Hilko's Volvo gebeuren

Gestart door hilko73, 11-07-2015 19:39:19

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hilko73

hilko73

Welaan, na maanden van niets, nu dan 2 zaken die aandacht behoeven aan de V70. Of eigenlijk 3, aangezien de kachelradiateur ook al een mooie poos op het to-do lijstje staat.

Wat wil het geval? Het beestje dreunt bij vaste tempi met de bak in lock-up. Zodra je het gaspedaal loslaat wordt het dreunen minder, maar gaat niet weg. Voorlopig vermoed ik dat er 1 of meerdere motorsteunen aan het hemelen zijn, ook gezien de wat bonkige reactie bij overschakelen met half/bijna geen gas geven. Zou niet zo vreemd zijn gezien de afgelegde kilometers.

Verder sputtert de boel soms bij halfwarme motor bij gas los. Net of de stationair regeling niet oppakt. De motor gaat dan wat zagen en soms wil hij zelfs bijna afslaan, 1 keer zelfs met een even oplichtend storingslampje, de "arrow of doom" oftewel de bakstoring-indicator.
Waar dat precies allemaal mee te maken heeft is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik kom er vanzelf wel achter. Overigens verdwijnt het verschijnsel zodra de motor (en bak) op bedrijfstemperatuur zijn.

Niet helemaal smetteloos dus, maar de auto doet verder trouw z'n werk.

arjenT5R

Ohja heb ik ook gehad blok zover opgekrikt dat de steun scheurde en olie verloor (de achterste) en ja dat bonkt :P
Ook stationair in D wil t behoorlijk rammelen :P

Is dat laatste bij de 10V? Start ie ook rottig? Zou de nokkenas sensor eens uitwisselen dan?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

hilko73

Hij start meestal niet rottig, afgezien van de antenne-ring waardoor er wel vaker 2 pogingen nodig zijn, maar het zou maar zo eens handig kunnen zijn om de nokkenaspositiesensor eens te vervangen, ja. Want heel soms start ie wel, maar net alsof het op 3 of 4 pitten is. Bij een tweede poging start ie dan wel in één keer goed.

arjenT5R

Ik had m bij autoteilefavorit besteld geloof ik... eurootje offf 75 als ik me correct herinner.

Na wisselen nokkenas sensor startte ie weer netjes met een knal zeg maar en was er niets meer aan de hand.

Nokkenas sensor om M4.x auto getest die wilde er niet eens op starten haha.

Leve de 10V en z'n hufterproofheid :)

hilko73

Nokkenassensor en de bovenste motorsteun vervangen. Het lijkt potvolblommen wel een nieuwe auto :)

Vulk

Citaat van: hilko73 op 26-11-2018 20:55:25
Nokkenassensor en de bovenste motorsteun vervangen. Het lijkt potvolblommen wel een nieuwe auto :)

In welke zin? Je merkt enkel die motorsteun denk ik?

hilko73

Nee, ook de nokkenassensor maakt verschil. Mjjn auto startte narrig en had de neiging te laag in toeren te gaan lopen bij uitrollen voor bijvoorbeeld een rotonde. Dat is nu weg.

arjenT5R

Nice man! Lekker he zo'n 10V :)

hilko73

hilko73

Kilometers lopen er even niet zo vlot op momenteel, maar dat komt me ergens ook wel goed uit nu.
Echter dient er, volgens het "SERVICE"-lampje dan toch, een beurtje uitgevoerd te worden. Ik laat 'm nog even door de 570kkm heen lopen, dan zullen we dat ook eens aanpakken.
Hoewel ie redelijk zelfverversend is, met een liter motorolie per 3000 kilometer  :eusa_whistle:

hilko73

Oh ja, beurtje...

Maar goed, hij doet 't verder best.
Helaas is hij af en toe nog steeds wat narrig bij uitrollen voor een stoplicht of rotonde. Beetje zagen, dan stabiel. Moet het nog maar eens verder onderzoeken.
Verder is het hoogste tijd voor een nieuwe onderste motorsteun.
En de voorruit zit niet netjes gelijmd, hetgeen leidde tot gedruppel binnen. Maar even met tape opgelost (niet mooi, wel functioneel) en eens sparen voor het opnieuw laten inlijmen van de ruit, of beter nog, een nieuwe ruit.

Verbruik op LPG blijft netjes rond de 1 op 9,25 en daar ben ik tevreden mee. Moet er wel bijzeggen dat op de snelweg 100 km/uur op de CC mijn standaard is tegenwoordig.
Al met al gaat het dus best goed met de V70.

hilko73

We hebben een nieuw verbruiksrecord: 1 op 9,57. Van mij mag het koud blijven ;D