar niet echt kwaad kan. Ander evt. toch de boel (mits ik weet wat) nog aanpakken.

The Demon

Ik gok op je schokbreker(s), veerpootlagers en rubbers en/of draagarmen.

Het zal er niet gelijk onderuit donderen maar om ermee naar Italië te rijden zal geen pretje zijn, op nat wegdek met spoorvorming kan je zomaar onverwacht de andere kant op gestuurd worden.

Je mag wel een keer langs komen hier in het Haarlemse.

macfocus

Vandaag met Walter poging gedaan om het probleem te lokaliseren.
Helaas werkte de Volvo niet mee, niet rammelen en trillen/stoten tijdens een testrit.
Daarbij was het niet echt droog.
Uiteraard op de terugweg weer wel ; ) Trillen , niet droog.

Ik heb nog maar eens goed gevoeld en geluisterd.

De trilling komt niet specifiek van rechts.
De rammel komt dat op zeker wel. (Rammel komt alleen voor bij lage snelheden op klinkerwegen e.d.)
Trilling vooral op de snelweg, zelfs bij naar verwachting glad asfalt.

Ik ga denk ik maar eens op zoek naar een garage die de schokbrekers even wil testen.
Hopelijk dat dat ze zijn, dan kan ik het oplossen voor de rit naar italië.

Walter, bedankt voor je tijd en poging.
Was ff gezellig.

volvobug

Motorkapsloten willen ook nog wel eens rammelen, d.w.z. de haak die aan de motorkap vastzit rammelt dan in het slot. Er zitten rubber blokjes op de sloten die zeker weten vergaan zijn, en die drukken de haak niet meer aan in het slot. Met als gevolg rammelen wat je alleen met lagere snelheden hoort.

- aanvulling: schokbrekers vallen nauwelijks objectief te beoordelen, tenzij ze lek zijn en dus nat van buiten. Beoordeling door een garage is wat mij betreft vragen om het advies: u kunt ze beter laten vervangen meneer.

Als ze 2 ton achter de rug hebben is het beste er wel af. je merkt het verschil wel als je de oude en de nieuwe naast elkaar hebt en met de hand de zuigerstang indrukt en uittrekt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

The Demon

Was zeker even gezellig en leuk kennis maken.

Voor een schokbreker test moet je zeker niet naar Kw....kw....kwww (ik krijg het bijna mijn toetsenbord niet uit) -Fit o.i.d. gaan want daar zijn ze al aan vervanging toe voor je binnen bent.
Ik hoop dat je het euvel nog vindt voor de vakantie.

macfocus

Kw*kF kom ik alleen als et echt niet anders kan. ; )
Komt goed.

JvW

Citaat van: volvobug op 13-07-2015 21:43:13
- aanvulling: schokbrekers vallen nauwelijks objectief te beoordelen, tenzij ze lek zijn en dus nat van buiten. Beoordeling door een garage is wat mij betreft vragen om het advies: u kunt ze beter laten vervangen meneer.

Als ze 2 ton achter de rug hebben is het beste er wel af. je merkt het verschil wel als je de oude en de nieuwe naast elkaar hebt en met de hand de zuigerstang indrukt en uittrekt.

Ik denk dat ze al ruim drie ton achter de rug hebben inmiddels......

Op mijn todo-lijstje stond al het vervangen van alle motorsteunen, rubbers, enz. Daar is de afgelopen ruim 16 jaar nog niets van vervangen namelijk.....
Oja, 1 uitzondering: de rubbers boven op de veerpoten (die je dus ziet zitten als je de motorkap opendoet) zijn aan de beide zijden wel vervangen.

sportsman500

dit rammel probleem heb ik ook maar dan links voor is dit schadelijk? het is vgm het rubber boven aan de veerpoot

macfocus

Bij mij is het (heeft de deler inmiddels geconstateerd), het stabistangetje,
Gaat na de vakantie vervangen worden, tezamen met draagarmen en nog wat spul (ervoor lukt helaas niet meer).
zie mijn blog (Manfocus blauwe baksteen) elders hier.

cornelis-b

Citaat van: sportsman500 op 22-07-2015 00:47:54
dit rammel probleem heb ik ook maar dan links voor is dit schadelijk? het is vgm het rubber boven aan de veerpoot

Als het rubber naar de vaantjes is zou ik de rubbers aan beide zijden vervangen en ook de veerpootlagers vervangen. Er kunnen rare dingen gebeuren als het rubber niet meer doet wat ie moet doen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

mehn

Ik had ook een flinke rammel (dacht zelfs meerdere) in de auto.
Ik had het gevoel dat ik niet alleen rechtsvoor maar ook rechtsachter een probleempje had.

Gisteren had ik even tijd om ernaar te kijken en toen bleek dat het rechter reactiestangetje het probleem was. 1 van de 2 gewrichten was enigszins versleten doordat het rubber stuk was. Er liep zelfs roestig water uit  :eusa_shifty:
De andere 3 gewrichten (de 2e aan de bijrijderskant en beide gewrichten aan de bestuurderskant waren vrijwel spelingvrij. De nieuwe stangetjes bewegen even stroef als deze 3 oude gewrichten.

Na de montage van de 2 nieuwe reactiestangetjes waren alle rammels verdwenen  :eusa_dance:
Eigenlijk ongelofelijk wat 1 versleten scharnierpunt voor een herrie kan veroorzaken ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: